کامپیوتر و لپ تاپ

راهنمای خرید و هر آنچه باید درباره “کول پد لپ تاپ” بدانیم

کول پد یک وسیله جانبی برای لپ تاپ است که از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ جلوگیری می کند و جلوی آسیب های احتمالی به قطعات داخلی و برد لپ تاپ را خواهد گرفت. در مقاله راهنمای خرید و هر آنچه باید درباره کول پد لپ تاپ بدانیم با تکنوسان همراه باشید تا به طور کامل با کول پد یا خنک کننده لپ تاپ آشنا شوید.

تاثیر خنک کننده لپ تاپ

کول پد چگونه به خنک کنندگی لپ تاپ کمک می کند؟

داغ شدن لپ تاپ ها یکی از اصلی ترین مشکلات کاربران است و به دلیل طراحی فشرده و نبود سیستم خنک کنندگی و جریان هوای مناسب، لپ تاپ ها پس از مدتی استفاده شروع به داغ شدن می کنند. این اتفاق می تواند باعث آسیب های جدی به قطعات داخل بدنه لپ تاپ شود و در نتیجه باعث خرابی و از کار افتادن دستگاه شود. به همین دلیل خرید کول پد می تواند راه حل مناسبی برای جلوگیری از داغی و خراب شدن لپ تاپ گردد.

دلیل استفاده از خنک کننده لپ تاپ

از آنجایی که معمولا لپ تاپ ها روی سطوح بسته مانند میز کار و زمین و در مواقعی روی پای کاربر قرار می گیرند، امکان ایجاد جریان مناسب برای ورود و خروج هوا را نداشته که این باعث گرم شدن قطعات و پایین آمدن کارایی لپ تاپ خواهد شد.به طور کلی درباره طرز کار کول پد ها این با ایجاد جریان هوای مناسب در زیر لپ تاپ و دور کردن گرما باعث خنک تر شدن لپ تاپ خواهند شد. به این ترتیب جریان هوای گرم از بدنه لپ تاپ دور شده و دمای قطعات پایین خواهند آمد.

نکات مهم در خرید کول پد لپ تاپ

خنک کننده لپ تاپ بدون فن

در هنگام خرید یک خنک کننده لپ تاپ نکاتی وجود دارند که قبل از خرید باید به آنها توجه شود. از مهم ترین نکات خرید یک کول پد مناسب برای لپ تاپ، نوع لپ تاپ و میزان خنک کنندگی فن خنک کننده لپ تاپ است. به عنوان مثال لپ تاپ های با کاربری عمومی و استفاده های نه چندان سنگین به خنک کننده های قوی نیاز ندارند و یک کول پد معمولی نیز کار راه انداز خواهد بود. از طرفی برای استفاده های سنگین تر مانند رندر گرفتن و اجرای بازی های سنگین باید یک کول پد لپ تاپ با فن های بزرگ و قوی تهیه کرد تا بتواند از پس خنک کردن قطعات در هنگام اجرای بازی و برنامه های سنگین بر آید. در ادامه مقاله به مهم ترین شاخصه های یک خنک کننده لپ تاپ خواهیم پرداخت.

اندازه

اولین اولویت در خرید یک فن خنک کننده لپ تاپ اندازه آن است که باید با توجه به اندازه لپ تاپ شما مطابقت داشته باشد. به این منظور در ابتدا باید اندازه لپ تاپ خود را بدانید و سپس اقدام به خرید یک کول پد کنید. به عنوان مثال برای یک لپ تاپ 17 اینچی نمی توانید یک کول پد مناسب برای لپ تاپ های 15.6 اینچی تهیه کنید. زیرا ابعاد لپ تاپ بزرگ تر از سایز کول پد بوده و لپ تاپ به خوبی روی آن قرار نمی گیرد. در نتیجه باعث عدم ایجاد یک جریان هوای مناسب در زیر لپ تاپ می شود و لپ تاپ به خوبی خنک نخواهد شد.

جنس بدنه

پایه خنک کننده لپ تاپ

جنس بدنه کول پد یکی از مهم ترین عوامل در هنگام خرید یک فن خنک کننده لپ تاپ است. عموما کول پد ها با از جنس فلز و پلاستیک تولید می شوند که هم جریان هوا را به خوبی منتقل کنند و هم مقاومت خوبی برای تحمل وزن لپ تاپ داشته باشند.

همچنین کول پدها از جنس آلومینیوم و چوب نیز وجود دارند که افراد می توانند با توجه به سلیقه و نیاز خود یکی از آنها تهیه کنند. وجود پد یا گیره های ضد لغزش یکی از عوامل تاثیر گذار دیگر در هنگام انتخاب یک پایه خنک کننده لپ تاپ می باشند که از لغزش و سرخوردن لپ تاپ در هنگام کار جلوگیری می کنند.علاوه بر این برخی از لپ تاپ ها دارای مکانی برای قرار دادن تلفن همراه هستند که از آن می توان به عنوان یک استند موبایل استفاده کرد.

تعداد فن

کول پد چیست

همانطور که گفته شد تعداد فن یکی از مهم ترین عوامل خرید یک کول پد لپ تاپ است که باید با توجه به میزان گرمای تولید شده توسط لپ تاپ تهیه شود. علاوه بر تعداد فن، اندازه فن ها و سرعت گردش آنها از سایر مواردی است که باید در هنگام انتخاب یک کول پد به آنها توجه شود. کول پد ها از نظر تعداد فن تنوع گوناگونی دارند؛ از کول پدهای با یک فن بزرگ مرکزی گرفته تا کول پد های با 4 یا 6 فن که تمام زوایای زیر لپ تاپ را پوشش می دهند و می توانند جریان هوای مناسبی را ایجاد کنند.

همچنین در اکثر کول پدها یک کلید فیزیکی برای تنظیم میزان سرعت گردش و خاموش و روشن کردن فن ها وجود دارد که به کاربر امکان کنترل سرعت گردش فن و کارایی کول پد را می دهد. نکته دیگر در رابطه با فن ها میزان صدایی است که تولید می کنند و اگر به صدا حساس هستید می توانید سراغ کول پد هایی بروید که صدای بسیار کمی در حین کار تولید می کنند.

قابلیت حمل 

آخرین مورد قابل اشاره ما می تواند قابلیت حمل یک کول پد باشد که برای برخی از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که کاربر بخواهد از لپ تاپ خود در بیرون از خانه یا محل کار استفاده کند برای خنک کردن لپ تاپ باید بدنبال یک فن خنک کننده کوچک، سبک و قابل حمل باشد که در هنگام حمل دست و پا گیر نباشد.

اتصالات

کول پد ها عموما برای تامین انرژی فن ها از پورت یو اس بی استفاده می کنند و به راحتی قابل اتصال به لپ تاپ و تامین انرژی مورد نیاز خود هستند. همچنین برخی از این کول پد ها دارای یک یا چند پورت اضافی هستند که از طریق آن می توان سایر دستگاه ها مانند موس، کیبورد و اسپیکر را به آنها متصل کرده و انرژی آنها تامین کرد.

سایر قابلیت ها

خنک کننده های لپ تاپ

علاوه بر موارد گفته شده چند مورد دیگر نیز در انتخاب یک کول پد لپ تاپ وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. یکی از این عوامل ارتفاع پایه و نحوه تنظیم ارتفاع است که عموما اکثر کول پد ها دارای قابلیت تنظیم حالت قرار گیری در چند حالت مختلف هستند. مورد بعدی وجود نورپردازی LED و RGB است که در برخی کول پد ها وجود دارد. اکنون با گسترش نورپردازی و اهمیت پیدا کردن زیبایی قطعات و لوازم کامپیوتری کول پد هایی با نورپردازی داخل فن ها یا روی بدنه نیز تولید شده اند که جلوه بصری بسیار زیبایی دارند. البته طبیعتا این مدل ها باید قیمتی بیشتر از خنک های معمولی داشته باشند و بیشتر اوقات گیمرها و علاقه مندان بازی های ویدئویی سراغ آنها می روند.

آیا کول پد وسیله ای ضروری برای لپ تاپ است؟

تا حدود زیادی بله. با توجه به اینکه لپ تاپ ها عموما پس از مدتی کار کردن داغ می کنند و فضای خالی کمی برای خارج شدن و خنک کردن قطعات داخلی لپ تاپ وجود دارد، تهیه یک خنک کننده لپ تاپ می تواند به کارایی و طول عمر لپ تاپ کمک فراوانی کند. درباره انتخاب کول پد نیز با توجه به آنچه گفتیم انتخاب یک کول پد خوب و کارآمد بستگی به نیاز کاربر دارد و عواملی چون قابلیت حمل، جنس بدنه و تعداد فن جزو مهم ترین عوامل در انتخاب یک کول پد لپ تا هستند. در انتهای مقاله از شما مخاطبان عزیز تکنوسان می خواهیم که نظر خود را درباره این موضوع با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا