دانشنامهموبایل و تبلت

انواع باتری های موبایل و تفاوت آنها

یکی از مهم ترین اجزای گوشی موبایل باتری آن است و نقش بسیار پررنگی در کارایی و رضایت کاربر دارد. اما تا چه حدی با انواع باتری های به کار رفته در تلفن های همراه آشنایی دارید؟ در این مقاله می خواهیم شما را با انواع باتری های موبایل و تفاوت آنها با یکدیگر آشنا کنیم. در ادامه نیز به بررسی آماری عملکرد هر یک از این باتری ها خواهیم پرداخت تا دید کامل و جامعی از این قطعه مهم تلفن همراه بدست آورید. با ما همراه باشید.

فرق باتری گوشی اصلی با تقلبی

ساختار باتری های موبایل

باتری به عنوان یک منبع انرژی در موبایل به کار می رود که وظیفه تامین انرژی قطعات موبایل را برعهده دارد. این قطعه فیزیکی که اغلب به شکل مستطیلی و کشیده برای قرارگیری در داخل تلفن های همراه هوشمند طراحی می شود، دارای ساختاری شیمیایی است و انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی قابل استفاده برای قطعات تلفن همراه می کند.  این باتری ها از دو الکترود با قطب مثبت و منفی تشکیل شده اند که عمل شارژ و دشارژ با جابجایی الکترون بین آند و کاتد(همان قطب منفی و مثبت) اتفاق می افتد. مقدار الکتریسیته ایی که یک باتری می تواند در در خود نگه داری کند را میزان ظرفیت آن باتری می گویند و برحسب میلی آمپر ساعت یا mAh نشان می دهند.

باتری گوشی چگونه کار می کند

هر چقدر ظرفیت یک باتری بیشتر باشد میزان شارژدهی آن نیز بیشتر خواهد بود. البته مشکلی در این زمینه وجود دارد، ابعاد باتری است و با بالا رفتن ظرفیت باتری ابعاد آن نیز باید بزرگتر شود. از آنجایی که قطعات داخلی تلفن های همراه به صورت فشرده کنار هم قرار می گیرند تا از سایز و وزن آنها کاسته شود، به همین دلیل نمی توان اندازه باتری را در هر گوشی از یک حد مشخصی بزرگتر کرد و دست سازندگان در این زمینه بسته است.

انواع باتری موبایل

مقایسه انواع باتری گوشی

باتری های موبایل انواع مختلفی دارند و از گذشته تا کنون جنس و ساختار آنها دچار تغییر شده است. در ابتدا در تلفن های همراه از باتری های نیکل کادمیومی(که با عبارت Ni-Cd یا Ni-Cad نشان داده می شود) استفاده می شد که وزن نسبتا سنگینی داشتند و گوشی را نیز سنگین می کردند. در ادامه به دلیل مشکلاتی که نسل اول باتری ها داشتند باتری های نیکل هیدرید فلزی (Ni-MH) وارد بازار شدند که وزن سبک تری داشتند اما به دلیل عدم داشتن ظرفیت کافی کارایی خوبی نداشتند. در نتیجه باتری های لیتیومی وارد بازار شدند که تا الان نیز جزو بهترین و پر مصرف ترین باتری ها برای تلفن های همراه هستند. در ادامه به بررسی هر یک از انواع باتری های لیتیومی می پردازیم.

جدول مقایسه 5 مدل از انواع متداول باتری ها:

Capacity

V

حجم

وزن

نوع باتری

10Ah

12V

64mm×124mm×160mm

2500 gr

Ni-cd

10Ah

12V

64mm×62mm×160mm

1800 gr

Ni-MH

10.2Ah

11.1V

55mm×65mm×55mm

425 gr

Li-Ion

10.4Ah

11.1V

120mm×75mm×35mm

724 gr

Li-Polymer

جداول فوق به صورت تقریبی می باشد و بر اساس نوع تولیدات کارخانجات مختلف مقادیر می تواند متفاوت باشد.

انواع باتری لیتیومی

یکی دیگر از انواع باتری های موبایل باتری لیتیومی می باشد. با ورود باتری های لیتیومی به بازار تلفن های همراه، همه ی شرکت های سازنده موبایل به استفاده از این باتری ها روی آوردند. از مهم ترین ویژگی های این باتری های لیتیومی ابعاد کوچک، وزن سبک و ظرفیت بیشتر نسبت به سایر انواع باتری ها می باشد. تا به حال دو نوع از باتری های لیتیومی با نام های لیتیوم-یونی (Li-Ion) و لیتیوم پلیمری (Li-Po) معرفی شده است و در ادامه به معرفی هر کدام از اینها می پردازیم.

باتری لیتیوم-یونی (Li-Ion)

عمر مفید باتری لیتیوم پلیمری

باطری های لیتیوم-یونی در مقایسه با نسل های قدیمی تر باتری ها وزن و حجم سبک تری حدود 3 تا 5 برابر دارند و علاوه بر این از دوره ماندگاری بیشتری در هر بار شارژ بهره می برند. در باتری ها اصطلاحی وجود دارد که به Memory Effect ( خاصیت حافظه ای پاوربانک) مشهور است و در باتری های Ni-Cd و Ni-MH به شدت دیده می شد، به این صورت که پس از هر بار شارژ ظرفیت باتری به اندازه بسیار کمی کاهش می یافت و برای از بین بردن آن می بایست باتری را حداقل هفته ای یک بار کاملاً 100 درصد تخلیه نمود. به همین دلیل در گوشی های قدیمی که از باتری های Ni-Cd و یا Ni-MH استفاده می کردند، بعد از یک یا دو سال عملا نیاز به عوض کردن باتری ها داشتیم. اما در باتری های Li-Ion این مسئله به طور کامل حل شده است.

در باتری های لیتیوم یونی و پلیمری هر چقدر باتری کمتر تخلیه گردد، طول عمر آن بیشتر خواهد بود. مثلا در مقایسه باتری ای که تا 50 درصد تخلیه شده و دوباره شارژ نماییم، با باتری ای که 80 درصد تخلیه و شارژ گردد، طول عمر باتری کمتر تخلیه شده حدودا تا دو برابر افزایش می یابد. شرکت های سازنده این موضوع را با اصطلاح DOD ( ضریب عمق تخلیه ) طول عمر باتریها را با گراف نمایش می دهد.

باتری لیتیوم پلیمری (Li-Po)

همه چیز درباره باتری گوشی

باتری های لیتیوم- پلیمری نسل جدید باطری های لیتیومی هستند و به جای مایع الکترولیت( مایعی که الکترود ها داخل آن قرار می گیرند و یون ها در آن بین دو الکترود حرکت می کنند) از ژل الکترولیتی پلیمری استفاده کرده اند. این تغییر ماده جداساز در تولید باتری های لیتیومی و استفاده از مواد پلیمری باعث افزایش ایمنی نسبت به باتری های لیتیوم-یونی گردید. زیرا باتری های لیتیوم-یونی نسبت به دما حساس هستند و در صورت افزایش دما در زمان شارژ امکان انفجار باتری وجود دارد. همچنین این باتری ها به علت استفاده از مواد جامد پلیمری قابلیت تولید در ابعاد کوچک تر در حد یک کارت اعتباری را دارند.

حال سوالی که پیش می آید این است که چرا هنوز با وجود باتری های لیتیوم-پلیمری در تلفن های همراه همچنان از باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود؟ جواب این سوال به دو برتری و مزیت باتری های لیتیوم- یونی بر می گردد. اولین مزیت چگالی انرژی بالاتر این باتری ها نسبت به باتری Li-Po است که می توانند انرژی بیشتری را در خود ذخیره کرده و شارژدهی بیشتری داشته باشند. دومین علت نیز قیمت پایین تر باتری ها li-Ion است که نسبت به باتری های li-Po هزینه تولید کمتری دارند و به صورت گسترده در تلفن های همراه استفاده می شوند.

جدول برخی از تفاوت های باتری های لیتیوم-یونی و لیتیوم-پلیمری:

 نرخ جریان شارژ

استقامت مکانیکی

Wh / $

Wh / Kg

تعداد دفعات شارژ . دشارژ

ضریب تخلیه

نوع باتری

Max: 2C خوب 0.18 $ 250 500 الی 2000 بار 2C – 20 C

Li-Ion

Max: 5C ضعیف 0.54$ 152 200 الی 500 بار 2C – 60 C

Li-Polymer

آینده باتری های موبایل

نسل جدید باتری های موبایل

از بدو اختراع باتری های موبایلی تا الان پیشرفت های زیادی در این زمینه شکل گرفته است. اما هنوز کاربران با این باتری ها مشکلات زیادی دارند و به نظر می رسد که برای رفع این مشکلات باید منتظر یک فناوری انقلابی و جهشی بزرگ در زمینه باتری موبایل باشیم. به همین علت شرکت های بزرگ چند سالی است که تحقیق و توسعه خود را در این زمینه آغاز کرده اند و در چند سال آینده احتمال دارد شاهد معرفی و استفاده نوع جدیدی از باتری ها در تلفن های هوشمند باشیم. در حال حاضر ظاهرا جدی ترین گزینه برای جایگزینی باطری های لیتیوم-یونی، باتری های گرافینی هستند که از ظرفیت ذخیره سازی بیشتر، سرعت شارژ بالا و عمر طولانی تر برخوردار هستند و می توانند بسیاری از مشکلات کاربران همچون طول عمر کم باتری و سرعت شارژ پایین را مرتفع کنند.

سوالات متداول

آیا باتری موبایل به شارژ اولیه نیاز دارد؟

خیر باتری های موبایل جدیدی که از جنس لیتیوم- یونی هستند نیازی به شارژ اولیه ندارند و این موضوع برای باتری های قدیمی Ni-Cd صدق می کرد.

باتری موبایل چه مقدار شارژ نگه می دارد؟

واحد اندازه گیری میزان ظرفیت یک باتری موبایل بر حسب میلی آمپر ساعت یا mAh است و میزان ظرفیت هر باتری موبایل توسط شرکت سازنده اعلام می شود. مقدار شارژدهی یک باتری موبایل بستگی به ظرفیت باتری و نحوه استفاده از گوشی هوشمند دارد. به طور کلی اکثر تلفن های هوشمند امروزی شارژدهی حداقل یک روزه را دارند.

باتری پلیمری بهتر است یا یونی؟

باتری لیتیوم پلیمری نسل جدید باتری های لیتیومی است و از وزن سبک تر و ایمنی بیشتری برخوردار است. همچنین به دلیل استفاده از ژل الکترولیتی به جای الکترولیت مایع، ضخامت آنها می تواند به اندازه یک کارت اعتباری باشد. ولی هزینه تولید این باتری ها بالا است و نیز شارژدهی کمتری نسبت به باتری های لیتیوم- یونی دارند و به همین دلیل شرکت های تولید کننده موبایل ترجیح می دهند از باتری های لیتیوم-یونی استفاده کنند.

آیا باتری موبایل منفجر می شود؟

برخی از باتری ها به دلیل نقص فنی، ضربه خوردن و گرم شدن بیش از حد ممکن است توان تحمل فشار را نداشته و منفجر شوند. این موضوع در گوشی های هوشمند در چند سال اخیر رخ داده است که از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند و این باتری در برابر افزایش دما حساس بوده و امکان انفجار آنها وجود دارد.

تفاوت باتری های موبایل در چیست؟

تفاوت باتری های موبایل در جنس باتری و ساختار تولید، وزن، ابعاد و میزان ظرفیت است. هر چقدر یک باتری وزن کمتر و ابعاد کوچک تری داشته باشد و نیز میزان ظرفیت آن نیز بالاتر باشد گزینه بهتری برای استفاده در موبایل است.

جمع بندی

باتری موبایل یکی از مهم ترین قطعات داخلی موبایل است که نقش مستقیمی در اندازه، وزن و میزان کارکرد تلفن هوشمند دارد. بنابراین در هنگام خرید یک گوشی هوشمند همواره باید به نوع و میزان ظرفیت باتری توجه شود تا تجربه کاری خوبی با گوشی داشته باشید. همچنین نگهداری باتری و شارژ درست و صحیح آن تاثیر زیادی در عمر و میزان نگهداری شارژ باتری خواهد داشت و در صورت عدم توجه به این موضوع امکان خرابی و در نهایت تعویض باطری وجود خواهد داشت. 

در صورت خرابی باتری گوشی و نیاز به خرید یک باتری جدید می توانید به این دسته بندی از فروشگاه تکنوسان مراجعه کنید. همچنین اگر قصد خرید عمده باتری یا دیگر لوازم جانبی موبایل را دارید، می توانید با مراجعه به صفحه خرید عمده و ارتقا حساب کاربری به حساب همکار، قیمت ها را به صورت عمده مشاهده کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

در نهایت از شما همراهان همیشگی تکنوسان مگ دعوت می کنیم تا نظرات خود را درباره انواع باتری های موبایل با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا