اکسسوری و گجت

MP3 Player چیست؛ بررسی تفاوت MP3 و MP4 پلیر

موسیقی صدای انسجام قلب و عقل است و گوش دادن به موسیقی از گذشته تا کنون یکی از موثرترین عوامل در حفظ آرامش و کسب انرژی میان مردم بوده و میان تمام نسل ها جایگاه خاص خود را دارد. در طول دوره های زمانی مختلف ابزارهای متفاوتی برای گوش دادن به موزیک ارائه شده است و روز به روز نسخه های جدیدتر، مدرن تر و کاربردی تری برای این امر تولید و عرضه شد است که شاهد انواع مختلف آنها هستیم.

همچنین با گذشت زمان و رفته رفته دستگاه های قابل حمل و جمع و جوری مثل MP3 ها و MP4 پلیرها جای خود را به ضبط صوت های قدیمی دادند. این گجت ها لذت بردن از موسیقی را در هر زمان و در هر مکانی برای افراد علاقه مند به موزیک میسر کرده است. ما نیز در مقاله MP3 Player چیست به بررسی همه جانبه این دو گجت که سابقا پر طرفدارترین محصول قبل از همه گیر شدن اسمارت فون ها بوده اند می پردازیم، با ما در تکنوسان مگ همراه باشید.

نگاهی جامع به MP3 Player ها

بررسی تاریخچه MP3 Player ها

برای شرح این گجت کاربردی و پاسخ دادن به پرسش MP3 Player چیست ابتدا به توصیف ماهیت MP3 می پردازیم. MP3 یک سیستم فشرده سازی فایل های صوتی است که به کمک آن حجم فایل ها بدون تاثیر منفی در کیفیت صدا کاهش پیدا می کند. هدف اصلی این سیستم، فشرده سازی یک فایل صوتی بوده که اولا کیفیت آن افت نکند و ثانیا حجم آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مثلا اگر حجم اولیه صوتی ۳۲ مگابایت باشد با استفاده از فرمت ام پی ۳ این حجم به ۳ الی ۴ مگابایت کاهش پیدا میکند.

هر فایل موسیقی مانند تمام فایل های دیگری که روی کامپیوتر شما قرار دارد از یک سری اعداد صفر و یک تشکیل شده است. نحوه عملکرد MP3 Player حین پخش یک فایل صوتی این گونه است که ابتدا بایت به بایت فایل صوتی را از حافظه خوانده سپس اطلاعات را از حالت فشرده خارج می کند و یکا یک بایت ها با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال اجرا می شوند (ADC). در واقع کیفیت صدایی که میشنوید به دو عامل کیفیت روش فشرده سازی که به کار رفته و Bit rate که بر اساس Kbps محاسبه میشود بستگی دارد.

هنگامی که یک فایل را روی ام پی تری پلیر خود پخش می کنید این دستگاه از یک مبدل به نام DAC استفاده می کند تا اطلاعات صفر و یک را به صدای آنالوگ تبدیل کند. این مبدل دقیقا برعکس مبدل قبلی عمل می کند. بنابراین کیفیت صدایی که در یک پخش کننده میشنوید بستگی به عوامل مختلفی مانند کیفیت فایل، توانایی چیپ مبدل پخش کننده، سر و صدا و نویزی که خود دستگاه پخش کننده ایجاد می کند دارد.

MP3 Player چیست و چه تفاوتی با MP4 پلیر دارد؟

ام پی تری پلیر چیست و چه تفاوتی با MP4 پلیر دارد؟

دستگاه MP3 پلیر یکی از معمول ترین و بهترین گجت های پخش صوت است که عملکردی مانند ضبط صوت ها و سی دی پلیر ها را دارد؛ اما ویژگی متمایز کننده در اینجا حجم کوچک آن نسبت به سایر گجت های ذکر شده است. از آنجا که همیشه نمی توان از اسمارت فون خود برای گوش دادن به موسیقی استفاده کرد ام پی ۳ پلیر ها همچنان طرفدارانی میان عموم مردم دارد. اما تفاوت MP3 Player با MP4 Player چیست؟ دستگاه MP3 تنها قادر است موسیقی را پخش کند و امکان پخش تصویر توسط آن میسر نیست.

از طرف دیگر MP4 قادر است علاوه بر پخش فایل هایی با فرمت MP3، فایل های ویدیویی با فرمت ام پی فور را نیز پخش نماید. شاید در نگاه اول و با این مقایسه اینطور به نظر برسد که خرید MP3 بی ارزش بوده و MP4 با پخش کردن تصاویر ارزش خرید بیشتری دارد، اما چنین چیزی کاملا درست نیست چرا که استفاده از این دو دستگاه به سطح نیاز شما برمی گردد. برای مثال اگر شما دوچرخه سوار باشید قطعا خرید MP3 اقتصادی تر بوده و از آنجا که امکان دیدن نمایشگر دستگاه پخش در طول رکاب زدن برای تان وجود نخواهد داشت خرید MP4 یک هزینه اضافی است.

تفاوت بعدی این دو محصول وجود نمایشگر است، MP3 ها در اغلب مدل ها فاقد نمایشگر هستند، البته ممکن است در برخی مدل های جدید به نمایشگر کوچکی بربخورید که از نوع ساده بوده و تنها اطلاعات موزیک در حال پخش را نمایش خواهد داد. در حالی که MP4 ها مجهز به نمایشگر پیشرفته تری بوده تا تصاویر و ویدیوها را با وضوح بالا به نمایش بگذارند. آخرین تفاوت نیز میزان حافظه و ظرفیت ذخیره سازی این دو دستگاه است که در MP3 محدود بوده و اما در MP4 این میزان بیشتر است.

پارامترهای انتخاب MP3 Player

پارامترهای انتخاب ام پی تری پلیر

دستگاه های MP3 Player در سایزهای مختلف و مارک های متفاوت در بازار عرضه شده اند که بسته به نیاز خود می توانید یکی از انواع مختلف آن را تهیه کنید. به طور مثال اگر ورزشکار هستید هنگام خرید حتما باید به سایز و وزن این محصول دقت کنید و مناسب ترین گزینه را بسته به نیاز خود انتخاب کنید. مثلا iPod Shuffle تنها ۹ گرم وزن دارد و ۴ گیگابایت حافظه داشته و حدودا ۱۰۰۰ آهنگ را می توان در آن ذخیره کرد. این نسخه قابلیت متصل شدن به لباس شما را دارد که به همین جهت می تواند گزینه بسیار مناسبی برای ورزشکاران باشد.

از طرفی انتخاب نسخه های خیلی کوچک این محصول برای افرادی که زندگی شلوغی دارند و کمی بی نظم هستند توصیه نمی شود زیرا ممکن است همواره آن را گم کنند. اگر قصد دارید فایل های صوتی زیادی را در ام پی ۳ پلیر خود ذخیره کنید توجه به ظرفیت حجمی محصول باید برای شما در اولویت قرار گیرد. همچنین نوع حافظه و سیستم عامل پشتیبانی شده از نکات مهم دیگر در انتخاب دقیق نسخه مورد نیاز است.

نسخه های متفاوتی از ام پی ۳ پلیرها در بازار موجود است که ظاهر و کاربردهای متفاوتی دارند. مثلا در نسخه های ساده تر آن فقط امکان گوش دادن موزیک وجود دارد و دارای یک ال سی دی کوچک جهت مشاهده نام فایل صوتی و مقدار شارژ باقی مانده هستند. حتی در نسخه های بسیار کوچک MP3 پلیر نمایشگر ال سی دی ای وجود ندارد و دستگاه شامل چند دکمه جهت کنترل صدا و تعویض آهنگ است. در نظر داشته باشید که هر چه کاربردهای این دستگاه بیشتر و ال سی دی آن بزرگ تر باشد به همان میزان قیمت آن افزایش می یابد.

اجزای کلی MP3 Player شامل چیست؟

اجزای کلی ام پی تری پلیر شامل چیست؟

این دستگاه ها عموما دارای اجزایی هستند که در اغلب مدل های مختلف MP3 پلیر مشترک بوده و ما در ادامه هر کدام از آنها را به اختصار توضیح میدیم. یکی از اجزای مهم در این گجت درگاه USB است که از آن برای برقراری ارتباط با سیستم و لپ تاپ استفاده خواهد شد، در برخی از مدل ها شاهد وجود پورت FireWire و نیز پورت موازی (Parallel port) که به نسبت پورت USB از سرعت کم تری در انتقال داده ها برخوردارند. جزء مهم بعدی در این گجت ها حافظه آنها است که ممکن است یکی از 4 نوع حافظه فلش داخلی، کارت های فشرده فلش، کارت های هوشمند یا میکرو درایوهای داخلی باشند.

هارد دیسک از دیگر اجزای مهم در دستگاه هاى MP3 Player  به شمار می رود. این هارد دیسک غالبا کوچک و ظریف بوده، که قادر به ذخیره اطلاعاتى بیش از ده تا پانزده برابر حافظه هاى فلش است. آخرین جزء مهم باتری است، همه نسخه های MP3 Player دارای باترى بوده و مى توان چندین ساعت از دستگاه خود بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده نمود. برخى از دستگاه هاى Player داراى یک آداپتور AC نیز مى باشند که مى توان آنان را به برق شهرى متصل کرد. نمونه هاى دیگر این گجت داراى یک آدپتور DC به منظور استفاده در اتومبیل مى باشند.

از دیگر اجزای MP3 PLAYER می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پورت داده
  • ریز پردازنده
  • نمایشگر
  • پردازنده سیگنال های دیجیتال
  • کنترل ها و دکمه های فیزیکی
  • تقویت کننده
  • منبع تغذیه

معرفی برند های تولید کننده MP3 Player

معروف ترین برند های تولید کننده ام پی تری پلیر

کمپانی اپل در تولید ام پی ۳ پلیر ها هم از سایر رقبا بهتر عمل کرده و با کیفیت ترین انواع این نوع محصول را عرضه می کند. یکی از نسخه های موجود و کاربردی این کمپانی iPod Shuffle است که در بخش های قبلی به آن اشاره شده و از سری ام پی ۳ پلیر های محبوب این شرکت است. در واقع و در ابتدا جادوی آیپاد های اپل باعث محبوبیت و گسترش استفاده از MP3 پلیرها در بین مردم شد اما در ادامه شرکت های دیگر هم دست روی دست گذاشتند و شروع به تولید محصولات مختلفی در این حوزه کردند.

شرکت سونی یکی از این کمپانی ها بود که معمولا خالق MP3 های کوچک و قابل حمل است که با کیفیت های متفاوت در بازار وجود دارند. از با کیفیت ترین محصولات این شرکت می توان به نسخه واکمن اشاره کرد که بسیار قوی بوده و همچنان ظریف و سبک است. از دیگر کمپانی های صاحب نامی که در عرصه تولید MP3 ها فعالیت داشتند می توان به Microsoft ،Creative ،Philips ،ArchOs ،SanDisk و Marshal اشاره کرد.

نحوه استفاده از ام پی تری پلیر

نحوه استفاده از MP3 Player

در این بخش طرز کار با ام پی تری پلیر را به شما خوانندگان عزیز توضیح می دهیم تا تجربه خوبی از گوش دادن به موسیقی توسط این گجت دوست داشتنی را کسب کنید. در ابتدا از شارژ بودن باتری دستگاه اطمینان حاصل کنید و یا اگر MP3 Player شما از نوع باتری خور است از سلامت باتری آن اطمینان حاصل کنید. فایل هایی که دوست دارید پخش شوند را از طریق کابل یو اس بی، بلوتوث و یا متصل کردن کارت حافظه (بسته به مدل دستگاه) به MP3 Player منتقل کنید.

بعد از آن هدفون یا هندزفری با سیم خود را به بدنه ام پی تری پلیر متصل کنید. سپس کلید On/Off یا کلید Play/Pause را فشار دهید تا از روشن شدن دستگاه مطمئن شوید. با پخش شدن موسیقی همواره قادر خواهید بود توسط کلیدهای تنظیمات صدا و موسیقی به مدیریت فایل های در حال پخش بپردازید. مراحلی که در اینجا برای استفاده از MP3 پلیر گفته شد در تمامی مدل های مختلف این گجت ها عموما مشترک بوده و قطعا کاربردی خواهد.

جمع بندی

در مقاله MP3 Player چیست به بررسی ماهیت این محصول پرداختیم و در ادامه تفاوت های اصلی آن با MP4 پلیر را برشمردیم. در مجموع خرید MP3 و MP4 پلیرها با توجه به فراگیر شدن گوشی های هوشمند دیگر چندان توجیه منطقی ندارد. حتی اگر به دنبال خرید وسیله ای برای شنیدن موسیقی در هنگام پیاده روی یا در باشگاه (بدون نیاز به همراه داشتن گوشی) هستید هندزفری و هدفون های رم خور که با قرارگیری کارت حافظه میکرو اس دی درونشان به عنوان یک MP3 پلیر قابل استفاده هستند، انتخاب منطقی تری خواهند بود. متاسفانه MP3 پلیرهای دوست داشتنی و نوستالژیک به زودی تنها در موزه های تاریخ فناوری قابل مشاهده خواهند بود!

در آخر اگر سوالی در ارتباط با MP3 پلیر و MP4 پلیر دارید در زیر این مطلب آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تجربه استفاده از این دو گجت نوستالژیک را دارید درباره مزیت های هر کدام از آنها از دیدگاه خود برای ما بنویسید تا دیگر خوانندگان برای انتخاب و خرید این محصولات با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرند.

نوشته های مشابه

51 دیدگاه

    1. متاسفانه به دلیل نوسان قیمت امکان درج قیمت در مقاله ها رو نداریم

      1. سلام و خداقوت
        میخواستم بدونم زمان شارژ کامل ام پی تری پلیر چقدر است؟
        و تا چه مدت میتوان بعد از شارژ کامل از آن استفاده کرد؟
        یا حق ✍️

        1. سلام، میزان شارژ کامل دستگاه ها و مدل های مختلف با توجه به ظرفیت و شدت جریان شارژ متفاوته و نمیشه یک زمان ثابت رو اعلام کرد. اما برای شارژ با تطابق شدت جریان شارژر و پلیرتون توجه داشته باشید و معمولا استفاده از شارژرهای با آمپر بالا برای شارژ ام پی ۳ پلیر باعث کاهش عمر مفید باتری پلیر در بلند مدت می شود.

        2. سلام خسته نباشید،نوع شارژر و هندزفری mp3/mp4 player ها چیه ؟ چون سایز کوچیک تری دارن به نسبت شارژر و هندزفری معمولی.

  1. سلام عالی نوشتید
    میشه لطف کنی mp4 player ی معرفی کنید که قابلیت تغییر سرعت
    پخش آهنگ یا پادکست رو داشته باشه؟ یعنی اهنگ رو کند یا تند پخش کنه….مرسی

    1. سلام
      الان زیاد پلیرها رو بورس نیستن و با توجه به مبلغی که در نظر دارید، انتخاب های محدودی وجود دارن

  2. سلام من یکی از ام پری تی MP3 گرفتم باید اولش چقدر توشارژ باشه که بخونه ویا وقتی کاملا پرشده رنگی عوض میکنه ؟
    من چطور بفهمم که کامل شارژ شده ؟
    وقتی روشن میکنم چراغ قرمز حالت چشمک زدن میزنه و هیچی هم نمیخونه رمم هم کلا پره

    1. سلام
      پلیره با پلیر متفاوته
      نمیشه درباره رابط کاربری یه پلیر بدون دونستن مدل توضیحی داد

  3. با سلام ،خسته نباشید آیا این دستگاه ها میشه یک تراک آهنگ را عقب و جلو برد مثلا یک موسیقی در حال پخشو عقب و جلو کنیم حتی الامکان در مورد سامسونگ مدل اس ۸ مد نظرم هستش میخوام قبل از خریداری بدونم ممنون میشم توضیح بدین
    مدل :Mp3 پلیر طرح سامسونگ گلکسی اس۸

    1. سلام
      این پلیری که فرمودید رو موجود نداریم که بخوام در قابلیت هاش اظهار نظر کنم.

  4. سلام ببخشید ام پی فور من وویس تلگرام رو پلی نمیکنه نمیشه کاری کرد بشه بخونه(بجز تبدیل در گوشی بوسیله کانورتر و بعد انتقال به ام پی فور)ممنون

    1. سلام
      متاسفانه پلیرها فقط فرمت های به خصوصی رو پخش میکنن و در صورت عدم پشتیبانی از یک فرمت خاص تنها راه حل کانورت یا همون تبدیل فرمته.
      تنها کاری که میشه کرد برای سهولت، پیدا کردن یک نرم افزار موبایل تبدیل فرمته تا از مشکلات جابجایی به کامپیوتر و برعکس کاسته بشه

  5. سلام در دستگاه mp3پلیر ها میشود آهنگ و فایل در حال پخش را عقب و جلو برد ؟؟؟؟

  6. سلام ممنون از اطلاعت خوبتون من یک دونی ام پی تری پلیر قدیمی دارم داریورش رو گم کردم وصل نمیشه به سیستم میشه کمک کنید

    1. سلام، متاسفانه برای دانلود درایور باید به سایت شرکت سازنده مراجهه کنید و کاری از دست ما بر نمیاد. البته معمولا پلیرها نیازی به درایور ندارند و شاید مشکل از کابل اتصال به سیستم شما باشد.

  7. سلام خسته نباشید من دستگاه ام پی۴ قدیمی تاج دارم امکان تعمیرش هست؟

    1. سلام من هدفنmp3 پلیر دارم اولش خوب گار میکرد ولی کم کم خش خش میکرد و الانم هر چ میرم سمت اهنگ نمیره همش سمت رادیوه ب رم متصله یعنی رم توش گذاشتم و ب بلوتوث هم متصلش کرد ک تو هر دو حالت همین مشکلو داره

      1. متاسفانه در خیلی از کالاهای الکترونیکی (خصوصا کالاهای ارزان قیمت) بعد از مدتی شاهد کاهش افت کیفیت محصول هستیم

    2. سلام، امکان تعمیر حتی اگر هم وجود داشته باشد معمولا هزینه بالایی داره خصوصا اگه قطعه ای آسیب دیده باشه. برای اطمینان میتونید دستگاه را به تعمیرکاران موبایل نشان بدید تا برآورد هزینه تعمیر براتون داشته باشند

  8. سلام من دوتا. mp3 دارم یکیش مارک اپل داره و نوشته. ipod. مستطیل هست و صفحه نمایش داره که رادیو و پخش فیلم و عکس و اهنگ داره.. بلد نیستم باهاش. کار کنم و هرچی توی نت میزنم چیزی نمیاد سالم هست و چندتا اهنگ داره توش.. میشه راهنمایی کنید چطور باهاش کار کنم؟

    1. سلام. مدل دقیق پلیرتون رو اگه می گفتید بهتر می تونستیم راهنمای کنیم چون الان متوجه نشدم دستگاه شما اورجینال هست یا کپی. برای راهنمایی بهتر می تونید تو تایم اداری با چت آنلاین سایت تکنوسان در ارتباط باشید.

  9. سلام اگه امکان داره زمان شارژ کامل ام پی تری پلیر ها هم بنویسید . ممنون

    1. سلام
      مدت زمان شارژ مدل های مختلف متفاوت هست اما معمولا حدود یکی دو ساعت برای شارژ mp3 پلیر نیازه و نکته ای که باید بهش توجه کنید اگه از شارژ گوشی برای شارژ پلیر استفاده می کنید به تطابق آمپر شارژر و دستگاه توجه داشته باشید

  10. من یک mp4 دارم میخواستم ببینم چجوری متوجه شم چه فرمتی برا پخش ویدیو داخلش مناسبه؟

    1. معمولا روی پک یا دفترچه همراه این موارد قید شده. چون قابلیت های هر مدل متفاوته نمیشه به صورت کلی فرمتی رو گفت و بهتر مدل پلیرتون رو برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر سرچ کنید

      1. سلام وقتتون بخیر من ام پی فکر مدل مارشال قدیمی دارم
        الان می خوام روش بازی قارچ خور که نصب بود و پاک شده رو نصب کنم
        چه طور باید این‌کار رو کنم !؟

  11. سلام خسته نباشید من به سوال دارم این دستگاه ها فقط با هندزفری های سیمی قابل استفاده هستند؟با هندزفری های بولوتوثی بدون سیم نمیشه ازشون استفاده کرد؟ینی به اونا هم میتونن وصل بشن یا خیر؟ممنون میشم جواب بدید🙏

    1. سلام، برای این که بتونید از هندزفری های بلوتوث استفاده کنید باید پلیرتون هم بلوتوث داشته باشه که اکثر mp3 / mp4 پلیرها بلوتوث ندارن

  12. سلام من ام پی 4 اکس پی پرو داکت دارم مدل 1001MPکه متاسفانه فیلم پخش نمیکنه چی کار کنم فرمت MP4هم امتحان کردم با کیفیت 240 و144 وبازم نشد چی کار کنم

    1. باید فرمتش رو احتمالا amv کنید با استفاده از نرم افزار mp3 utilities 4.15

  13. سلام خسته نباشید
    من ام پی تری گرفتم ولی وقتی روشنش میکنم تا موزیک بخش کنه یه صدای خشخش مانند میده مثل اینکه نویز بده و نمیدونم چیکارش کنم

  14. سلام میشه یک MP3 player خوب با قیمت حدود 2 میلیون معرفی کنید، قبلا خودم دو مدل از فیلیپس داشتم که حدود ده سال و بیشتر سالم بودن و در نهایت باطری هاشون خراب شد، الانم دیگه فیلیپس تو بازار نیست، مارک دیگه چی خوبه؟؟

    1. MP3 پلیر سونی مدل NWZ-B183F یکی از پرفروش های بازار تا قیمت 2 میلیون تومن هست و برند سونی میتونه کیفیتش رو تضمین کنه.

  15. ببخشید من یک ماژول ام پی تری پلیر خریدم و وسط موزیک پیغام میده خاموش میشه

  16. سلام دیگه این دستگاه ها ب درد نمیخوره اگرم موزیک باز هستیدو کیفیت صدا براتون مهمه پلیرهای hi-res بخرید

  17. سلام خوبین
    نور صفحه mp3 player من خیلی کم شده.چطور درستش کنم؟
    مارک creative

  18. سلام،
    من دنبال یه چیزی میگردم که تقریبا عملکردش مثل Mp4 باشه به علاوه اینکه بتونم توی همون دستگاه اهنگ دانلود کنم ، منظورم اینه که به اینترنت وصل بشه،
    همچین Mp4 ای اصلا وجود داره؟

  19. من یه پخش کننده موسیقی کروما مدل CM-222 دارم ولی نمیدونم تنضیماتش بهم خورده یا چی شده که خشه داره و خوب صدارو ضبط نمیکنه و خیلی ضعیف ضبط میکنه اگه دفترچه راهنما ودستور تنظیمات داره ازتون خواهش میکنم راهنماییم کنین با سپاس فراوان از مطلب های قشنگتون

  20. سلام
    یادش بخیر!!!
    من وقتی رفتم برای اولین بار ام پی تری پلیر mp3 player بخرم فروشنده گفت بالاترین حجمش ۵۱۲ باشه من گفتم وای خیلی عالیه چقدر با ذوق و شوق مارک CREATIVE بود خریدم هنوز دارمش….

  21. سلام وقتتون بخیر .این مدل پلیر ساده بدون صفحه نمایش،قطعات ساختش فلزیه یا پلاستیکیه؟

  22. سلام وقتتون بخیر .این مدل پلیر ساده بدون صفحه نمایش،قطعات ساختش فلزیه یا پلاستیکیه؟ و راکت فلزیاب یا موبایل یاب مدل سادشو ردیابی میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا