تفاوت Copy ، HighCopy ، اصلی ، اورجینال و سرجعبه در چیست؟

شاید با چند بار خرید از سایت های لوازم جانبی با اصطلاحاتی نظیر کپی ، های کپی ، اصلی ، اورجینال ، سرجعبه و الفاظی از این دست در اسم محصول کابل و شارژر روبرو شده باشید. اما واقعا تفاوت کالاهایی که ظاهر یکسانی دارند اما در عنوان با اسامی متفاوتی به فروش می رسند در چیست؟

واردات گوناگون

اولین مشکل در زمینه فروش کابل و شارژر و لوازم جانبی وجود شرکت های متعدد واردکننده است که هر کدام محموله های کالایی با کیفیت مختلفی را وارد می کنند. شرکت های چینی هم با توجه به مبلغ درخواستی تمام شده ، همان کیفیتی را تولید می کنند که شرکت وارد کننده درخواست می دهد. برای مثال کلگی شارژ سامسونگ S6 Fast با حدود ده کیفیت مختلف در بازار عرضه می شود که اکثر آن ها نیز با اسم اورجینال و اصلی به فروش می رسند. یا مثال دیگر در این حوزه کابل های آیفون یا سامسونگ که تنوع کیفیت عرضه شده در بازار نه تنها باعث گیج شدن مشتری نهایی شده بلکه افرادی که سال ها در این عرصه فعالیت دارند نیز در تشخیص کیفیت دچار مشکل می شوند.

تفاوت Copy ، HighCopy ، اصلی ، اورجینال و سرجعبه در چیست؟

تنوع نیاز و درخواست خرید

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا اصلا کالای با کیفیت پایین تر از اورجینال باید به فروش برسد؟ پاسخ سوال مشخص است: رقابت قیمت!

خیلی از افراد جامعه هر چقدر هم از مزایا کالای اورجینال یا از معایب کالای کپی برایشان صحیت شود باز هم به دنبال کالای ارزان هر چند بی کیفیت هستند. نیاز بازار سبد کالای فروشگاهی را مشخص می کند یعنی اگر مشتری به دنبال کالای بی کیفیت باشد ، فروشنده نیز برای از دست ندادن فروش و مشتریان و ماندن در رقابت مجبور به تامین کالای ارزان خواهد بود. بعد از خرید کالای ارزان این مسئله به انصاف فروشنده و مغازه دار باز می گردد که معایب کالا را برای مشتری توضیح و او را تشویق به خرید کالای با کیفیت تر بکند یا همان کالای بی کیفیت را به عنوان کالای اصلی به فروش برساند!

البته گاهی اوقات برای بعضی نیازها خرید کابل ارزان انتخاب عاقلانه تری است و خرید بهترین کیفیت منطقی نیست. مثلا فرض کنید برای شارژ هدفون بلوتوث خود به یک کابل دم دستی که جریان یک آمپر رو بتواند منتقل کند نیاز دارید. در این مورد خرید یک کابل کپی ارزان پاسخگوی نیاز شماست و خرید یک کابل اورجینال با کیفیت با قابلیت انتقال فست شارژ ضرورتی برای شما نخواهد داشت.

پشتیبانی و گارانتی

در کالای دیجیتال همیشه درصدی از کالا معیوب خواهد بود و به درستی کار نمی کند (حتی در برندهای خیلی معتبر). در کالاهای اصلی درصد خرابی بسیار کم و در کالاهای کپی درصد خرابی بیشتر خواهد بود. برای مثال کابل اورجینال نوت ۴ در هر صد عدد ۲ عدد قابلیت انتقال دیتا را ندارد ولی در کابل کپی نوت ۴ از هر صد عدد ۳۰ عدد قابلیت انتقال دیتا را ندارد (هر چند که هر دو برای ممکن است برای صرف شارژ گوشی مشکلی نداشته باشند). البته باید توجه داشته باشید خرید کالای خیلی ارزان ممکن است باعث صدمه به دستگاه شما هم بشود مثل آسیب شارژهای بی کیفیت به باتری گوشی.

با پذیرفتن اینکه درصد خرابی جز جدانشدنی کالاهای دیجیتال است حال باید ببینیم در هنگام خرابی چکار باید انجام دهیم. کالاهایی که برند مشخص و وارد کننده مشخصی داشته باشند در هنگام استفاده از گارانتی راحت تر پاسخگو هستند چون صاحب برند هستند و مشخص است که کالا محصول شرکت آن هاست ( هرچند که برندهایی وجود دارند که برای استفاده از گارانتی شرایط زیادی وضع می کنند که تقریبا هیچگاه کالای معیوب شامل گارانتی نشود!).

در مورد کالاهای No Brand یا همان کالاهایی که تعداد وارد کننده زیادی دارند شرایط خیلی بغرنج تر است. از نیاز به نگه داشتن پک تا ارائه فاکتور خرید و مخدوش نشدن هولوگرام تا این که “مطمئنی از ما خریدی؟ ” و “این کالا دیگه شامل گارانتی نمیشه”.

در این بین اگر پخش کننده واقعا به ارائه گارانتی به مشتریان خود پایبند باشد باید ماهیانه هزینه سنگینی را بابت هزینه گارانتی به عنوان ضرر پرداخت کند چون تقریبا اکثر شرکت های واردکننده بر خلاف قول های گارانتی مرجوعی و تعویض در هنگام خرید، در بیشتر موارد یا کالا را فاقد گارانتی اعلام می کنند یا کالا ارسالی را تعمیر کرده و پس میفرستند که کالای تعمیری قابلیت فروش مجدد را دارا نیست.

 

عدم وجود اطلاعات کامل محصول

تا اینجا توضیحات ارائه شده بیشتر مربوط به مصرف کننده و فروشنده بود. حالا فرض کنید شما به عنوان پخش کننده از یک کالا ده کیفیت مختلف برای فروش دارید. چالش اصلی در اینجا نام گذاری محصولات و توضیح کیفیت محصولات است.

برای حل این مشکل در تکنوسان سعی کرده ایم تا با انتخاب یک سری اصطلاحات برای خریدار کیفیت کالا را مشخص کنیم. (هر چند که در حجم ۲۵ هزار کالایی امکان وجود اشتباه وجود خواهد داشت).

 

  • کپی COPY

کابل و شارژرهای Copy قیمت ارزانی دارند و در نگاه حتی مشتری ناوارد کپی بودن و اصلی نبودن محصول مشخص است. در عنوان این محصولات لفظ کپی آورده می شود تا با دیگر کالاها متمایز شوند. (هرچند که تا حد ممکن در تکنوسان سعی می کنیم این کیفیت کالا موجود نشود).  این کالاها معمولا کیفیت چندان بالایی ندارند و برای کارهای دم دستی یا شارژ لوازم جانبی مثل هدست و هدفون بلوتوث و … که نیاز به جریان یک آمپری دارند ، توصیه می شوند.

 

  • های کپی HighCopy

کابل و شارژرهای های کپی (high Copy) ، کیفیت بالاتری نسبت به محصولات کپی دارند و به قولی کار راه بنداز هستند. مشتری ناوارد تفاوت محصولات های کپی با اورجینال را در نگاه اول تشخیص نمی دهد. اما برای کسی که کمی آشناتر باشد تشخیص محصول های کپی ، کار چندان سختی نیست. جدا از بحث پایین تر بودن کیفیت نسبت به محصول اورجینال این محصولات معمولا عمر مفید کمتری هم دارند.

  • اصلی

محصولات موجود در سایت با اصطلاح اصلی تقریبا همان محصولاتی هستند که در بازار و کانال های تلگرام با اسم اصلی و اورجینال یا درجه یک به فروش می رسند. کیفیت بالاتری نسبت به محصولات های کپی دارند اما برای افراد خبره یا بعد از انجام تست های مختلف ، اورجینال نبودن کالا قابل تشخیص می باشد.

  • اورجینال

تا اینجا محصولات کپی ، های کپی و اصلی همگی کیفیت پایین تر ملموسی نسبت به کالای اورجینال داشتند (با درجه های مختلف). اما در کالاهایی که با لفظ اورجینال در سایت موجود شده باشند یعنی این محصولات واقعا کیفیت ساخت بالایی دارند و به سختی با محصول اصلی و اورجینال موجود در پک گوشی قابل تمایز هستند. برای راحتی در فهم کیفیت به این محصولات درجه خوب Grade A هم اطلاق می شود.

  • سرجعبه

سرجعبه به محصولاتی اطلاق می شود که از کالاهای اورجینال اندکی کیفیت ساخت بالاتری دارند و به اصطلاح تفاوتی با کابل و شارژر موجود در پک گوشی ندارند و با خیال راحت میتوانید به کیفیت ان محصولات تکبه کنید. به این محصولات درجه عالی یا Grade A Plus هم اطلاق می شود.

  • ۱۰۰ درصد اورجینال

شاید برای شما سوال پیش بیاید مگر از محصول سر جعبه کیفیت بالاتری هم وجود دارد؟ تقریبا می شود گفت نه! اما بعضی محصولاتی که واقعا بهترین کیفیت موجود در بازار باشند و تیم فنی تکنوسان به صورت عملی از کیفیت ساخت بالای محصول مطمئن شود با اصطلاح صد در صد اورجینال در سایت معرفی می شود.

در مورد قابلیت ها هم سعی شده ویژگی که اطمینان بالایی وجود دارد در توضیحات قابلیت افزوده شود. برای مثال ممکن است شارژ دیواری روی پک و بدنه علامت فست شارژ قید شود اما هنگامی که تیم تولید محتوا اطمینان از قابلیت فست شارژ نداشته باشد در توضیحات به این ویژگی اشاره ای نمی کند هر چند که ممکن است این شارژر در برخی موارد فست شارژ نیز باشد.

 

جمع بندی و ارائه راهکار

شاید بعد از خواندن مطالب بالا کمی گیچ شده باشید که در نهایت کدام نوع محصول مناسب شماست. اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم:

اگر گوشی شما از گوشی های با کیفیت بوده و از فست شارژ پشتیبانی می کند سعی کنید از کالاهای ۱۰۰ درصد اورجینال ، سرجعبه و یا اورجینال محصولات را خریداری کنید.

اگر گوشی شما جز گوشی های معمولی و ارزان قیمت بازار است از کالاهای اورجینال و اصلی استفاده کنید.

محصولات های کپی نیز برای استفاده های موردی و نه مداوم برای گوشی های ارزان قیمت بیشتر توصیه می شود.

و در آخر ذکر دو نکته الزامیست:

  1. در کالاهای صد در صد اورجینال هم امکان خرابی وجود دارد فقط در کیفیت های مختلف درصد خرابی کم و زیاد می شوند.
  2. اگر برای استفاده شخصی خرید می کنید سعی کنید تا جای ممکن به عنوان یک سرمایه گذاری کالای با کیفیت تر خرید کنید اما اگر مغازه دار هستید و باید تنوع کالایی محصولات را موجود کنید قبل از خرید تمام توضیحات تفاوت کیفیت ها را به صورت کامل به مشتری ارائه کنید. ایجاد حس اعتماد در مشتری سرمایه ای به مراتب ارزشمند تر از تک فروش لجظه ای می باشد.

 

نظرات و سوالات خود را در مورد موضوعات بیان شده در انتها همین مقاله (قسمت نظرات) با ما در میان بگذارید.

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *