اکسسوری و گجت

هرآنچه درباره بخور سرد باید بدانید

بخور سرد نسل جدید بخورها

بخور های گرم در خانواده های امروزه خیلی متداول تر از گذشته شده اند. هر کسی که با مشکلات گرفتگی بینی، سردرد، مشکلات خشکی پوست یا.. دست و پنجه نرم می کند. ، یکی از این بخور ها را تهیه کرده یا به فکر تهیه یکی از این دستگاه ها افتاده است. اما به تازگی نسل جدیدی از دستگاه های بخور هم به بازار آمده که ویژگی های بهتری را داراست: بخور سرد. این بخورها صدای کمتری نسبت به بخور گرم تولید می کنند و نیازی به صبر کردن برای گرم شدن آب ندارند و به محض وصل شدن به برق شروع به بیرون دادن بخار آب میکنند.

دستگاه بخور سرد یا گرم؟

دستگاه بخور گرم دستگاه هایی هستند که برای مدت های طولانی در بازار موجود بوده اند و به مرطوب تر کردن هوای خانه هایمان کمک کرده اند به همین دلیل در این مدت زمان طولانی توانسته اند جای خود را در بازار محکم کرده ، دسترسی برای خرید آسان تری دارند و به همین دلیل قیمت مناسب تری دارند. اما این بخور ها مشکلاتی نیز دارند مثل ملتهب کردن مجاری تنفسی (اگر بیش از حد استفاده شوند) یا به دلیل اینکه برای ایجاد بخار آب باید به دمای 100 درجه برسند خطرناک هستند و میتوانند در صورت بی احتیاطی باعث ایجاد مشکلات و سوختگی شوند. البته بخور های گرم به دلیل داشتن قابلیت اضافه کردن ضدعفونی کننده های گیاهی یا خوشبو کننده ها برای بیماری های ریوی عملکرد بهتری دارند. (ویکی پدیا)

در غیر اینصورت بخور های سرد گزینه بهتری به نظر میرسند زیرا مصرف برق کمتر و تولید صدای کمتری دارند. به علاوه اینکه به دلیل سرد بودن آب ایمنی بیشتری دارند و پوشش محیطی وسیع تری هم دارند. البته اگر شما دارای بیماری خاصی هستید حتما قبل از استفاده از هر نوع بخور با دکتر خود مشورت کنید چون که استفاده بیش از حد این بخور ها میتواند باعث ایجاد قارچ یا حساسیت مخصوصا در کودکان یا سالمندان شود.

بخور سرد: هرآنچه درباره آن نیاز دارید

فواید بخور سرد

بخور سرد فواید زیادی دارد از کاهش استرس و ایجاد شادابی گرفته تا کمک به بهبود سرما خوردگی دارد. اما مهمترین فایده بخور سرد از بین بردن باکتری و ویروس های موجود در هوا  (بعضی از مدل های خاص و با کیفیت با تولید یون منفی که باکتری ها و ویروس ها را به سمت خود میکشند و  به این روند کمک میکنند) و کمک به بیماران آسمی است. البته قابلیت های دیگری نیز بخور سرد را به گجتی کارآمد در خانه شما تبدیل میکند مثل جلوگیری از التهاب مجرای تنفسی،رفع خشکی سینوس، بهبود سرفه، و لطیف و شاداب نگه داشتن پوست و کاهش دمای محیطی. البته این به این معنی نیست که یک بخور ساده میتواند منافذ پوست را بزرگتر کند فقط به این معنی است که با مرطوب کردن پوست میتواند پوست را شاداب نگه دارد یا در موارد خاص در بیماران ژنتیکی که به دلیل پوست خشک مدام پوستشان پوسته پوسته می شود این مشکل را کمتر کند.

دقیقا مانند پوست لوازم درون خانه از چوب گرفته تا گچ کاری ها نیاز به مقدار مشخصی رطوبت دارند. (رطوبت میزان مولکول های آب در یک فضا میباشد ایده آل ترین میزان رطوبت در یک فضا برای انسان و اشیا درون آن فضا 45% است البته این میزان تا 50% هم قابل قبول بوده و ایجاد مشکل نمیکند ولی درصد رطوبت هوا نباید به زیر 30% برسد چون باعث خشکی بیش از حد هوا شده و جدا از کم شدن عمر اشیا میتواند باعث پیری زود رس پوست شود) در نبود این رطوبت اشیا شکننده و آسیب پذیر میشوند و به طور مثال در گچ کاری خانه ها باعث ایجاد ترک میشود.

نحوه ایجاد بخار آب سرد

شرکت های تولید بخور سرد چند راه مختلف برای تولید این بخار سرد دارند.

  1. روش اسپری کردن: که شاید ساده ترین راه باشد؛ یه لوله بسیار باریک، آب را با فشار به سمت بیرون پرتاب میکند که باعث شکستن آب به ذرات بسیار ریز میشود.
  2. روش پروانه ای: در این روش از یک صفحه چرخنده استفاده میشود که آب را بر روی یک پخش کننده پرتاب میکند و با عث پخش شدن آب به صورت قطعات بسیار ریز میشود که به صورت بخار از دستگاه خارج میشود. البته این روش مقداری تولید صدا دارد برای همین خیلی از این روش استفاده نمیشود.
  3. روش اولتراسونیک (ultrasonic): پیچیده ترین روش تولید بخار سرد ولی بهترین روش است که باعث شده تقریبا در تمام این بخور ها از همین روش استفاده شود. در این روش از یک صفحه که با فرکانس فراصوت نوسان میکند استفاده میشود که باعث شکسته شدن ذرات آب و خارج شدن آنها از دستگاه میشود البته در بعضی از مدل ها یک فن کوچک به خارج شدن آب از دستگاه کمک میکند. در این روش به دلیل استفاده از فرکانس فراصوت تقریبا هیچ صدایی به گوشمان نمیرسد( احتمالا این بخور ها برای مورچه ها که فراصوت را میشنوند دیوانه کننده باشد!)

بخور سرد: هرآنچه درباره آن باید بدانید

 

نکات مهم درباره استفاده از بخور سرد

این بخور ها بر خلاف بخور های گرم که با بخار کردن آب، هوا را مرطوب میکنند، ذرات ریز آب را در هوا پخش میکنند برای همین امکان آلوده کردن هوا به باکتری درون خود را دارند پس باید هر روز مخزن را با آب و صابون شست تا از رشد قاچ و باکتری جلوگیری کرد. همچنین این بخور ها میتوانند املاح موجود در مخزن را هم در فضا پخش کنند که باعث ایجاد لک های سفید روی لوازم نزدیک دستگاه شوند که به سختی پاک میشوند (سرکه یا اسید( در مواردی که سرکه کار نکند) میتوانند بیشتر اثر این لکه هارا از بین ببرد) برای همین بهتر است از آب مقطر برای بخور سرد استفاده کرد.

بخور برای کودکان

در صورت نبود رطوبت کافی مخصوصا در فصل زمستان که با وجود دستگاه های گرمایشی رطوبت هوا بسیار کاهش میابد مشکلات متعددی برای کودکان پیش میاید. خشکی پوست خارش، اگزمای فصلی و خشکی مجرای تنفسی از رایج ترین آنهاست. اما با یک دستگاه بخور در اتاق کودک میتوان از این مشکلات جلوگیری کرد استفاده از بخور گرم برای کودکان به دلیل اینکه دمای بالایی دارد توصیه نمیشود و خطراتی دارد اما بخور سرد مناسب ترین گزینه است و نه تنها باعث بهبود مشکلات گفته شده میشود بلکه حتی خوابی راحت تر هم به کودکان هدیه میدهد.

بخور سرد: هرآنچه درباره آن نیاز دارید

دستگاه های بخور سرد در ایران

بخور های سرد جای خود را در بازار ایران نیز به خوبی باز کرده اند. با گشت و گذار در داروخانه ها و حتی به تازگی مغازه های موبایل و کامپیوتر می توانید طیف وسیعی از دستگاه های بخور سرد رو مشاهده کنید.

در صورت تمایل می توانید بخور سرد و دیگر ابزارهای سلامت را از فروشگاه اینترنتی تکنوسان تهیه کنید. برای مشاهده لیست مدل ها و قیمت ابزار سلامتی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید بخور سرد و ابزار سلامتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا