کامپیوتر و لپ تاپ

نکات مهم برای خرید هارد دیسک و آشنایی با انواع هارد اینترنال

پیشرفت تکنولوژی موجب شده رفته رفته تمامی اطلاعات ما به داده های دیجیتال تبدیل شوند و اکنون نیاز مان به تجهیزات ذخیره سازی بیشتر از همیشه باشد. یکی از پرکاربردترین تجهیزات ذخیره سازی، هارد دیسک ها می باشند؛ هارد دیسک ها در انواع مختلفی تولید می شوند و مهم نیست از کامپیوتر، لپ تاپ و یا کنسول بازی استفاده می کنید، در هر صورت با هارد های اینترنال یا اکسترنال سر و کار خواهید داشت.

این گجت وظیفه ثبت اطلاعات به صورت بلند مدت را بر عهده دارد و تا وقتی که دچار نقص فنی نشود می تواند تمامی داده ها را به سیستم ارائه دهد. اما هارد اینترنال چیست و چگونه کار می کند؟ امروز در مقاله نکات مهم برای خرید هارد اینترنال، در مورد انواع هارد دیسک می خوانید و با ویژگی های این محصول پر استفاده بیشتر آشنا می شوید، اگر قصد خرید هارد اینترنال را دارید، با تکنوسان مگ همراه باشد.

هارد دیسک و نحوه کارکرد آن

هارد دیسک قطعه ای است که تمامی اطلاعات بر روی آن ثبت می شود و نقش حافظه بلند مدت را برای سیستم بازی می کند. در گذشته حجم حافظه های ذخیره سازی بسیار محدود تر از نسخه های امروزی بود اما با گذر زمان تجهیزات ذخیره سازی، هم از لحاظ حجم حافظه افزایش یافته و هم از نظر ابعاد پیشرفت چشمگیری داشته اند.

 این ابزار ذخیره سازی، به طور کلی در 2 دسته بندی هارد داخلی (Internal) و هارد خارجی (External) وجود دارند که هرکدام می توانند برای کارهای متفاوت، مورد استفاده قرار گیرند. هارد دیسک ها از یک نوار گردان که با یک لایه مواد مغناطیسی پوشانده شده برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند. این صفحات برای کار کردن با سرعت بالایی به چرخش در می آیند تا اطلاعات آن ها توسط سیستم به راحتی خوانده یا نوشته شود. پس باید هنگام خرید به پارامتر PRM یا دور بر دقیقه آن توجه داشت. غالبا هارد هایی که سرو صدای کمتری در کنار سرعت چرخش بیشتر ارائه می دهند در اولویت خرید قرار خواهند گرفت.

معماری داخل هارد

بخش داخلی یک هارد دیسک از اجزای زیادی تشکیل شده و تنها فاکتور انتخاب به PRM محدود نمی شود؛ از این رو اگر قصد خرید هارد دیسک را دارید، بد نیست پیش زمینه ای در مورد اجزای داخلی آن داشته باشید. به طور کلی هارد دیسک ها از دو قسمت برد منطقی و بخش مکانیکی تشکیل شده اند و هر قسمت وابسته به قطعات دیگر فعالیت می کند. در ادامه در مورد این 2 قسمت و نحوه کارکرد هارد های اینترنال بیشتر صحبت می کنیم تا معماری داخلی یک هارد دیسک را بشناسید.

بخش برد منطقی

هارد ها برای پردازش اطلاعات و ارسال آن ها به سیستم و همچنین کنترل عملیات خواندن و نوشتن احتیاج به یک برد پردازشی دارند. این بخش وظیفه کنترل بخش مکانیکی هارد را بر عهده دارد و به نوعی پردازنده هارد محسوب می شود. برد هارد شامل یک کنترلر، حافظه کش، حافظه رام و آی سی موتور هارد می شود. همچنین این بخش محل اتصال کابل دیتا از نوع SATA و کابل برق نیز می باشد.

بخش مکانیکی

علاوه بر برد، هارد دیسک ها دارای اجزای مکانیکی حساسی هستند که هر کدام وابسته به دیگری کار می کند تا اطلاعات تان قابل شناسایی توسط سیستم باشد. بخش مکانیکی شامل دیسک های گردان یا پلاتر می باشد که مهمترین بخش یک هارد است؛ اطلاعات و داده ها بر روی این دیسک ها ذخیره می شود و طبیعتا هر چه تعداد آن ها بیشتر باشد، با هارد بزرگتر ولی پرظرفیت تری رو به رو خواهید بود. یکی دیگر از اجزای این بخش بازوی حرکتی است که وظیفه آن خواندن اطلاعات است و روی دیسک گردان حرکت میکند تا بتواند به بخش ها مختلف دیسک دسترسی داشته باشد. در ادامه تمامی اجزای مکانیکی یک هارد دیسک را معرفی و هرکدام را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

1- پلاتر یا دیسک گردان (Platter)

همانطور که اشاره کردیم، اطلاعات بر روی یک دیسک چرخان به نام پلاتر ذخیره می شود. پلاتر ها تمامی اطلاعات را به صورت دائمی در خود ذخیره می کنند، معمولا در هر هارد دیسک بیش از یک platter وجود دارد. 

2- موتور پلاتر (Spindle)

بخش مرکزی پلاتر شامل یک موتور استوانه ای است که وظیفه چرخاندن دیسک ها را بر عهده دارد. این موتور بسته به نوع هارد می تواند سرعت چرخش متفاوتی داشته باشد اما معمولا در بازه 5400 تا 7200 فعالیت می کند، PRM یک هارد دیسک از روی سرعت چرخش این موتور تعیین می شود.

3- بازوی متحرک (Head Arm)

بازوی متحرک وظیفه دارد قسمت هد هارد را از بخش مرکزی پلاتر تا بخش کناری پلاتر جا به جا کند، این ویژگی موجب می شود هد به تمامی قسمت های حافظه دسترسی داشته باشد. 

4- هد هارد (Head)

نوک بازوی متحرک شامل یکی از مهم ترین اجزای داخلی هارد دیسک، به نام هد می باشد. هد در فاصله 50 میکرونی با پلاتر قرار می گیرد و می تواند داده ها را به صورت کد باینری بر روی بلوک های حافظه اعمال کند.

5- موتور بازوی متحرک (Voice coil)

انتهای بازوی متحرک شامل یک آهن ربای قوی و موتوری به اسم Voice coil می باشد؛ این موتور وظیفه دارد بازوی متحرک را با سرعت بالا حرکت دهد.

6- فیلتر هوا

مانند تمامی اجزای کامپیوتر، هارد دیسک ها نیز به دلیل مصرف انرژی و حرکات مکانیکی متعدد به مرور زمان گرم می شوند. گرم شدن هارد می تواند به اجزای داخلی آن آسیب بزند اما تمامی هارد ها به محفظه تهویه مجهز می شوند تا گرما از بخش داخلی خارج شده و به وسیله فن های کیس دفع شود. برای عدم نفوذ گرد و غبار به بخش های داخلی هارد، قسمت تهویه هوا به یک فیلتر هوا مجهز می شود تا از نفوذ گرد و غبار جلوگیری شود.

طرز کار هارد دیسک

به طور کلی دستورها همراه با داده‌های ارسالی یا دریافتی از هارد دیسک، توسط Disk Controller (کنترل کننده دیسک) تفسیر می‌ شوند. این بدین معناست که هارد دیسک می‌ فهمد که طبق دستور داده شده، مکان داده مورد نظر در کجا قرار داشته و طبق آن عمل خواندن یا نوشتن شروع می‌ شود. زمانی که سیستم عامل یا یکی از قطعات سخت افزاری نیاز به ذخیره کردن داده یا دریافت آن داده‌ها را دارند، دیسک کنترلر وارد عمل می‌شود و دستور مورد نظر را برای کنترل کننده ارسال می‌کند.

حال وظیفه قسمت کنترل کننده این است که بازوی متحرک را به قسمت‌های مختلف پلاتر هدایت کند. زیرا ممکن است داده‌های یک فایل در مکان‌های مختلفی بر روی دیسک ها ذخیره شوند، بنابراین بازوی متحرک امکان دارد بین قسمت‌های مختلف پلاتر جابجا شود. قسمت هد وظیفه دارد تا با توجه به دستور داده شده (خواندن یا نوشتن داده) کار خود را بر روی سکتور فیزیکی مورد نظر انجام دهد. در صورتی که دیسک کنترلر دستور خواندن نوشته را داده باشد، در این صورت هد موظف است تا داده‌های مغناطیسی صفر و یک را بر روی قسمت‌های مختلف پلاتر بخواند و آن را به کنترل کننده بفرستد.

اگر دیسک کنترلر داده‌ای را برای ذخیره کردن به هارد دیسک بفرستد، در این صورت کنترل کننده وظیفه دارد داده‌ ها را یکی یکی به هد ارسال کند تا قسمت هد این داده‌ها را به صورت صفر و یک در فضا های ذخیره سازی پلاتر ذخیره کند. ذخیره این گونه است که هد نوشتن، مکان‌ های داده موجود روی پلاتر را طبق دستور صفر یا یک بودن، تغییر می‌ دهد.

بهترین برند های هارد اینترنال

همانطور که میدانید، 2 کمپانی بزرگ وسترن دیجیتال و سیگیت جزو بزرگترین تولید کنندگان هارد های اینترنال محسوب می شوند، هارد های این 2 کمپانی بسته به سرعت، ظرفیت و نوع کاربری برای امور مختلفی مناسب هستند. در ادامه این 2 کمپانی و محصولاتشان را بررسی می کنیم.

وسترن دیجیتال

یکی از پر مخاطب ترین برند های تولید کننده هارد های اینترنال در ایران وسترن دیجیتال می باشد. این کمپانی هارد های خود را انواع مختلف تولید می کند و هر نوع را با رنگی مشخص می کند. بدین ترتیب کاربران می توانند با در نظر گرفتن نیاز و نوع کاربری یک هارد دیسک اینترنال، اقدام به خرید آن کنند. در زیر برخی از هارد های این کمپانی را مشاهده می کنید. 

رنگ سبز هارد وسترن دیجیتال: رنگ سبز نشانگر هارد های اقتصادی و کم مصرف وسترن دیجیتال است، این هارد ها برای استفاده در سیستم های خانگی با کارایی متوسط مناسب می باشند. 

رنگ آبی هارد وسترن دیجیتال: هارد های آبی در واقع محصولات متوسط و استاندارد وسترن دیجیتال هستند که برای کارایی عمومی و استفاده در سیستم های متوسط به بالا مناسب هستند. 

رنگ مشکی هارد وسترن دیجیتال: هارد های گیمینگ و رده بالای وسترن دیجیتال عموما با رنگ مشکی نمایش داده می شوند. این هارد ها به دلیل طول عمر بالا، سرعت بی نظیر و سر و صدای کمتر با قیمتی بالاتر نسبت به مدل های قبلی در بازار یافت می شوند.

رنگ قرمز هارد وسترن دیجیتال: هارد های سری قرمز وسترن دیجیتال مخصوص استفاده در شبکه و سیستم های RAID طراحی شده اند. این هارد ها به دلیل دوام بالا برای استفاده در شبکه های شرکتی بزرگ و سیستم های NAS مناسب می باشند.

رنگ بنفش هارد وسترن دیجیتال: هارد های بنفش اما برای استفاده در سیستم های نظارتی مانند دوربین های مداربسته مناسب می باشند. این هارد ها توانایی این را دارند که به صورت 24 ساعته روشن باشند، این ویژگی به دلیل طول عمر بالا هارد های سری بنفش وسترن را برای استفاده در سیستم های نظارتی مناسب کرده است.

رنگ طلایی هارد وسترن دیجیتال: هارد های وسترن دیجیتال سری طلایی به منظور استفاده در دیتا سنتر ها طراحی شده اند و برای استفاده های شخصی مناسب نمی باشند. این هارد ها توانایی تحمل دمای بالاتر و سرعت بیشتر دارند تا به یکی از قابل اطمینان ترین گزینه های بازار تبدیل شوند.

هارد های اینترنال سیگیت

.سیگیت نیز یکی از بزرگترین تولید کننده های انواع هارد اینترنال در جهان به حساب می آید. این کمپانی نیز مانند وسترن دیجیتال هارد های اینترنال خود را در سری های مختلفی تولید می کند تا از بازار رقابت جا نماند. قیمت مناسب و طول عمر بالا موجب شده تا سیگیت در بسیاری از موارد از وسترن دیجیتال پیشی بگیرد و سهم زیادی از بازار هارد های اینترنال را تصاحب کند. در ادامه لیستی از سری هارد های سیگیت را می بینید:

هارد های سیگیت سری بارکودا: این هارد ها برای استفاده در سیستم های خانگی و متوسط طراحی شده اند.

هارد های سیگیت سری اسکای هاوک: این هارد ها مانند سری قرمز وسترن دیجیتال عمل می کنند و برای تجهیزات حفاظتی، امنیتی و دوربین‌های تحت شبکه و مداربسته مناسب می باشند.

هارد های سیگیت سری اینترپرایز: سری اینترپرایز سیگیت برای دیتا سنتر ها و استفاده های غیر شخصی مناسب می باشند.

هارد های سیگیت سری فایرکودا: سری هارد های گیمینگ سیگیت تحت عنوان فایرکودا شناخته می شوند، این هارد ها به دلیل سرعت بالا، می توانند برای اجرای بازی های سنگین و حرفه مناسب باشند. 

هارد های سیگیت سری آیرون‌ولف: این هارد ها به نوعی سری همه کاره سیگیت می باشند، هارد های آیرون‌ولف می توانند تمامی استفاده های سبک و سنگین کاربران را پاسخ گویی کنند.

انواع هارد اینترنال

تا اینجای مقاله راهنمای خرید انواع هارد اینترنال، در مورد نحوه کارکرد هارد دیسک ها صحبت کردیم، اما به دلیل تنوع انواع هارد دیسک اینترنال در بازار و شباهت آن ها با همدیگر ممکن است در انتخاب گزینه مناسب دچار سر در گمی شوید. بس هارد های داخلی می توانند اعم از نوع کاربری، پورت و ساختار در دسته بندی های مختلفی وجود داشته باشند. در ادامه معروف ترین هارد دیسک های اینترنال را بررسی می کنیم.

هارد دیسک HDD یا درایو SSD؛ کدام بهتر است؟

HDD مخفف کلمه Hard Disk Drive است و حدود 60 سال قدمت دارد؛ HDD ها می توانند داده های زیادی را در خود ذخیره کنند و به دلیل قیمت مناسب طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. در سوی دیگر اما درایو های SSD به چشم می خورند که در چند سال اخیر با پتانسیل بالای خود توانسته اند از هر نظر گزینه بهتری نسبت به هارد ها باشند. SSD کلمه مخفف شده Solid State Drive است که به معنای دیسک حالت جامد می باشد. این دیسک ها معمولا ظرفیت پایین تری نسبت به HDD ها دارند اما به دلایلی مانند بالاتر بودن سرعت، ایمن بودن در مقابل اثرات مغناطیسی، کارکرد بی صدا (به دلیل عدم وجود قطعه متحرک)، مقاوم بودن در برابر لرزش و ضربه، طول عمر بسیار بالاتر و… قیمت بالاتری دارند.

دسته بندی هارد های HDD

هارد دیسک ها به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

  • SATA Hard Disk
  • IDE Hard Disk

این دو هارد اینترنال که فقط تکنولوژی ساخت و اینترفیس آنها با هم متفاوت است از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر بوده و فقط مدل SATA کمی کوچکتر از مدل IDE ساخته می شود. در ادامه به توضیح مختصری از آن می پردازیم:

SATA Hard DISK

این نوع هارد دیسک از سیستم انتقال اطلاعات سری استفاده می کند. رابط های هارد ساتا برای اتصال درایوهای نوری و حافظه ها و انتقال اطلاعات بین آنها کاملا مناسب است. این رابط به مراتب سریعتر از نوع موازی یا همان ATA است. سه نسخه مختلف از ساتا با نامهای SATA1 و SATA2 و SATA3  وجود دارند. این نسخه ها فقط در سرعت با یکدیگر اختلاف دارند که SATA3 طبق بررسی های به دست آمده سرعتی معدل 6 گیگابیت بر ثانیه دارد که در مقایسه با ساتا نسخه 1، چهار برابر بیشتر است.

IDE Hard Disk

IDE مخفف عبارت Integrated Drive Electronics است و اشاره به سبک انتقال اطلاعات از طریق کابل و رابط آن دارد. هارد دیسک های IDE همانطور که مشاهده می کنید با کابلهای 40-80 سیم و کانکتورهای پهن شناخته می شوند. این نوع حافظه که سالهای زیادی به عنوان مطرح ترین و پرمصرف ترین در بین کاربران بوده، امروزه به دلیل شکست خوردن در رقابتِ سرعت از رقیب خود، به طور کلی از بازار کنار گذاشته شده است.

مصرف کمتر برق، سرعت بالاتر، حجم کمتر و به طور کلی کارامدی بیشتر از مزیتهای هارد دیسک های SATA نسبت به IDE می باشد.

هارد اکسترنال و هارد اینترنال

همانطور که میدانید هارد های HDD در 2 دسته بندی هارد اینترنال و هارد اکسترنال وجود دارند؛ هارد های اینترنال و اکسترنال. هارد های اینترنال یا داخلی همانطور که از اسمشان پیداست به صورت ثابت طراحی شده اند و برای استفاده در کامپیوتر، لپ تاپ، کنسول بازی و … مورد استفاده قرار می گیرند. برای رفع مشکل غیر قابل جابجا بودن این هارد ها، هارد های اکسترنال طراحی شدند. بخش داخلی هارد های اکسترنال دقیقا از نوع اینترنال میباشد اما قاب محافظ و کانکتور USB امکان اتصال هارد های اکسترنال را به تلویزیون، موبایل، لپ تاپ، اندروید باکس، مودم و … می دهد. هارد دیسک های اکسترنال به دو مدل تقسیم می شوند :

  • رومیزی
  • پاسپورتی

هارد دیسک رومیزی یا هارد دیسک دسکتاپی ، علاوه بر کابل USB که به برای انتقال داده به دستگاه وصل می شود، دارای یک آداپتور برق نیز می باشد که وظیفه آن تامین برق مورد نیاز هارد است. این محصول برای کسانی که نیاز به جا به جایی هارد اکسترنال خود را ندارند گزینه مناسبی می باشد.

هارد اینترنال پاسپورتی همانطور که از نامش پیداست ظاهری مانند یک پاسپورت کوچک دارد و تنها با یک USB به دستگاه مورد نظرتان وصل می شود. عموما هارد های پاسپورتی ظرفیت کمتری نسبت به مدل های رومیزی دارند اما به دلیل کوچک بودن و تامین انرژی از طریق USB طرفداران بسیار بیشتری دارند.برای آشنایی بیشتر با هارد های اکسترنال می توانید به مقاله راهنمای خرید هارد اکسترنال مراجعه کنید.

چگونه هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کنیم؟

همانطور که میدانید اجزا داخلی هارد های اکسترنال و اینترنال یکی می باشد و تنها چیزی که این هارد ها را از یکدیگر متمایز می کند، کانکتور و قاب محافظ می باشد. از این رو و به دلیل قیمت بالای هارد های اکسترنال،سوال خیلی از کاربران این است که چگونه می توان هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کرد؟ برای این کار به یک قاب یا باکس هارد نیاز دارید، پس از خرید باکس هارد اکسترنال می توانید به سادگی HDD خود را درون آن قرار داده و کانکتور SATA را به USB تبدیل کنید. البته بعضی از باکس ها به کانکتور دیگری نیز مجهز می شوند و در هنگام انتخاب باید با توجه به نیاز خود و نوع هارد دیسک اینترنال گزینه مناسب را انتخاب کنید.

تبدیل هارد معمولی به اکسترنال به کمک باکس در کمتر از چند دقیقه انجام می شود اما بهتر است به این نکته توجه کنید که هارد ها به دلیل داشتن قطعات متحرک بسیار حساس هستند و نباید در معرض شوک یا ضربه قرار بگیرند. بهتری است قبل از تبدیل هارد از اطلاعات مهم خود پشتیبان گیری کنید.

سخن پایانی

در مقاله راهنمای خرید هارد اینترنال در مورد نحوه کارکرد هارد HDD و انواع هارد دیسک های موجود در بازار صحبت کردیم. هارد های اینترنال در چند سال اخیر جزو فراگیر ترین ابزار های ذخیره سازی کامپیوتر به حساب می آمدند اما با روی کار آمدن اس اس دی ها باید شاهد کنار رفتن این محصولات دوست داشتنی باشیم. به طور کلی اگر قیمت بالای درایو های SSD را نادیده بگیریم، سرعت چند برابری آن ها به تنهایی برای افزایش کارایی سیستم کافی خواهد بود.

در انتها شما می توانید برای خرید انواع هارد اینترنال و اکسترنال به وبسایت تکنوسان مراجعه کنید که تنوع بالایی از برترین برندهای هارد و حافظه های ذخیره سازی را دارد. همچنین اگر صاحب مغازه لوازم کامپیوتری هستید و به دنبال خرید عمده انواع هارد به صورت اینترنتی هستید، می توانید با مراجعه به صفحه خرید عمده لوازم جانبی و با طی چند مرحله کوتاه به قیمت های همکاری و خرید عمده تکنوسان دسترسی پیدا کنید و تجربه خریدی بی دردسر را داشته باشید. اکنون نوبت شما است که نظرات خود را با ما به اشتراک گذارید و به ما بگویید که آیا خرید انواع هارد اینترنال تنها به دلیل قیمت پایین تر نسبت به سایر انواع هارد و حافظه ذخیره سازی منطقی خواهد بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا