دانشنامهاکسسوری و گجت

تفاوت کپی، های کپی، اصلی، اورجینال و سرجعبه در چیست؟

شاید با چند بار خرید از سایت های لوازم جانبی موبایل با اصطلاحاتی نظیر کپی، های کپی، اصلی، اورجینال، سرجعبه و الفاظی از این دست در اسم محصولات روبرو شده باشید. اما در نگاه اول این کالاها از نظر ظاهری بسیار شبیه به همدیگر هستند و فقط در قیمت و صفت اصل و غیر اصل با یکدیگر تفاوت دارند. ما در مقاله پیش رو همه ویژگی ها و  کیفیت های مختلف یک محصول را توضیح می دهیم تا بعد از خواندن این مقاله دیگر برای تشخیص جنس اصلی از سایر کیفیت ها و گرید ها دچار سردگمی نشوید. بنابراین تا پایان این مقاله با تکنوسان مگ همراه باشید.

چرا چند کیفیت مختلف از یک کالا در بازار وجود دارد؟

تفاوت بین فیک (تقلبی) و های کپی را چطور تشخیص دهیم؟

یکی از سوالاتی که در مواجهه با کالاهای فیک و غیر اصل برای مصرف کنندگان و مشتریان پیش می آید این است که چرا این دسته کالاها تولید و توسط فروشندگان به مشتری فروخته می شوند؟ در این بخش به علل وجود انواع کیفیت های مختلف از یک کالا و محصول به خصوص لوازم جانبی موبایل خواهیم پرداخت.

تنوع نیاز و توان خرید مشتری

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا اصلا کالای با کیفیت پایین تر از اورجینال باید به فروش برسد؟ پاسخ سوال مشخص است: رقابت قیمت! خیلی از افراد جامعه هر چقدر هم از مزایا کالای اورجینال یا از معایب کالای کپی برایشان صحبت شود، باز هم به دنبال کالای ارزان (هر چند بی کیفیت) هستند.

نیاز بازار سبد کالای فروشگاهی را مشخص می کند، یعنی اگر مشتری به دنبال کالای بی کیفیت باشد، فروشنده نیز برای از دست ندادن مشتریان و ماندن در رقابت، مجبور به تامین کالای ارزان خواهد بود. بعد از خرید کالای ارزان این مسئله به انصاف فروشنده و مغازه دار باز می گردد که معایب کالا را برای مشتری توضیح دهد و او را تشویق به خرید کالای با کیفیت تر بکند یا همان کالای بی کیفیت را به عنوان کالای اصلی به فروش برساند!

البته گاهی اوقات برای بعضی نیازها خرید کالای ارزان انتخاب عاقلانه تری است و خرید بهترین کیفیت منطقی به نظر نمی رسد. مثلا فرض کنید برای شارژ هدفون بلوتوث خود به یک کابل دم دستی که جریان یک آمپر را بتواند منتقل کند نیاز دارید. در این مورد خرید یک کابل کپی ارزان پاسخگوی نیاز شماست و خرید یک کابل اورجینال با کیفیت و قابلیت انتقال فست شارژ ضرورتی برای شما نخواهد داشت.

وجود شرکت های وارد کننده مختلف

های کپی به چه معناست

یکی از مشکلات موجود در زمینه فروش کابل، کلگی شارژر و لوازم جانبی، وجود شرکت های متعدد واردکننده است که هر کدام محموله های کالایی با کیفیت مختلفی را وارد می کنند. شرکت های چینی هم با توجه به مبلغ درخواستی تمام شده، همان کیفیتی را تولید می کنند که شرکت وارد کننده درخواست می دهد. برای مثال کلگی شارژر سامسونگ S6 Fast با حدود 10 کیفیت مختلف در بازار عرضه می شود که اکثر آنها نیز با اسم اورجینال و اصلی به فروش می رسند. مثال دیگر در این حوزه کابل های آیفون یا سامسونگ است که تنوع کیفیت عرضه شده در بازار نه تنها باعث گیج شدن مشتری نهایی شده بلکه افرادی که سال ها در این عرصه فعالیت دارند نیز در تشخیص کیفیت دچار مشکل می شوند.

چند نوع کیفیت از یک کالا در بازار وجود دارد؟

تا اینجا توضیحات ارائه شده بیشتر مربوط به مصرف کننده و فروشنده بود. حالا فرض کنید شما به عنوان پخش کننده از یک کالا 10 کیفیت مختلف برای فروش دارید. چالش اصلی در اینجا نام گذاری محصولات و توضیح کیفیت محصولات است. ما در تکنوسان برای حل این مشکل سعی کرده ایم تا با انتخاب یک سری اصطلاحات برای خریدار کیفیت کالا را مشخص کنیم (هر چند که در حجم ۲۵ هزار کالای موجود امکان وجود اشتباه وجود خواهد داشت).

در مورد قابلیت ها هم سعی شده ویژگی هایی که از وجود آنها در محصولات اطمینان حاصل می شود، در توضیحات قابلیت افزوده شود. برای مثال ممکن است شارژ دیواری روی پک و بدنه علامت فست شارژ قید شود اما هنگامی که تیم تولید محتوا اطمینان از قابلیت فست شارژ نداشته باشد در توضیحات به این ویژگی اشاره ای نمی کند هر چند که ممکن است این شارژر در برخی موارد فست شارژ نیز باشد.

کالای کپی (Copy)

کابل و شارژرهای Copy قیمت ارزانی دارند و حتی در نگاه مشتری ناوارد و بی تجربه نیز کپی و اصلی نبودن محصول مشخص است، همچنین در عنوان این محصولات لفظ کپی آورده می شود تا با دیگر کالاها متمایز شوند (هرچند که تا حد ممکن در تکنوسان سعی می کنیم این کیفیت کالا موجود نشود). این کالاها معمولا کیفیت چندان بالایی ندارند و به همین دلیل هم قیمت بسیار پایین تری نسبت به مدل های اصلی دارند. به عنوان مثال یک کالایی مثل کابل AUX برای اتصال به ماشین حتما نیاز نیست که جنس با کیفیت و خیلی خوبی داشته باشد و یک جنس ارزان آن نیز می تواند وظیفه اتصال گوشی به ضبط ماشین را انجام دهد.

کالای های کپی (High Copy)

محصولات “های کپی” (High Copy) کیفیت بالاتری نسبت به رده محصولات کپی دارند و به قول معروف کار راه انداز هستند. اکثر مشتری ها تفاوت محصولات های کپی با اورجینال را در نگاه اول تشخیص نمی دهند اما برای کسانی که با این نوع کالا ها آشنا تر هستند، تشخیص محصول های کپی کار چندان سختی نیست. جدا از بحث پایین تر بودن کیفیت نسبت به محصول اورجینال، این محصولات معمولا عمر مفید کمتری هم دارند و همین موضوع علت ارزان تر بودن این کالاها نسبت به محصولات اورجینال است.

کالای اصلی

محصولات موجود در سایت با اصطلاح اصلی تقریبا همان محصولاتی هستند که در بازار و کانال های تلگرام یا پیج های اینستاگرام با اسم اصلی و اورجینال یا درجه یک به فروش می رسند. محصولات اصلی کیفیت بالاتری نسبت به محصولات های کپی دارند اما برای افرادی که در زمینه تشخیص محصولات اصلی از فیک و های کپی تجربه دارند یا بعد از انجام تست های مختلف، اورجینال نبودن کالا قابل تشخیص می باشد.

تفاوت محصول کپی و اورجینال

کالای اورجینال (Original)

تا اینجا محصولات کپی، های کپی و اصلی همگی کیفیت پایین تر و ملموسی (با درجه های مختلف) نسبت به کالای اورجینال داشتند. اما در کالاهایی که با لفظ اورجینال در سایت موجود شده باشند به این معنی است که این محصولات واقعا کیفیت ساخت بالایی دارند و به سختی با محصول اصلی و اورجینال موجود در پک گوشی قابل تمایز هستند. برای راحتی در فهم کیفیت به این محصولات درجه خوب یا Grade A هم اطلاق می شود.

کالای سرجعبه

محصول یا کالای سر جعبه به محصولاتی گفته می شود که از کالاهای اورجینال، اندکی کیفیت ساخت بالاتری دارند و به اصطلاح تفاوتی با کابل و شارژر موجود در پک گوشی ندارند و با خیال راحت می توانید به کیفیت آن محصولات اعتماد کنید. به این محصولات درجه عالی یا Grade A Plus هم می گویند.

کالای ۱۰۰ درصد اورجینال

شاید برای شما این سوال پیش آید که آیا از محصول سر جعبه کیفیت بالاتری هم وجود دارد؟ تقریبا می شود گفت نه! اما بعضی محصولاتی که واقعا بهترین کیفیت موجود در بازار باشند و تیم فنی تکنوسان به صورت عملی از کیفیت ساخت بالای محصول مطمئن شود، با اصطلاح صد در صد اورجینال در سایت معرفی می شوند.

میزان پشتیبانی و گارانتی کالاهای با کیفیت مختلف چگونه است؟

در کالای دیجیتال همیشه درصدی از کالاها معیوب هستند و به درستی کار نمی کنند (حتی در برندهای خیلی معتبر). البته در کالاهای اصلی درصد خرابی بسیار کم و در کالاهای کپی این میزان بیشتر از کیفیت های دیگر است. برای مثال کابل اورجینال نوت ۴ در هر صد عدد ۲ عدد قابلیت انتقال دیتا را ندارند ولی در کابل کپی نوت ۴ از هر صد عدد ۳۰ عدد قابلیت انتقال دیتا را ندارند (هر چند که هر دو ممکن است برای شارژ گوشی مشکلی نداشته باشند). البته باید توجه داشته باشید که خرید کالای خیلی ارزان ممکن است باعث صدمه به دستگاه شما هم بشود، مثل آسیب شارژهای بی کیفیت به باتری گوشی که پیشنهاد می کنیم برای شارژ گوشی ها (به خصوص گوشی های با قابلیت فست شارژ) سراغ کیفیت های پایین نروید.

تفاوت کپی و های کپی

با پذیرفتن این موضوع که در هر کیفیتی از کالای دیجیتال درصدی از محصولات امکان خرابی یا ناقص بودن دارند و این جزو جدانشدنی کالاهای دیجیتال است، حال باید ببینیم در هنگام خرابی چه راه حل هایی برای رفع آن وجود دارد. کالاهایی که برند مشخص و وارد کننده مشخصی داشته باشند در هنگام استفاده از گارانتی راحت تر پاسخگو هستند. چون این شرکت ها صاحب برند هستند و مشخص است که کالا محصول شرکت آنها است (هرچند برندهایی وجود دارند که برای استفاده از گارانتی شرایط زیادی وضع می کنند تا کالای معیوب تقریبا هیچگاه شامل گارانتی نشود!).

در مورد کالاهای No Brand یا همان کالاهایی که تعداد وارد کننده زیادی دارند و وارد کننده مشخصی نمایندگی واردات و عرضه آنها در داخل کشور را ندارد، شرایط خیلی بغرنج تر است. برای اینکه بتوانید این نوع کالاها را پس دهید یا تعویض کنید، فروشنده یا پخش کننده مواردی مانند آوردن پک محصول یا ارائه فاکتور خرید و مخدوش نشدن هولوگرام را از شما طلب می کند و همچنین احتمالا جملاتی تکراری از قبیل “مطمئنی از ما خریدی؟ ” و “این کالا دیگه شامل گارانتی نمیشه” را استفاده خواهند کرد تا کالای معیوب را پس نگیرند.

در این بین اگر پخش کننده واقعا به ارائه گارانتی به مشتریان خود پایبند باشد، باید ماهیانه هزینه سنگینی را بابت هزینه گارانتی به عنوان ضرر پرداخت کند. به همین دلیل تقریبا اکثر شرکت های واردکننده بر خلاف شرایط گارانتی مرجوعی و تعویض ذکر شده در هنگام خرید محصول، در بیشتر موارد یا کالا را فاقد گارانتی اعلام می کنند یا کالا ارسالی را تعمیر کرده و پس می فرستند (که کالای تعمیری قابلیت فروش مجدد را ندارد) و از تعویض آن خودداری می کنند.

بهترین راهکار برای تشخیص کیفیت محصول چیست؟

شاید بعد از خواندن مطالب بالا کمی گیج شده باشید که در نهایت کدام نوع محصول مناسب شماست. اگر بخواهیم به طور خلاصه این موضوع را در مورد لوازم جانبی موبایل بیان کنیم، می توانیم کل بحث را در موارد زیر بیان کنیم:

  • اگر گوشی شما جزو گوشی های با کیفیت و گران قیمت است و از فست شارژ پشتیبانی می کند، سعی کنید از کالاهای ۱۰۰ درصد اورجینال، سرجعبه و یا اورجینال محصولات را خریداری کنید.
  • اگر گوشی شما جزو گوشی های معمولی و ارزان قیمت بازار است، از کالاهای اورجینال و اصلی استفاده کنید.
  • محصولات های کپی (High Copy) نیز بیشتر برای استفاده های موردی و نه مداوم برای گوشی های ارزان قیمت توصیه می شود. در کالاهای صد در صد اورجینال هم امکان خرابی وجود دارد و فقط در کیفیت های مختلف درصد خرابی کم و زیاد می شوند.

جمع بندی

تشخیص دادن کیفیت و گرید کالای دیجیتال در برخی موارد کار بسیار سخت و دشواری است و در برخی موارد حتی خود وارد کننده ها نیز نمی دانند که چه جنسی را با چه گریدی وارد کرده اند. در این زمینه پیشنهاد ما این است که اگر برای استفاده شخصی محصولی را خرید می کنید، سعی کنید تا جای ممکن به عنوان یک سرمایه گذاری و راهی برای جلوگیری از صرف هزینه های اضافی در آینده کالای با کیفیت تری خریداری کنید.

اما اگر مغازه دار هستید و باید تنوع کالایی محصولات را افزایش دهید، سعی کنید قبل از خرید تمام توضیحات تفاوت کیفیت ها را به صورت کامل به مشتری ارائه کنید. ایجاد حس اعتماد در مشتری سرمایه ای به مراتب ارزشمندتر از فروش لحظه ای می باشد. در انتها خوشحال می شویم نظرات و سوالات خود را در مورد موضوعات بیان شده در انتها همین مقاله (قسمت نظرات) با ما و سایر مخاطبان تکنوسان مگ در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. درود
    ضمن تشکر از شما بابت تهیه این مطلب بصورت اختصاصی. لطفا از این دست مطالب که به فروشنده ها در خرید و فروش کالا کمک میکنه باز هم ارائه بدید.

    در رابطه با مطلب شما به نظر بنده به عنوان فروشنده، باید کیفیت کالا {کپی، اصلی و… } در تمام محصولات ذکر شده باشه و محدود به شارژر و کابل نباشه، تا بتونیم با آگاهی خرید کنیم و همچنین با آگاهی به فروش برسونیم.
    در اینکه سعی شده در صفحه برخی محصولات این مورد ذکر بشه شکی نیست. ولی بنظرم این مورد باید به تمام محصولات بسط داده بشه. چرا که گاها قصد خرید برخی کالاهارو داشتم ولی بدلیل عدم اطمینان از اصلی بودن از خرید پشیمون شدم. بطور نمونه هدفون های نیا، یا محصولات برندهای ریمکس و الدینیو!

    پیشنهاد بنده این هستش که شما هم مثل برخی سایتهای همکار در قسمت مشخصاتِ تمام محصولات گزینه ای تحت عنوان «کیفیت محصول» یا «اصالت محصول» قرار بدین و مقابلش کیفیت محصول رو ذکر کنید.

    ضمنا در این دسته بندی که انجام دادید در رابطه با اصلی، اورجینال و ۱۰۰درصد اورجینال بهتره تجدید نظر بکنید. اگه خودمون رو جای مشتری قرار بدیم کمی گیج کننده است که بخوایم بگیم این کالا «اصلی» هست و این کالا «اورجینال» چون هردو یک معنی رو میده. کالا یا اصل هست یا نیست. اینکه بگیم «اصلی» هست ولی این یکی «اصلی تره» که نمیشه. درسته تو بازار ایران اینطور جا افتاده ولی میشه عوضش کرد و شما ظرفیتش رو دارین.
    و فکر میکنم اگه کالا از نماینده های اصلی شرکت ها با تضمین اصل بودن و گارانتی تامین بشه این مشکل رفع بشه.

    بیشتر این مشکلات در لوازم جانبی موبایل هستش که هرکسی وارد کننده کالا شده یا سفارش تولید کالا میده. یعنی نمیشه مثلا شارژر اصلی سامسونگ رو یک شرکت با گارانتی معتبر ارائه بده؟ مثل فلش مموری یا قطعات کامپیوتر که اکثرا گارانتی مشخص و معتبر دارن؟ فکر میکنم عده ای از این آشفتگی بازار موبایل نفع میبرن که اینکار انجام نمیشه.
    ولی ما به عنوان فروشنده و شما به عنوان توزیع کننده باید منافع مصرف کننده نهایی رو در نظر بگیریم.

    در آخر پیشنهادم اینه که براساس درجه بندی یا چیزی مشابه اون کیفیت محصولات رو مشخص کنید و در صفحه تمام محصولات ذکر کنید.
    مثلا:
    کیفیت / اصالت محصول: Grade C / کپی
    کیفیت / اصالت محصول: Grade B/ های کپی
    کیفیت / اصالت محصول: Grade A/ اورجینال
    و یک گزینه هم برای اجناس متفرقه :
    کیفیت / اصالت محصول: فاقد اصالت

    میدونم طولانی شد ولی نظر و پیشنهادم رو به عنوان فروشنده گفتم و قطعا خودتون بهتر میدونید چه کاری درست تره.

    1. سلام
      یه مقداری داستان تامین کالا تو بازار با ایده آل ها و منطق متاسفانه فاصله داره و تو بازار شش مدل اصلی داریم فقط!
      از پیشنهاد درچه بندی که مطرح کردید هم ممنونیم اما متاسفانه خود واردکننده ها هم امکان مشخص کردن گرید رو ندارن
      سعیمون اینه هر اطلاعاتی از محصول رو که داریم مستقیما در اختیار کاربران سایت قرار بدیم

  2. ممنون که یادآوری کردید بابت اینکه کالای اورجینال کیفیت بالاتری نسبت به کپی دارند و کالای کپی کیفیت کمتری نسبت به اورجینال دارند.
    توضیحات خیلی جامعی ارائه کردید. 😏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا