اکسسوری و گجت

ارزیابی عینک های واقعیت مجازی VR

  عملکرد عینک های واقعیت مجازی از گذشته تا کنون

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی (VR) تکنولوژی مدرنی است که در آن با استفاده از وسایل خاص مثل عینک ها و نمایشگر هایی با تصویر سه بعدی محیطی غیر حقیقی ولی ملموس را به کاربر نشان می دهد که برای فرد بسیار حقیقی به نظر می رسد. ما همیشه می توانستیم تنها به یک تصویر 2 بعدی در تلویزیون یا سینما نگاه کنیم اما امروزه با فراگیر شدن صنعت 3 بعدی می توان حتی با چرخش سر هم شاهد تماشای تصاویر و احساس محسوس تر آن باشیم. این فناوری به دلیل احساس آمیخته از ترس و هیجانی که به افراد می دهد توانسته به یکی از پر طرفدار ترین سرگرمی این روز ها تبدیل شود. با گذشت زمان با افزایش ابعاد مختلف این تکنولوژی علاوه بر تجربه های دیداری، تجربه های شنیداری و حتی حسی هم به این سرگرمی راه یافت و هیجان آن نیز افزایش یافت. در گذشته بهره برداری از این تکنولوژی تنها در سینماهای مخصوص واقعیت مجازی امکان پذیر بود. رفته رفته با پیشرفت همه جانبه تکنولوژی ها ، این صنعت هم به مرحله بالا تری ارتقا یافته. در حال حاضر انواع عینک های واقعیت مجازی در کیفیت ها و انواع مختلف عرضه شده که هر کدام ویژگی های پیشرفته تری نسبت به سری های پیشین خود دارند.

واقعیت مجازی تنها در راه سرگرمی و هیجان استفاده نشده و کارایی های مهم تری هم ارائه داده که به شرح برخی از این موارد می پردازیم

:هدست واقعیت مجازی

 آموزش

واقعیت مجازی می‌تواند با ساده کردن و شبیه‌سازی موقعیت‌های پیچیده برای افراد در سنین مختلف، آموزش شناختی سریع‌تر و کاربردی‌تری را ایجاد کند. مثلا شرکت تویوتا توانسته از هدست‌های واقعیت مجازی Oculus به عنوان بخشی از کمپین TeenDrive365 خودش استفاده می‌کند تا از این طریق به نوجوانان و والدینشان درباره رانندگی پرخطر آموزش دهد.

عینک واقعیت مجازی

کاربرد در دادگاه ها

عکس‌های دوبعدی ممکن است نتوانند به تنهایی جهت ارزیابی صحنه‌های جرم به اعضای هیات منصفه کمک کنند. دیدن یک صحنه جرم به صورت سه‌بعدی می‌تواند به قضات برای تجسم اینکه افراد و اشیا به چه صورت بوده‌اند، کمک زیادی کند. هدست واقعیت مجازی با استفاده از تکنولوژی تعاملی، تجسم و فهم بهتر و دقیق‌تر جزئیات یک مورد را راحت‌تر کرده و تصمیم‌ گیری درباره مجرم بودن یا نبودن افراد را منصفانه‌تر می‌کند.

دیگر کاربرد ها :

  • بهبود صنعت توریسم
  • خرید
  • صنایع نظامی
  • سلامت روانی
  • مدیتیشن
  • خودرو سازی
  • فضا نوردی
  • بهداشت و درمان و …

پیشرفت در گذر زمان

منظور از واقعیت مجازی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

یکی از مدل های این عینک های عرضه شده نسخه قابل اتصال به کامپیوتر است. با آشنایی و علاقه بیشتر مردم به هدست های واقعیت مجازی، راه اندازی غرفه های واقعیت مجازی در مکان های مختلف و ایجاد درآمد از طریق آن ها رونق یافت. دیگر برای تجربه این حس متفاوت تنها راه آن رفتن به سینما های مخصوص واقعیت مجازی نبود و در فروشگاه ها یا مکان های عمومی انواع مختلف این عینک ها موجود می باشد. پس از گذشت مدتی از فرا گیر شدن این صنعت ، کمپانی های معروف دست به خلق نسخه جدید تر و قابل دسترس تر این عینک ها زدند. امروزه انواع مختلفی از عینک های واقعیت مجازی که به گوشی های همراه متصل می شوند به بازار آمده و توانایی اجرای تمام بازی ها و فیلم های واقعیت مجازی را دارند.

چگونگی عملکرد

عینک های واقعیت مجازی موبایلی هدست هایی هستند که برای استفاده از آنها تنها نیاز به یک موبایل با کیفیت که از بازی ها و فیلمهای VR پشتیبانی کند داریم. این فیلم ها و بازی ها در اینترنت موجود اند و می توان به راحتی آن ها را دانلود کرد. البته هدست های دیگری هستند که برای نمایش تصویر از نمایشگرهای اختصاصی درون خود استفاده می کنند و معمولا با کابل HDMI و USB به یک کامپیوتر با قدرت گرافیکی بالا یا یک کنسول پلی استیشن 4 متصل می شوند. در حال حاضر اکثر هدست های واقعیت مجازی در بازارهای جهانی مبتنی بر تلفن های هوشمند هستند و به همین دلیل هم قیمت بسیار پایینتری نسبت به نوع اول هدست ها دارند.

بهترین عینک واقعیت مجازی

برای استفاده از این عینک ها باید گوشی را داخل عینک قرار داده و از صفحه نمایش گوشی موبایل برای نمایش تصاویر استفاده شود. این محصول در کیفیت های متفاوت و قیمت های متغیر موجود اند.  از پایین ترین نسخه های آن می توان به هدست های مقوایی اشاره کرد که بسیار ساده بوده و تنها دارای بدنه و لنز است. مدل های پیشرفته تر عینک های واقعیت مجازی وزن سنگین تر و بدنه محکم تری دارند و برای تنظیم آن دارای Oculus Rift است که باید آن را آن قدر بالا و پایین و عقب و جلو کنید، تا چشمتان در نقطه‌ی مشخص‌شده قرار بگیرد و تاری تصویر از بین برود. این عینک ها دارای کش یا بند است که بتوان آن را روی سر تنظیم کرد

کنترلر مخصوص

هدست واقعیت مجازی

در برخی از نسخه های پیشرفته تر این عینک ها، همراه با عینک یک عدد کنترل بلوتوثی وجود دارد که هنگام بازی کردن می توانید از آن استفاده کنید. بعضی از این کنترل ها تنها با یک مدل سیستم عامل سازگار اند. مثلا اگر می خواهید برای گوشی آیفون خود عینک خریداری کنید حتما به سیستم عامل های پشتیبانی شده آن دقت کنید.

برخی از عینک های مجازی دارای دستکش یا دو کنترلر حرفه ای هستند و قابلیت های بیشتری را پشتیبانی می کنند.

تمام ورودی هایی که در انواع مختلف این عینک ها وجود دارد به شرح زیر است:

  • ردگیر حرکت دست
  • ردگیر حرکت چشم
  • ردگیر حرکات دست
  • کنترلر ها و دسته های بازی
  • حسگر لمسی
  • دکمه
  • صدا

برند ها و تفاوت ها

هدست‌های واقعیت مجازی ارزان‌قیمت مانند VR Box II که با پلت‌فرم گوگل کار می‌کنند، فقط از ورودی ردگیری حرکت سر و چشم و گاهی از یک دکمه موجود روی هدست بهره می‌برند. هدست‌های میان‌رده مانند سامسونگ Gear VR و LG 360 VR اغلب دارای ورودی‌های ردگیری حرکت سر و چشم، حسگر لمسی و دکمه هستند. هدست‌های بالارده مانند سونی PSVR و Oculus-Rift که اکثر نیز با صفحه‌نمایش اختصاصی خود همراه هستند، علاوه بر موارد گفته شده دارای ورودی‌های کنترلرها، دسته‌های بازی و ردگیری حرکات دست نیز می‌باشند.

با اینکه ممکن است هدست هایی که خود دارای خروجی صدا هستند بهتر به نظر برسند اما به دلیل عملکرد پایین صدای آنها این گونه نیست و خرید آن ها توصیه نمی شود. در برخی نسخه های این محصول ، دستگاه دارای محفظه ای برای عبور سیم هندزفری است که عملکرد خوبی دارد و خروجی صدای بهتری ارائه می دهد.

سخن آخر

عینک و هدست واقعیت مجازی

در مورد موارد استفاده و کارایی‌های این تکنولوژی صحبت کردیم و اشاره کردیم که پارامتر های خرید هدست مناسب، به گوشی هوشمندتان هم بستگی دارد. مثلا اگر گوشی هوشمندتان جزو پرچمداران ال‌جی و سامسونگ نیست، توصیه ما خرید هدست‌های ارزان‌قیمت کاردبردی مانند VR Box 2 و BOBO VR می‌باشد. در غیر این صورت هدست‌های Gear VR و LG 360 VR می‌توانند کیفیت بهتری در ارائه امکانات واقعیت مجازی در اختیارتان قرار دهند.

همچنین  اگر شما از گیمرهای حرفه‌ای هستید و علاقه مندید به دست آوردن تجربیاتی نیز در زمینه بازی‌های حرفه‌ای در دنیای واقعیت مجازی هستید، بدون شک تنها گزینه‌هایی که برای این منظور می‌توان تهیه کرد، هدست‌های VR بالارده می‌باشند که متاسفانه در کشورمان کمی سخت یافت می‌شوند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا