کنسول و بازی

راهنمای خرید و معرفی مدل های مختلف پلی استیشن 4

پلی استیشن 4 با پشت سر گذاشتن زمان زیادی از عرضه خود، اکنون پرفروش ترین کنسول نسل هشتمی محسوب می شود. این کنسول نخستین بار در ۲۰ فوریه ۲۰۱۳ در یک کنفرانس اختصاصی از سوی سونی  که در شهر نیویورک برگزار شده بود معرفی شد. تنها چند سال پس از عرضه نسل اولیه PS4 شاهد معرفی نسخه های بعدی این کنسول قدرتمند به بازار یعنی PS4 Slim و PS4 Pro بودیم که هر کدام انتقابی را در صنعت کنسول های بازی به وجود آوردند. از این رو در مقاله راهنمای خرید پلی استیشن 4، تصمیم گرفتیم ابتدا در مورد نسخه های مختلف این کنسول دوست داشتنی صحبت کنیم، سپس تفاوت ریجن های (ناحیه بندی دستگاه‌ ها و کالاهای دیجیتال) پلی استیشن 4 را مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید پلی استیشن 4 را دارید، با تکنوسان همراه باشید.

مدل های مختلف PS4

بررسی نسخه های PS4

همانطور که میدانید کنسول پلی استیشن 4 در سه نسخه به بازار عرضه شد. با اینکه نسخه استاندارد در زمان معرفی موفق شد به فروش خوبی دست پیدا کند، اما هنوز جای کار داشت و نمی توانست مدت زیادی به عنوان پرچمدار کنسول های نسل هشتم باقی بماند؛ از این رو چند سال بعد شاهد ارائه پلی استیشن 4 اسلیم و سپس پلی استیشن 4 پرو بودیم. در ادامه در مورد این سه کنسول پرطرفدار و ویژگی های مدل های پلی استیشن 4، بیشتر صحبت می کنیم تا قابلیت ها و تفاوت های آن ها را با یکدیگر بهتر بشناسید.

پلی استیشن 4 استاندارد، شروعی برای یک رویا

 پلی استیشن 4 استاندارد که در بازار ایران به عنوان پلی استیشن 4 فت (Fat) شناخته می شد را می توان شروع کننده ای قدرتمند برای بازی های نسل هشتم دانست، شروع کننده ای که پس از معرفی نسخه های بعد از خط تولید خارج شد و اکنون فقط می توانید مدل های کار کرده آن را در بازار بیابید. وزن این کنسول 2.4 کیلو گرم می باشد و وزن دسته آن حدوداً ۲۱۰ گرم است که به وسیله بلوتوث ۲.۱ EDR با کنسول ارتباط برقرار می کند. پلی استیشن 4 قابلیت پخش فیلم های بلوری و دی وی دی را نیز دارد. این کنسول بازی همچنین در زمان عرضه از بازی های سه بعدی پشتیبانی می کرد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

انواع پلی استیشن 4

در پلی استیشن 4 همانند پلی استیشن 3 امکان وب گردی نیز وجود دارد اما سیستم عامل روان این دستگاه تجربه مناسب تری را برای تان رقم خواهد زد. تمامی بازی های این کنسول باید قبل از اجرا نصب شوند، البته شما می توانید قبل از این که نصب بازی به پایان برسد بازی را اجرا کنید. امکان اجرای بازی های قرضی و کرایه ای در پلی استیشن ۴ وجود دارد و می توانید بدون نیاز به خرید بازی ها با قیمت های بالا آن ها را کرایه و یا از دوستان تان قرض بگیرید.

پلی استیشن 4 اسلیم، کوچک اما قدرتمند!

پلی‌ استیشن ۴ اسلیم در ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ رو نمایی شد تا به عنوان جایگزین رسمی پلی‌ استیشن ۴ وارد عرصه کنسول های گیم شود. PS4 Slim در واقع نسخه باریک شده پلی استیشن های اولیه محسوب می شود. ارتفاع این کنسول حدوداً 1.35 سانتی متر کمتر از مدل استاندارد بوده و ابعاد بدنه حدود 40 درصد کوچکتر شده است. از موارد تغییر یافته این نسخه می توان به  تغییر جنس بدنه به روکش مات اشاره کرد.

یکی از تفاوت های اصلی این نسخه با سری پیش، کاهش چشمگیر مصرف انرژی و توان مصرفی است؛ مدل اسلیم تنها 165 وات انرژی مصرف می کند این در حالی است که پی اس فور معمولی چیزی بالغ بر 250 وات مصرف برق دارد. از دیگر تفاوت های این مدل پلی استیشن 4، می توان به اضافه شدن پورت اپتیکال اشاره کرد؛ با استفاده از کابل اپتیکال می توانید صدای دیجیتال را به تلویزیون یا سیستم صوتی منتقل کنید.

پلی استیشن 4 را می توان به صورت ایستاده نیز قرار داد اما به پایه نگهدارنده آن نیاز دارید که می توانید به صورت جداگانه آن را تهیه کنید.

پلی استیشن 4 پرو، برازنده اسم پرچمدار!

پلی استیشن 4 پرو، به عنوان آخرین و کامل ترین کنسول میان‌ نسلی شناخته می شود، این کنسول با سخت افزار پیشرفته و تغییر های ظاهری در 7 سپتامبر 2016 معرفی شد. میزان رم PS4 Pro همانند نسخه های قبل هشت گیگابایت از نوع DDR5 است اما سرعت کلاک پردازنده افزایش چشمگیر 30 درصدی داشته و توان گرافیکی دستگاه از 1.84 ترافلاپس (واحد اندازه گیری سرعت پردازش داده‌ ها توسط رایانه) به 4.2 ترافلاپس جهش کرده است. این جهش پردازشی اکنون امکان اجرای بازی ها با رزولوشن 4k و با پشتیبانی از HDR را فراهم می کند، همچنین 1 گیگابایت رم DDR3 نیز برای فعالیت های سیستم عامل و استریم ویدئو به پلی استیشن پرو اضافه شده تا پردازش فعالیت های سیستم عامل خللی در اجرای بازی ایجاد نکند.

راهنمای خرید PS4

پی اس فور پرو بازی انحصاری خود را ندارد، در واقع بازی‌ ها همچنان برای پلی‌ استیشن 4 ساخته می‌ شوند و سازندگان آن‌ ها را برای کنسول جدید بهینه می‌ کنند. پورت HDMI  در پی اس فور به نسخه 2 ارتقا داده شده در حالی که دو نسخه قبلی از اچ دی ام آی 1.4 استفاده می کردند. پی اس فور پرو نیز همانند پی اس فور معمولی دارای پورت اپتیکال است اما بلوتوث این کنسول از نسخه 2.1 به 4 افزایش یافته است.

از معایب پی اس فور پرو نسبت به نسخه های قبل میزان توان مصرفی بالای آن است که چیزی بالغ بر 310 وات می باشد.

دسته پلی استیشن 4

همانند مدل های مختلف PS4، دسته بازی Dualshock 4 نیز انقلابی در زمان عرضه بود و تجربه کنترل بازی را به کلی دگرگون کرد. دسته یا کنترلر این کنسول دارای تاچ‌ پد و دکمه اشتراک‌ گذاری است؛ دکمه اشتراک‌ گذاری برای ثبت کردن اسکرین شات، ضبط ویدئو از بازی‌ ها، استفاده از قابلیت SHARE Play یا شروع یک پخش همگانی کارایی دارد. میزان شارژدهی دسته پلی استیشن 4 بستگی به استفاده شما دارد اما حدوداً می توان با یک بار شارژ کامل دسته ها، ۱۲ ساعت از آن ها استفاده کرد. زمانی که کنسول خاموش است شما می تواند با قرار دادن کنسول در حالت Standby دسته ها را شارژ‌ کنید، پورت شارژ‌ دسته پلی استیشن 4 Micro USB است و امکان تعویض باتری داخلی وجود ندارد.

دسته DualShock 4 از یک جک 3.5 میلی متری صدا نیز بهره می برد تا نیازی به اتصال هندزفری یا هدفون به کنسول نباشد و از طریق دسته بتوان صدای کنسول را دریافت کرد. همچنین تنظیمات پیش فرض برای استفاده از هدست به منظور برقراری مکالمات صوتی هنگام بازی های آنلاین بهینه سازی شده است. به همین سادگی قادر هستید تا تمام صدای خروجی تلویزیون خود را به هدست خود منتقل کنید و با پخش نشدن صدای بازی برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنید.

انواع مدل های پلی استیشن 4

قابلیت VR؛ تجربه ای از واقعیت

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، انواع مدل های پلی استیشن 4 از قابلیت اجرای بازی های سه بعدی یا VR پشتیبانی می کند. شما می توانید با خرید یک هدست واقعیت مجازی PlayStation VR به دنیای بازی های 3 بعدی سفر کنید. این هدست تصاویر متفاوتی برای هر چشم نمایش می دهد و کنسول وظیفه پردازش آن را بر عهده خواهد داشت. برای اجرای اکثر بازی های VR به کنترلر خاصی نیاز ندارید اما بعضی از عناوین شوتر، با استفاده از کنترلر مخصوص سونی به نام PS VR Aim Controller قابل تجربه خواهند بود. برای آشنایی بیشتر با عینک های واقعیت مجازی، می توانید به مقاله ارزیابی عینک های واقعیت مجازی مراجعه کنید.

محتویات درون جعبه پلی استیشن 4 شامل چه چیز هایی است؟

یک کابل HDMI برای اتصال به تلویزیون

یک کابل Micro USB برای شارژ‌ دسته

یک هدست مونو برای چت صوتی

یک کنسول پلی استیشن

یک دسته Dual Shock 4

ریجن های پلی استیشن 4، دغدغه ای برای کاربران

تفاوت مدل های پلی استیشن 4

یکی از اصلی ترین مشکلات کاربران در هنگام خرید پلی استیشن 4، مقوله ریجن پلی استیشن است که پس از از گذشت سال ها از عرضه این کنسول، همچنان شک و تردید کاربران در هنگام خرید را به همراه دارد. اما ریجن پلی استیشن چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا ریجن پلی استیشن تاثیری برا اجرای بازی های مختلف دارد؟ در ادامه ی مقاله راهنمای خرید پلی استیشن 4 به این سوالات پاسخ خواهیم داد تا با ریجن های انواع مدل های پلی استیشن 4 آشنا شوید.

ریجن پلی‌ استیشن 4 چیست؟

همانطور که میدانید، ریجن یا Region به معنی منطقه است و در واقع سونی با اختصاص دادن کد هایی به کنسول های تولید شده، سعی داشته خط تولید عرضه پلی استیشن در مناطق مختلف دنیا را مشخص کند. مدل های مختلف PS4 در ریجن های 1 الی 6 عرضه می شوند و هر کدام با هدف فروش در مناطق مختلف دنیا به بازار عرضه می شوند تا سونی بر روی عرضه کنسول های خود مدیریت داشته باشد.

ریجن های PS4 و کشور های آن ها

سونی با تقسیم کردن مناطق عرضه PS4 به 6 منطقه اصلی، این کنسول را با 6 کد در سراسر جهان عرضه می کند. از این رو مدل های پلی استیشن 4 در ریجن های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ اراده می شوند. در زیر کد های مربوط به هر کدام از این 6 ریجن و مناطق در نظر گرفته شده برای آن ها را مشاهده می کنید. 

  • R1: آمریکا و کانادا
  • R2: اروپا، ژاپن، خاورمیانه و آفریقای جنوبی
  • R3: آسیای شرقی
  • R4: آمریکای لاتین و استرالیا
  • R5: روسیه و آفریقا
  • R6: چین

آیا ریجن PS4 در عملکرد آن تاثیر گذار خواهد بود؟

شاید منطقه بندی و تولید پلی استیشن در ریجن های مختلف بتواند مدیریت سونی برای فروش محصولاتش را ساده تر کند اما همواره این سوال در ذهن کاربران وجود خواهد داشت که تفاوت ریجن های پلی استیشن 4 در چیست؟ و آیا ریجن کنسول تاثیری در اجرای بازی ها خواهد داشت؟ به طور کلی می توان گفت که هیچ تفاوتی بین ریجن های مختلف PS4 وجود ندارند و تمامی کنسول های تولید شده در ریجن های مختلف، دارای ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری یکسانی هستند. پس نگران نیست که در هنگام خرید مدل های مختلف پلی استیشن 4 به این مقوله توجه زیادی داشته باشید.

فرق پلی استیشن 4 پرو و PS4 معمولی و اسلیم

آیا ریجن PlayStation 4 در اجرای بازی ها تاثیر گذار است؟

پس از اینکه دانستیم ریجن های مختلف PS4 از نظر توانایی پردازشی با هم تفاوتی ندارند، اما مقوله ریجن تنها به کنسول های بازی ختم نمی شود و بازی های تولید شده برای این کنسول دوست داشتنی نیز در ریجن های 1 الی 6 نسخه بندی می شوند. از این رو این سوال پیش می آید که آیا ریجن‌ های گوناگون پلی‌ استیشن ۴ می‌ توانند مشکلی در اجرای بازی‌ های مختلف ایجاد کنند؟ و آیا برای کارکرد صحیح، ریجن بازی و کنسول پلی استیشن باید یکی باشد؟ جواب این سوال نیز منفی است و شما می توانید از هر دیسک با هر ریجنی بر روی کنسول خود استفاده کنید و به بازی بپردازید. 

البته این مسئله در مورد اجرای محتویات بازی صدق می کند و اگر قصد خریداری یا دانلود DLC های یک بازی را دارید باید ریجن بازی مورد نظر با ریجن اکانت شما یکی باشد. برای مثال اگر یک بازی با ریجن 2 خریداری کرده اید، نمی توانید با اکانت ریجن 1 به دانلود و تجربه بسته های الحاقی یا DLC ها بپردازید.

نحوه تشخیص ریجن PS4

تا اینجای مقاله راهنمای خرید پلی استیشن 4 با انواع مدل های PS4 آشنا شدیم و تاثیر ریجن پلی استیشن بر روی عملکرد آن را دانستیم. با در نظر گرفتن اینکه در صورت یکی نبودن ریجن اکانت PSN و بازی نمی توان محتویات اضافی یا DLC های آن را تجربه کرد، این سوال پیش می آید که چگونه می توان ریجن اکانت PSN را تشخیص داد؟ نحوه تشخیص ریجن اکانت بسیار ساده است، تنها کافیست به این سایت مراجعه کنید و نام کاربری اکانت PS4 خود را در کادر جست و جو وارد کنید؛ بدین ترتیب خلاصه ای از اطلاعات حساب کاربری برای تان به نمایش در می آید.

برای تشخیص ریجن دیسک بازی کافی است اطلاعات پشت جعبه آن را مطالعه کنید تا بتوانید برای اجرای DLC ها اکانت PSN خود را با ریجن بازی یکی کنید.

سایز مدل های مختلف پلی استیشن 4

مدل دستگاه یا همان CUH-XXXXH چیست؟

همانطور که میدانید تمامی مدل های پلی‌ استیشن ۴، با یک کد مشخص به عنوان پارت نامبر یا سری ساخت مادربرد تفکیک می شوند. این کد ها اطلاعاتی مانند سری ساخت مادربرد، ریجن دستگاه و حجم حافظه داخلی را طبق قاعده ای مشخص نشان می دهند. اما چگونه می توان به وسیله پارت نامبر ویژگی های PS4 را تشخیص داد؟ برای تشخیص اطلاعات پلی استیشن 4 از روی کد، باید به اعداد بعد از سه حرف CUH نگاه کنیم:

دو عدد اول: سخت‌ افزار، ظاهر کلی دستگاه و سری ساخت
دو عدد دوم: ریجن دستگاه
حرف انگلیسی پایانی: میزان حافظه داخلی

تشخیص سخت‌ افزار، ظاهر کلی دستگاه و سری ساخت با استفاده از دو عدد اول:

CUH-10XXH : سری اول دستگاه پلی‌ استیشن 4
CUH-11XXH : سری دوم دستگاه پلی‌ استیشن 4 که نسخه بهبود یافته از نظر سخت‌ افزاری و منبع تغذیه است.
CUH-12XXH : سری سوم دستگاه پلی‌ استیشن 4 که مشهور به «سری مات» است و دکمه ایجکت فیزیکی دارد.
CUH-20XXH : سری چهارم پلی‌ استیشن 4 که سری اسلیم نام دارد.
CUH-70XXH : این سری اکنون به عنوان کنسول پلی‌ استیشن 4 پرو شناخته می‌ شود.

تشخیص ریجن دستگاه با استفاده از دو عدد دوم:

CUH-XX00H : ریجن ۲ ژاپن
CUH-XX06H : ریجن ۳ – آسیای شرقی
CUH-XX15H : ریجن ۱ آمریکا و کانادا
CUH-XX16H : ریجن ۲ اروپا، امارات و ایران

تشخیص میزان حافظه با توجه به حرف انگلیسی پایانی:

CUH-XXXXA: حرف A بیانگر حافظه داخلی ۵۰۰ گیگابایت
CUH-XXXXB: حرف B بیانگر حافظه داخلی ۱ ترابایت است

نکته: پلی‌ استیشن 4 پرو تنها با حافظه داخلی ۱ ترابایتی عرضه می‌ شود. پس حرف آخر آن B خواهد بود.

مقایسه PS4 با PS5؛ مشخصات، قیمت و ارزش خرید

مشخصات انواع مدل های پلی استیشن 4

همانطور که میدانید چندی پیش در تاریخ 12 نوامبر 2020 سونی پس از سال ها انتظار از کنسول نسل نهمی خود Playstation 5 رونمایی کرد. کنسولی با طراحی منحصر به فرد، سخت افزار حرفه ای و ویژگی های خارق العاده که از هر نظر می تواند گزینه بهتری نسبت به برادر بزرگتر خود باشد. اولین جهش PS5 نسبت به PS4 را می توان ارتقا حافظه داخلی از هارد HDD به درایو SSD شخصی سازی شده دانست که توسط کاربر نیز قابل ارتقا خواهد بود. افزایش توان گرافیکی این دستگاه و دست یابی به توان 10.28 ترافلاپس یکی از چشمگیر ترین ویژگی های این کنسول نسل نهمی محسوب می شود، لازم به ذکر است که PS4 Pro تنها قادر است توان گرافیکی برابر 4.84 ترافلاپس را پاسخ گویی کند.

این سخت افزار قدرتمند امکان اجرای بازی های نسل نهم با رزولوشن 4K و حتی 8K با پشتیبانی از Ray Tracing را فراهم می کند، همچنین حداکثر فریم ریت بازی ها تا 120 فریم بر ثانیه قابل افزایش خواهد بود تا تجربه اجرای روان بازی ها امکان پذیر باشد. با در نظر گرفتن این تفاسیر می توان گفت کنسول PS5 از هر نظر ضعف های نسل قبلی خود را پوشش داده و اکنون آماده است تا خاطره ساز ترین تجربیات تان از بازی های ویدئویی را رقم بزند.

پلی استیشن 4 بخریم یا نخریم؟

در مقاله راهنمای خرید پلی استیشن 4 در مورد مدل های مختلف PS4 خواندید و ریجن های مختلف این کنسول را شناختید. با وجود قیمت نسبتا نزدیک PS4 به کنسول های نسل نهمی، شاید این سوال در ذهن تان به وجود بیاید که آیا خرید این کنسول منطقی خواهد بود؟ بدون شک کنسول های نسل نهمی تجربه کامل تری از بازی های روز برای تان رقم می زنند و با در نظر گرفتن اینکه پشتیبانی از پلی استیشن 4 در چند سال آینده به اتمام می رسد، می توان گفت اگر قصد خرید یکی از مدل های پلی استیشن 4 را دارید شاید بهتر است دست نگه دارید! به نظر شما خرید مدل های پلی استیشن 4 منطقی است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام این دیدگاه برا کسانی که نمیدونند پشتیبانی نمیشه یعنی چه یعنی اینکه از کار میفته دستگاه؟
    خیر هیچی برای دستگاهتون نمیشه و راحت بازی اجرا میشه ولی معنی این است که اگر دستگاه خراب شه دیگر پشتیبانی پس نمیگیره و گارانتی از بین میره که زمان دقیق این وقوع ۸ ماه دیگر است.

  2. با عرض سلام. دستگاه ps4 pro بازیهای 4k رو ساپورت نمیکنه و فقط فیلم 4k رو پخش میکنه. دستگاه جدید مثل ps5این قابلیت رو داره

    1. سلام من تا جایی که میدونم میتونی سرچ کنی (اموزش تنظیم ساپورت کردن یازی های فورکیدر پی اس فور)هستش(-_۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا