آیا میدانید قیمت گذاری محصول رابطه مستقیم با میزان موفقیت کسب و کار شما دارد؟ اگر بتوانید برای محصول یا خدمات خود قیمت مناسبی در مقایسه با رقیبانتان در نظر بگیرید، مشتریان بیشتری خواهید داشت. روشهای قیمت گذاری کالا و خدمات نحوه و استفاده از تکنیکهای آنف یکی از مهمترین قسمتهای دنیای فروش و بازاریابی محسوب میشود. قیمت گذاری اشتباه میتواند کسب و کار شما را در دنیای پر رقابت امروزی حذف کند. از این رو قصد داریم در این مطلب از تکنوسان مگ به ارزیابی تمام جوانب و استراتژیها همراه با روش های قیمت گذاری کالا بپردازیم. با خواندن این مقاله میتوانید به راحتی و با کمک تکنیکهای قیمت گذاری، یک نرخ منصفانه را برای خدمات و محصولات خود تعیین کنید.
چرا قیمت گذاری روی محصولات و خدمات بسیار حساس است؟
بسیاری از افراد زمانی که قصد دارند کالایی را خریداری کنند پس از بررسی ظاهر آن، فوراً به سراغ قیمت میروند. احتمالاً این مورد برای شما نیز پیش آمده است که ابتدا به قیمت کالا توجه کرده و سپس به سراغ دیگر ویژگیهای محصول رفته باشید. زمانیکه قیمت یک کالا بسیار زیاد و یا بسیار کم باشد، احتمالاً شما را دچار تردید در خرید خواهد کرد. اما قیمت مناسب، منصفانه و منطقی میتواند اشتیاق شما را برای خرید بیشتر کند. از طرفی، قیمت گذاری یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب و کار شماست. زیرا نه تنها روی جذب مشتریان، بلکه تاثیر زیادی روی درآمد، سود، اعتبار برند و رضایت مشتریان خواهد داشت.
قیمت گذاری محصولات و کالاها نباید به صورت تصادفی و بدون ارزیابی انجام گیرد. بلکه این کار باید بر اساس شرایط، اهداف و استراتژیهای خاص کسب و کار شما انجام شود. همچنین به طور کلی نمیتوان یک قیمت گذاری ثابت و غیرقابل تغییر را برای تمامی محصولات و خدمات در نظر گرفت. زیرا عوامل مختلفی مانند تغییرات میزان تقاضا، رقابت موجود در بازار، هزینهها، تغییرات فصل و بسیاری از رویدادهای دیگر میتوانند باعث به روز رسانی قیمت گذاری شوند. همچنین قیمتگذاریها نباید به صورت یک طرفه و فقط از دید فرد فروشنده انجام گیرد. بلکه در این بین توجه به نظرات و نیازهای مشتریان و بررسی ارزش مناسب برای کالاها نیز ضروری است.
مهمترین استراتژیهای قیمت گذاری کدامند؟
قیمت گذاری بر اساس هزینه: در این استراتژی از روش های قیمت گذاری کالا، شما باید هزینههای مختلف و سود مورد نظر خود را در نظر گرفته و سپس فرایند قیمت گذاری را انجام دهید.
قیمت گذاری بر اساس ارزش کالا: بسیاری از کسب و کارها علاوه بر خود کالا، ارزشهای دیگری مانند خدمات پس از فروش، حس اعتماد به برند و یا برخورد مناسب را نیز به شما میفروشند. بنابراین میتوان قیمت گذاری را بر اساس ارزش کالا در ذهن مشتری انجام داد.
قیمت گذاری بر اساس وضعیت بازار: در این حالت شما باید برای قیمت گذاری، به بازار نگاه کنید. اینکه شرایط بازار به چه صورت است؟ وضعیت رقیبان چگونه است و آنها چه قیمتی را برای محصولات مشابه در نظر گرفتند؟ همچنین وضعیت بازار به شما نشان میدهد که مردم چقدر میتوانند برای محصول شما هزینه کنند.
اهداف استفاده از روش های قیمت گذاری کالا
- جذب مشتری جدید و در نتیجه افزایش درآمد و سود
- حفظ مشتریان فعلی
- جلوگیری از ورود رقبا و دریافت سهم بیشتر از بازار
- جلب توجه مشتری نسبت به برند جدید یا محصولات عرضه شده
- افزایش فروش برای محصولات خاص
آموزش فرمول قیمت گذاری کالا به صورت گام به گام
نحوه قیمت گذاری کالا و خدمات همانند دیگر فعالیتهای بازار بدون نکات قیمت گذاری محصول چندان آسان نخواهد بود. همچنین شما نمیتوانید تنها بر پایه یکی از استراتژیهای قیمتی، ارزش محصول خود را تعیین کنید. در واقع استراتژیهای قیمت گذاری تنها به شما کمک میکنند تا نرخ تقریبی را برای محصول خود محاسبه کرده و سپس جوانب دیگر را نیز برای تعیین قیمت دقیقتر در نظر بگیرید.
مشخص کردن هدف در روش های قیمت گذاری کالا
برای قیمت گذاری درست، ابتدا باید جایگاه خود را در بازار مشخص کنید. با ارزیابی موقعیت خود و با استفاده از روش های قیمت گذاری کالا میتوانید تشخیص دهید که در حال حاضر در حالت بقا قرار دارید یا به دلیل نداشتن رقیبان زیاد در بازار میتوانید بالاترین میزان سود را در نظر بگیرید.
ارزیابی میزان تقاضا
شاخص میزان عرضه و تقاضا تاثیر مستقیمی روی قیمت محصولات دارد. بنابراین شما نیز باید این شاخص را برای قیمت گذاری در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر میزان تقاضا کم و میزان عرضه زیاد باشد، بازار با حالت اشباع روبرو شده و امکان تعیین قیمت بالا برای کالا وجود ندارد.
از طرفی، باید طول عمر محصول خود را در نیز در نظر گرفته و بر اساس آن، قیمتها را تعیین کنید. به عنوان مثال تعطیلات باعث میشود تا تورهای مسافرتی رونق بیشتری داشته باشند. بنابراین شما نیز باید موقعیت زمانی و میزان تقاضا را برای محصول خود سنجیده و سپس اقدام به قیمت گذاری کنید.
محاسبه هزینههای ثابت و متغیر
برای قیمت گذاری نیاز است تا هزینهها به طور دقیق مشخص شده باشند. در غیر این صورت ممکن است هیچ سودی نصیب شما نشود. حتی ممکن است نتوانید هزینههای اولیه خود را نیز جبران کنید. در این حالت باید خیلی زود کسب و کار خود را تعطیل کرده و به دنبال شغل دیگری باشید. هزینههای ثابت همان هزینههایی هستند که بدون توجه به میزان تولید باید در هر ماه و هر سال پرداخت شوند. هزینههای متغیر بسته به میزان تولید محصولات، ممکن است ارقام متفاوتی داشته باشند.
شناسایی مشتریان
در این مرحله باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. به طور کلی باید افرادی که احتمال میدهید در گروه مشتریان شما هستند را بشناسید. اینکه این افراد از کدام طبقه جامعه بوده و چه ویژگیهایی دارند؟ نیازهای آنها چیست و کدام یک از محصولات شما میتواند مشکلات آنها را حل کند؟
تعیین هدف و سود
در این مرحله از روش های قیمت گذاری کالا باید یک سود منطقی و دقیق برای محصولات در نظر بگیرید. این سود باید با هزینههای ثابت و متغیر که پیش از این محاسبه کردهاید، مطابقت داشته باشد. در واقع عدد به دست آمده همان هدف درآمدی شما خواهد بود.
تعیین مدل قیمت گذاری مناسب
در صورتیکه گامهای قبلی را به درستی طی کرده باشید، اکنون میتوانید یک از تکنیکهای قیمت گذاری را انتخاب نموده و از طریق آن، قیمت درست محصولات و خدمات خود را تعیین کنید.
تکنیکهایی که برای قیمت گذاری محصولات به آنها نیاز دارید
زمانی که هدف، مشتریان، بازار و رقبا شناسایی شدند، زمان مناسبی برای استفاده از تکنیکهای قیمت گذاری کالا و خدمات است. در ادامه به برخی از مهمترین تکنیکهای قیمت گذاری محصولات خواهیم پرداخت.
مدل قیمت گذاری نفوذی از روش های قیمت گذاری کالا
زمانی میتوانید از این مدل قیمت گذاری استفاده کنید که مشتریان بالقوه شما تمایل کمتری به امتحان محصولات جدید دارند. در این حالت باید محصولات خود را با کمترین سود ممکن و قیمت پایین عرضه کنید و پس از جذب مشتری و افزایش اعتبار محصول و برند، اقدام به افزایش قیمت کنید.
تکنیک قیمت گذاری اقتصادی
در این نوع تکنیک قیمت گذاری نیز بیشتر روی فروش تمرکز میشود. در این حالت باید هزینههای تولید و عرضه محصول کاهش داده شود تا بتوان یک محصول بسیار ارزان تولید کرد. البته این تکنیک باید زمانی مورد استفاده قرار بگیرد که شما قصد دارید کسب و کار خود را گسترش داده و یا برند خود را در بازار ثبت کنید. اگر کسب و کار کوچکی دارید این تکنیک میتواند همراه با ریسک بالایی برای شما باشد.
روش های قیمت گذاری کالا و تکنیک قیمت گذاری فریمیوم
این تکنیک از روش های قیمت گذاری کالا، برای کسانی که محصولات غیر فیزیکی مانند نرمافزارها بازیها و کتابهای الکترونیکی عرضه میکنند، بسیار مناسب است. در این حالت شما میتوانید بخش کوچکی از خدمات یا محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید و سپس، استفاده از بقیه آن را مشروط به پرداخت هزینه کامل کنید. همچنین میتوان برای فروش دورههای آموزشی خود نیز این تکنیک را به کار ببرید.
تکنیک قیمت گذاری فریبنده
این تکنیک قیمت گذاری یکی از رایجترین تکنیکها در کل دنیا است. در این روش، قیمتها را به صورت یک رقم کمتر اعلام میکنند. بدین ترتیب ممکن است قیمتها ارزانتر در نظر گرفته شوند. احتمالاً شما تاکنون بارها با قیمتهایی مانند ۹۹ یا ۱۶۹ در فروشگاهها روبرو شدهاید.
قیمت گذاری سرشیرگیری
این نوع قیمت گذاری نیز یکی از تکنیکهای عجیب برای تعیین قیمت محصولات است. زمانی که یک محصول خاص را عرضه میکنید میتوانید بالاترین قیمت را برای آن در نظر بگیرید. محصول شما جدید بوده و مشتریان حتی با وجود قیمت بالا نیز تمایل زیادی به خرید آن دارند.
تکنیک قیمت گذاری اسیرکننده
در این مدل اغلب قیمت محصول پایه بسیار پایین در نظر گرفته میشود، اما برای استفاده خدمات و مزایای آن باید هزینه زیادی پرداخته شود. به عنوان مثال سیم کارتهای اعتباری ایرانسل و همراه اول از این نوع قیمت گذاری استفاده میکنند. شما سیم کارتها را با قیمتهای بسیار پایینی خریداری میکنید، اما برای استفاده از خدمات باید مرتب آنها را شارژ کنید.
تکنیک قیمت گذاری پویا؛ از روش های قیمت گذاری کالا
در این نوع تکنیک قیمت گذاری اغلب به زمان تعیین قیمت توجه میشود. در واقع میزان تقاضا و نیاز مشتریان در این روش از روش های قیمت گذاری کالا، به صورت پویا در نظر گرفته میشود. سپس بر اساس آن نیز قیمت محصولات و خدمات تعیین میشوند. به عنوان مثال آژانسهای مسافرتی در ایام تعطیل قیمت تورهای خود را به بالاترین میزان میرسانند.
تکنیک قیمت گذاری پک
شما میتوانید چندین محصول را به صورت پک بستهبندی کرده و روی آن قیمت گذاری کنید. زمانی که محصول فروش چندانی ندارد، آن را با محصولات مرتبط درون یک بستهبندی قرار داده و به عنوان یک پک ویژه عرضه کنید. البته قیمت این پک باید از جمع قیمت تک تک محصولات کمتر باشد.
حرف آخر؛ چگونه قیمت گذاری محصولات را انجام دهیم؟
برای اینکه بتوانید از فروش محصولات خود سود خوبی به دست آورید، باید میزان فروش را افزایش دهید. از طرفی افزایش سود نیز با قیمت گذاری مناسب محصولات رابطه مستقیم دارد. در صورتی میتوانید بهترین قیمت را برای محصولات خود انتخاب کنید که مدل های قیمت گذاری محصول را شناخته و تعیین قیمت را به گونهای جذاب همراه با سود بیشتر انجام دهید. اما باید توجه داشته باشید که قیمت تنها بخش کسب و کار شما نبوده و برای افزایش فروش باید استراتژیهای دیگر را نیز به کار ببرید. آیا شما از دیگر استراتژیهای فروش و سود بیشتر اطلاعی دارید؟ برای انتشار تجربیات خود میتوانید از قسمت نظرات در پایین مطلب استفاده کرده و آن را با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.