هر آنچه که باید درباره برند xiaomi بدانیم

هر آنچه که باید درباره برند xiaomi بدانیم

شیائومی امپراطوری نوظهور از چین!

خیلی از ما بارها نام شیائومی را شنیده ایم، شیائومی در طی 8 سالی که از آغاز کار آن می گذرد، توانسته در بازار جهانی موفقیت های بسیاری بدست آورد.

اگر نام شیائومی را در گوگل سرچ کنیم لیستی از موفقیت های این شرکت را مشاهده میکنیم:

بیشترین رشد فروش در سال 2017.

پنجمین شرکت پر فروش تکنولوژی در سال 2016.

چهارمین شرکت پر فروش در زمینه تکنولوژی در سال 2017

فروش 26.7 میلیون گوشی در سه ماهه سوم سال 2017

فروش 70 میلیون گوشی شیائومی در 10 ماه

رشد 80 درصدی فروش شیائومی و …

شیائومی راه خود را در بازار ایران نیز گشوده است و در بسیاری از مغازه های آی تی در کشور محصولات این شرکت به فروش می رسد. اما Xiaomi یک شبه این راه طولانی و سخت را نرفته و موانع و سختی های زیادی را از سر گذرانده است.

هر آنچه که باید درباره برند xiaomi بدانیم

لی جون: استیوجابز چینی!

«به نظرم اگر استیو جابز در چین به دنیا می‌آمد هیچ وقت موفق نمی‌شد؛ جابز یک کمال‌گرای تمام‌عیار بود، درحالی‌که فرهنگ چینی بر میانه‌روی استوار است.» این از سخنان لی جون (lei jun) بنیان گذار و مدیر عامل فعلی شرکت شیائومی است. لی بعد از فارغ التحصیلی در سال 1991 به استخدام شرکت کینگ سافت در آمد و با پیمودن پله های ترقی در طی 7 سال بعدی و در سال 1998 به ریاست کینگ سافت رسید. وی یک سال بعد یک سایت فروش آنلاین کتاب را با نام جویو (joyo) به تقلید از سایت آمازون راه اندازی کرد که به موفقیت زیادی در کشور چین رسید. سایت آمازون در سال 2004 برای به دست گرفتن بازار چین و برای کم کردن رقابت به جای راه اندازی سایت خود در این کشور سایت جویو را به قیمت  75 میلیون دلار خریداری کرد!

لی سپس در سال 2007 به علت بیماری و نیاز به استراحت استعفا داد. در سال 2010 پس از شش سال از فروش جویو در زمانی که لی با فروش جویو به یک سرمایه دار و حتی یکی از مهمترین سرمایه گذاران کسب و کار های جدید در چین بدل شده بود، شرکت شیائومی را تاسیس کرد.

هر آنچه که باید درباره برند xiaomi بدانیم

تولد یک برند جدید

در سال 2010 لی جون به همراه 7 نفر دیگر و با سرمایه گذاری 4 شرکت (2 شرکت چینی یک شرکت سنگاپوری و یک شرکت آمریکایی) شرکت شیائومی را با هدف تولید محصولات با کیفیت اما با قیمت پایین در شهر پکن چین راه اندازی کرد. شیائومی طبق سخنان لی جون از دو واژه xiao به معنی ارزن(برنج کوچک) و mi به معنی موبایل اینترنت (mobile internet) میباشد. البته لی اشاره کرده که mi مخفف ماموریت غیر ممکن (mission impossible) نیز میباشد و اشاره به سختی هایی که در ابتدای راه با آن ها دست و پنجه نرم کرده اند، دارد.

شیائومی با شعار «فقط برای طرفداران» و با هدف تولید لوازم با کیفیت بالا اما قیمت پایین و جلو زدن از شرکت هایی مثل اپل و سامسونگ شروع به کار کرد. لی جون با اعتقاد بر اینکه این شرکت ها تنها به دلیل تبلیغات و برند پرطرفدار خود قیمتی بسیار بالاتر از قیمت واقعی این اجناس دریافت می کنند اجناس را با قیمت کمتر به بازار عرضه کرد و توانست در همان ابتدای کار طرفداران بسیاری را به سمت خود بکشاند.

شیائومی تا به حال محصولات بسیار زیادی را روانه بازار کرده که مهمترین های آنها عبارتند از گوشی های هوشمند، پاور بانک، تلوزیون و مودم. اما جالب است بدانید شیائومی گروه متنوعی از محصولات دارد از انواع هدفون، هندزفری و اسپیکر گرفته تا دستگاه تصفیه هوا، ترازو و دستبند سلامتی.

هر آنچه که باید درباره برند xiaomi بدانیم

ماموریت غیر ممکن

از ابتدای شروع کار شرکت، شیائومی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است از مشکلاتی به ظاهر ساده مانند چاپ شدن ساخت چین در پشت بسته بندی دستگاه گرفته تا مشکلات مهم تر مانند پتِنت ها.(patent حقوق اختصاصی هستند که شرکتها دارند و بقیه شرکت ها حق استفاده از آنها را ندارند به طور خلاصه همان حق اختراع که باعث محدود شدن شیائومی می شد و حتی در مواردی باعث شکایت از شیائومی شد. اما در حال حاضر شیائومی برای حل این مشکل حدود 9000 پتنت را خریداری کرده است.)

شیائومی خارج از چین

در سال 2014 شیائومی که بازار چین را در نوردیده بود تصمیم به گسترش بازار خود گرفت پس به سراغ هند کشور همسایه چین که رشد خوبی در بازار تکنولوژی داشت رفت و با همکاری سایت فلیپکارت یکی از معروفترین سایت های فروش آنلاین در هند موفقیت بسیار خوبی را کسب کرد. شیائومی در عرض 3 سال بعدی و تا پایان سال 2017 بازار خود را به کشور های آسیایی، اسپانیا، پاکستان، آمریکا و… گسترش داد و در بسیاری از این کشور ها فروشگاه های خود را افتتاح کرد.

هر آنچه که باید درباره برند xiaomi بدانیم

شیائومی بعد از 8 سال

حال بعد از گذشت تنها 8 سال از تاسیس این شرکت، شیائومی توانسته به سرمایه کلی 50 میلیارد دلار و تعداد 3000 کارمند در کشور های چین، مالزی، سنگاپور، هند و اندونزی برسد. شیائومی تا به حال علاوه بر خطوط تولیدی در کشور های ذکر شده، مغازه های بسیاری نیز در بیشتر کشور های جهان افتتاح کرده است.

شیائومی در حال حاضر توانسته طرافداران بسیار زیادی را در سرتاسر جهان به خود جذب کند؛ این طرفداران حتی روزی به نام خود دارند! بله درست است؛ روز ششم آوریل هرسال روز شیائومی یا mi day است، در این روز طرفداران در کلوب های طرفداری خود جمع شده و جشن میگیرند. شرکت Xiaomi، خرگوشی نمادین به نام میتو (mitu) نیز دارد که نمادی برای طرفداران شرکت است.

شیائومی در ایران

مطمئنا خیلی از  شما پاور بانک ها یا دستبند های سلامتی xiaomi را در دست دوستانتان دیده اید یا خودتان تهیه کرده اید. کسانی که این محصولات را از نزدیک دیده اند متوجه کیفیت، زیبایی، ظرافت و خلاقیت در  محصولات شیائومی شده و اکثر کسانی که از شیائومی خرید کرده اند به یک مشتری دائمی این شرکت تبدیل شده اند.

محصولات شیائومی میتوانند یک همراه عالی برای شما در همه زمینه ها باشند و قطعا یکی از بهترین گزینه ها در میان ابر شرکت های تکنولوژی است. پس اگر دفعه بعد که دنبال یک گوشی هوشمند خوب یا یک دستبند سلامتی بودید برند شیائومی را حتما مد نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *