اکسسوری و گجتکامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید موس گیمینگ؛ حرفه ای بازی کنید!

برای خیلی از گیمرها بارها اتفاق افتاده است که به خاطر ضعف موس نه تنها لذت یک هدشات را از دست داده اند، بلکه باعث باختن و موجب عصبانیت آنها شده است. در مقاله راهنمای خرید موس گیمینگ می خواهیم به شما بگوییم که یک راه حل بسیار ساده برای رها شدن از این موضوع وجود دارد که اکثریت ما از آن آگاهیم؛ خرید یک موس گیمینگ عالی. در ادامه با تکنوسان همراه باشید تا به این موضوع پی ببرید که با خرید یک موس گیمینگ چه چیزهایی را به دست خواهید آورد!

نکاتی برای خرید موس گیمینگ

چرا به یک موس گیمینگ احتیاج داریم؟

همه سربازها سعی می کنند با بهترین اسلحه ای که در اختیار دارند به مبارزه بروند، پس اگر از یک کلاشینکف استفاده کنند خیلی بهتر از یک اسلحه کمری برای مبارزه است. اسلحه ما گیمرها هم در هنگام بازی کردن موس و کیبوردی است که در اختیار داریم. به عبارت دیگر می توان گفت که خرید موس مخصوص بازی یکی از بهترین راه حل ها برای بالا بردن لذت یک بازی خوب مثل کال آف دیوتی یا فورتنایت است. موس های گیمینگ نه تنها در بازی های پر جزئیات و شلوغ بلکه در بازی هایی مثل minecraft یا dota2 هم باعث افزایش کیفیت بازی کردن می شوند. مثلا وقتی می خواهیم یک اسکلت را بکشیم یا به مبارزه قهرمانان حریف برویم، یک ماوس گیمینگ کمک خیلی زیادی به پیروزی در این جنگ ها خواهد کرد.

ویژگی های یک موس گیمینگ خوب

نکاتی برای خرید موس گیمینگ

در هنگام خرید یک موس مخصوص بازی فاکتورهای ظاهری و فنی گوناگونی وجود دارند که باید به آنها توجه شود. ویژگی هایی مثل وزن،  قیمت، نورپردازی، اندازه و ارگونومیک بودن موس در زمان خرید یک موس مخصوص بازی از ویژگی های اولیه مورد توجه هستند. در ادامه به معرفی مهم ترین ویژگی های یک ماوس گیمینگ خوب می پردازیم.

موس سیمی یا بی سیم؟

ماوس مناسب برای بازی کردن

تا چند سال گذشته جواب این سوال به صورت واضحی مشخص بود و موس های بی سیم به علت تاخیر در ارسال اطلاعات و ضعف در سرعت واکنش نشان دادن گزینه خوبی برای گیمرها نبودند. اما در چند سال اخیر با پیشرفت فناوری های بی سیم، موس های بی سیم عملکرد تقریبا بی نقصی مشابه با موس های باسیم داشته و امکان رقابت و مقایسه با موس های سیم دار را به دست آورده اند. تنها عاملی که باعث می شود گیمرها به سمت موس های بی سیم نروند قیمت این موس ها است که برای داشتن یک موس گیمینگ بی سیم باید قیمت بیشتری نسبت به موس های سیمی گیمینگ پرداخت.

سنسور اپتیکال یا لیزری؟

نوع سنسور به کار رفته در یک ماوس گیمینگ تاثیر زیادی روی عملکرد گیمر خواهد داشت. به طور کلی در موس های مختلف از دو نوع سنسور اپتیکال و لیزری استفاده می شود که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد و طرفداران هر یک از این دو جبهه ادعای برتری بر دیگری را دارند. در گذشته گفته می شد که موس های اپتیکال عملکرد بهتری در بازی ها داشته و اینکه تاخیر زمانی در این موس ها وجود ندارد. از آن طرف با پیشرفت سنسور های لیزری در موس های جدید  تقریبا هیچ نوع لپ یا تاخیری در این موس ها مشاهده نمی شود و برخی شرکت های سازنده موس در بهترین محصولات خود که ادعای عملکردی بدون هیچ گونه لگ یا تاخیر را دارند از سنسورهای لیزری استفاده می کنند.

دی پی آی (DPI) و سی پی آی (CPI)

ویژگی های موس گیمینگ خوب

تعداد دفعاتی که یک سنسور یک اینچ از سطح زیر خود را اسکن میکند CPI (مخفف Counts Per Inch) موس نامیده می شود که احتمالا مهمترین شاخصه یک موس مخصوص بازی می باشد. البته در حال حاضر تقریبا همه موس ها و کمپانی های تولید کننده موس از عبارت DPI (مخفف Dots Per Inch) به جای CPI استفاده می کنند و سرعت حرکت موس را بر مبنای واحد DPI می سنجند. در خیلی از موس ها یک دکمه DPI اضافه شده تا سرعت اسکن سنسور را با توجه به استفاده خود تنظیم کنید. این سنسور در بازی ها در سطحی از اهمیت قرار دارد که در اغلب اوقات به یکی مهمترین عوامل شکست در بازی تبدیل می شود. چون در اکثر مواقع عدم حرکت به موقع نشانگر باعث آسیب پذیری یا از دست دادن یک Kill یا حتی حرکت اشتباه به سمت حریف می شود.همچنین میزان دی پی آی مناسب بستگی به اندازه صفحه نمایش نیز دارد، هرچه صفحه نمایش بزرگتر باشد حساسیت موس باید بالاتر باشد تا میزان جابجایی موس کمتر شود و نیز سرعت حرکت نشانگر بالاتر رود. اکثر موس های عادی و غیر گیمینگ حساسیتی بین 800 تا 1000 دی پی آی دارند در حالی که این عدد در موس های گیمینگ به اعداد خیلی بالاتری حتی تا 20,000 دی پی آی نیز می رسند.

تعداد دکمه

ماوس برای گیمینگ

در زمان انجام بازی بر خلاف انجام کار های معمول و روزمره، تنها دو دکمه روی موس جوابگوی تمام نیازهای گیمر نیست. برای همین شرکت های تولید کننده موس مخصوص بازی تعدادی دکمه اضافی قابل برنامه ریزی بر روی موس های خود اضافه می کنند تا کارهایی مثل خرید وسایل، reload کردن اسلحه و اجرای Spell و Ability های مختلف را تنها با استفاده از یکی از دکمه های روی موس انجام شود.در بازی های شوتر مانند Counter Strike کارهایی مانند خرید اسلحه و تعویض خشاب که دارای ارزش زمانی بالایی است، استفاده از دکمه های اضافی روی موس ها یک راه حل خوب برای انجام سریع این کارها در بازی هستند. همچنین در بازی های MMO مانند World Of Warcraft که دارای آپشن های کنترلی فراوانی هستند، موس های کلید دار (که به آنها موس های MMO نیز می گویند) می تواند بسیار کارآمد بوده و با برنامه ریزی دکمه ها سرعت عملکرد گیمر افزایش می یابد.

همچنین تعداد دکمه های موجود بر روی موس های گیمینگ نیز متفاوت بوده و بستگی به نیاز شماست. تعداد دکمه ها از یک یا دو دکمه آغاز شده و در بعضی موس ها حتی به ۲۰ دکمه میرسد!

وزن

وزن ماوس گیمینگ یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که میزان مناسب آن بستگی به سبک بازی شما دارد. اگر شما عادت به حرکت زیاد موس و تکان دادن آن دارید، قطعا یک موس با وزن سنگین می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد تا بتوانید به خوبی کاراکتر خود را کنترل کرده و نشانگر موس را به خوبی حرکت دهید. همچنین تعدادی از موس های گیمینگ هستند که قابلیت تنظیم وزن دارند و امکان زیاد و کم کردن وزن به خود کاربر سپرده می شود تا وزن ایده آل خود را روی موس پیدا کند.

نوع و سبک گرفتن موس 

آموزش خرید موس گیمینگ

نوع قرارگیری موس در دست و تطابق اندازه موس با دست کاربر یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام خرید یک موس مخصوص بازی است. به صورت کلی سه نحوه گرفتن و قرار گیری دست روی موس وجود دارد که شامل کف دست، پنجه و نوک انگشتان می شود و هر کدام از این ها سبک کنترلی و بازی مختص به خود را دارد. اهمیت نحوه گرفتن موس به این خاطر است که گیمر با توجه به نوع موس و اندازه دست خود باید موسی را انتخاب کند که در هنگام بازی با آن راحت باشد و کنترل کاملی روی حرکت موس داشته باشد. در نهایت این تسلط و راحتی تاثیر زیادی در عملکرد گیمر خواهد داشت. همچنین طراحی ارگونومیک نیز تاثیر بسزایی در راحتی کاربر در حین کار با موس دارد و از خستگی دست در استفاده های طولانی مدت جلوگیری خواهد کرد.

نورپردازی

مشخصات فنی یک موس گیمینگ خوب

نورپردازی و جلوه بصری در سال های اخیر به یکی از جذاب ترین و پرطرفدار ترین نوآوری های زمینه گیمینگ تبدیل شده است و گیمرهای حرفه ای دوست دارند تمامی وسایل گیمینگ خود را مجهز به نورپردازی کنند. به همین دلیل نورپردازی به یکی از اصلی ترین فاکتورهای گیمرها در انتخاب موس گیمینگ تبدیل شده است. شرکت های تولید کننده تجهیزات گیمینگ نیز موس های مختلفی را با انواع نورپردازی LED با رنگ های ثابت و نورپردازی RGB با قابلیت کنترل نور و سینک شدن با سایر قطعات به بازار عرضه کرده اند. البته این موس ها قیمتی گرانتر از سایر موس های گیمینگ هم رده خود دارند و برای داشتن یک موس گیمینگ RGB دار باید هزینه بالاتری را پرداخت کرد.

جمع بندی و نتیجه گیری

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ

حال وقت آن است که دوباره به سوال مطرح شده در اول مقاله راهنمای خرید موس گیمینگ برگردیم. موس های گیمینگ نسبت به موس های عادی ویژگی های تخصصی تری دارند که آنها را نسبت به موس های عادی متمایز می کند. این موس ها چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی به گونه طراحی شده اند که مخصوص بازی های ویدئویی هستند و به کاربر امکان واکنش سریع تری را در دنیای بازی می دهند. در نتیجه برای یک گیمر داشتن ماوس گیمینگ خوب یکی از مهم ترین ملزومات بازی کردن و برنده شدن در این بازی ها تلقی می شود.  نظر شما مخاطبان گرامی درباره موس های گیمینگ چیست؟ آیا به نظر شما داشتن یک موس گیمینگ باعث تجربه بهتر و پیروزی در بازی های ویدئویی خواهد شد؟

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا