کامپیوتر و لپ تاپ

مقایسه مادربردهای ایسوس و گیگابایت؛ کدام بهتر است؟

مادربرد به عنوان ستون فقرات یک سیستم کامپیوتری، نقش حیاتی در عملکرد و قابلیت‌های آن ایفا می‌کند. انتخاب مادربرد مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر روی کارایی، پایداری و حتی قابلیت‌های ارتقاء سیستم داشته باشد. در این میان، دو برند معتبر و شناخته‌شده در صنعت مادربرد، یعنی ایسوس و گیگابایت، همواره مورد توجه کاربران و متخصصان قرار دارند. این 2 برند سال هاست که جزو پرفروش های بازار ایران به شمار می روند. هر یک از این برندها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند که می‌تواند انتخاب را برای مصرف‌کنندگان دشوار کند. در این مقاله از تکنوسان مگ، به بررسی و مقایسه مادربردهای ایسوس و گیگابایت خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

مقایسه مادربردهای ایسوس و گیگابایت

مقایسه مادربرد ایسوس و گیگابایت

کمپانی های گیگابایت و ایسوس از بهترین تولید کنندگان مادربرد در جهان هستند که قابلیت های متفاوتی را در سری های مختلف خود، به کاربران ارائه می دهند. برای بررسی تفاوت این دو برند ابتدا به مشخصات کلی آنها اشاره خواهیم کرد. سپس تفاوت های مادربرد های ایسوس و گیگابایت را بررسی می کنیم تا با اطمینان نسبت به خرید مادربرد اقدام نمایید.

مشخصات مادربرد های گیگابایت

کمپانی Gigabyte Technology که با برند GIGABYTE در جهان شناخته می شود، یک شرکت بزرگ قطعات کامپیوتر در تایوان است و از برندهای شناخته شده و معتبر در زمینه ساخت مادربرد است که خط تولید بسیار بزرگی در بازار جهانی دارد. انعطاف پذیری بالای، خدمات پس از فروش عالی و امکان خرید نسخه‌های ارزان قیمت با اطمینان بالا از ویژگی های مادربرد های کمپانی گیگابایت است. یکی دیگر از ویژگی های شاخص مادربرد های گیگابایت، که بر بسیاری از جعبه‌های محصولات خود می‌نویسد، Ultra Durable است، به این معنا که از نظر استقامت و کیفیت بسیار قوی و با دوام هستند.

همچنین قدرت بالایی برای اجرای بازی و البته کارهای گرافیکی دارند. از مزیت های مادربرد گیگابایت نسبت به ایسوس می توان به عملکرد بالاتر، قدرت بالاتر، عدم داشتن نقص در تولید، مقاومت بسیار بالا در شرایط سخت اشاره کرد. اکثر سری های مادربرد گیگابایت دارای بلوتوث و وای فای هستند و معمولا هم با سوکت‌های نسل‌های مختلف سازگاری دارند. استفاده از پروفایل حافظه XMP یکی دیگر از قابلیت های این مادربرد ها است. کمپانی گیگابایت مادربردهای اینتل و AMD خود را همراه با محصولاتی مانند Z390 و X570 به بازارهای جهانی عرضه می کند. در حالت کلی مادربرد گیگابایت عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد و در بین کاربران نیز محبوب است.

مقایسه مادربرد های ایسوس و گیگابایت

مشخصات مادربرد های ایسوس

کمپانی ایسوس هم مانند گیگابایت، یک برند تایوانی است که در سال 1989 کار خود را در زمینه کامپیوترها و سخت افزار آغاز کرد. برند ایسوس در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین کمپانی ها از نظر تولید مادربرد در جهان محسوب می شود. مادربرد های ایسوس با برخورداری از تکنولوژی‌های به روز دنیا ، داشتن طراحی جذاب، عملکردی چشم‌گیر و قوی دارند. به علاوه اکثر قطعات مدرن بازار با این مادربردها، تطابق و سازگاری دارند و قیمت آن‌ها نسبت به قابلیت‌هایی که ارائه می‌کنند، مناسب است.

مادربردهای ایسوس دارای سیستم نرم افزاری مطلوب و سیستم خنک کننده خوبی هستند. همچنین دوام و عمر مفید بالایی دارند که در مقایسه با مادربرد های گیگابایت در این زمینه بهتر هستند. از دیگر ویژگی های مادربرد های ایسوس داشتن یک سیستم اتصال وای فای بسیار سریع، سیستم نرم افزاری خوب RGB و در تنظیم کننده‌های ولتاژ و PCB قدرتمند محسوب می‌شود. در حالت کلی مادربردهای ایسوس قابلیت اورکلاک پیشرفته‌ ای دارند و از تعداد زیادی پورت USB بهره مند هستند.

بررسی تفاوت مادربرد های ایسوس و گیگابایت

سری های مادربرد های گیگابایت و ایسوس 

مادربردهای گیگابایت در ۵ دسته اصلی دسته بندی می شوند در حالی که مادربردهای ایسوس در ۸ سری تولید می شوند.

سری های مادربرد های ایسوس شامل TUF ،ROG ،PRO ،PRIME ،PROART ،MINING و EXPEDITION هستند که هر کدام مناسب کاری طراحی شده اند. اگر برای فعالیت‌های گرافیکی نیاز به یک سیستم قوی دارید باید از مادربردهای ProART، برای گیم از سری مادربردهای TUF، برای انجام کارهای اداری یا روزمره از سری PRIME، برای ماینینگ از مادربرد mining و برای استفاده‌ی بی‌وقفه و پشت سر هم از مادربرد expedition استفاده نمایید. همچنین مادربردهای کم هزینه Commercial و Workstation مطابق با نامشان، قابلیت‌هایی مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهند.

سری مادربرد های کمپانی گیگابایت AORUS ،Gigabyte Gaming ،Ultra-Durable ،Embedded/IoT است. از این ۵ دسته اصلی مادربردهای AORUS Gaming برای بازی‌های فوق العاده سنگین و گرافیکی کاربرد دارند، مادربردهای میان رده Gigabyte Gaming گزینه مناسبی برای اجرای اکثر بازی‌های روز بازار هستند و مادربردهای Ultra-Durable نیز دوام و پایداری بالایی داشته و گزینه‌های اتصال بسیار خوبی را فراهم می سازند. مادربردهای Embedded/IoT برای کامپیوترهای آنبردی (onboard) که اولویت آنها اینترنت است، مناسب هستند. مادربردهای مخصوص سرور و ایستگاه کاری گزینه‌های پردازش و اتصال مناسبی را در اختیار کاربران قرار می دهند.

فرق مادربرد های ایسوس و گیگابایت

تفاوت عملکرد نرم‌افزاری

از دیگر تفاوت های مادربرد های ایسوس و گیگابایت، عملکرد نرم افزاری آنها است. سیستم نرم‌ افزاری یا همان رابط کاربری مادربرد ها امکان برخورداری از منابع سیستمی را با عملکردی عالی برای کاربران به وجود می‌آورد. هر دو برند در این زمینه تقریبا شرایط یکسانی دارند. هر کدام از این مواردی که در ادامه خواهیم گفت تاثیر زیادی روی سرعت عملکرد و قدرت کامپیوتر شما خواهند داشت.

مادربرد های گیگابایت از کنترل پنل EasyTune استفاده می کنند. این کنترل پنل قدرتمند می‌تواند تعادلی میان دسترسی آسان برای کاربر و البته ارائه گزینه‌های سفارشی برای حرفه‌ای‌ها و مبتدی‌ها را فراهم کند. درنتیجه کاربران گزینه‌های سفارشی‌سازی متنوعی را خواهند داشت. کاربران با کنترل پنل EasyTune می توانند بر تنظیمات کامل فن، پروفایل‌های مربوط به RGB، حافظه رم و سرعت اورکلاک سی پی یو کنترل داشته باشند.

ایسوس با کنترل پنل Al Suite 3 رابط کاربری بسیار مطلوبی برای داشبورد اصلی خود فراهم کرده و امکانات خوبی به کاربر ارائه می‌دهد. گستردگی تنظیمات این قطعه با یک رابط کاربری عالی و قوی میسر می‌شود. در این رابط کاربری تنظیمات سرعت فن، آپدیت های مرتبط با بایوس و اورکلاک کردن ارائه می‌شود.

تفاوت اسلات های توسعه

اسلات‌های توسعه، شکاف‌های باریک و طولانی روی مادربرد هستند که می‌توانند انواع مختلفی از کارت‌های توسعه مانند کارت‌های گرافیک، کارت‌های صدا، کارت‌های شبکه و غیره را در خود جای دهند. برخی از انواع رایج اسلات ها و کانکتورهای توسعه عبارتند از: اسلات PCIe x1، اسلات PCIe x1، کانکتور M.2، پورت SATA و هدر USB است.

مادربردهای گیگابایت به طور کلی دارای اسلات PCIe x16 بیشتری نسبت به مادربردهای ایسوس هستند که می تواند برای راه اندازی چند GPU یا سایر دستگاه های با پهنای باند بالا مفید باشد. زیرا این اسلات ها بزرگترین و سریع ترین اسلات های توسعه روی مادربرد است که می تواند تا ۱۶ خط انتقال داده را پشتیبانی کند. ایسوس معمولاً اسلات های PCIe x1 بیشتری نسبت به مادربردهای گیگابایت دارند که می تواند برای اضافه کردن دستگاه های با پهنای باند بیشتر مفید باشد. این اسلات ها کوتاه ترین و کندترین شکاف اسلات روی مادربرد است که می تواند تنها یک خط انتقال داده را پشتیبانی کند.

به علاوه اینکه مادربردهای گیگابایتی دارای کانکتورهای M.2 بیشتری نسبت به مادربردهای ایسوس هستند که برخی از آنها با هیت سینک پوشانده شده اند تا خنک کنندگی و عملکرد را بهبود ببخشند. اما مادربرد های ایسوس هدرهای USB بیشتری نسبت به مادربردهای گیگابایت هستند، برخی از آنها دارای پورت USB 3.2 Gen 2×2 هستند که توانایی انتقال 20 گیگابایت در ثانیه را دارند و سریع ترین سرعت انتقال اطلاعات موجود را ارائه می دهند.

تفاوت مادربرد های ASUS و Gigabyte

تفاوت BIOS مادربرد ها

بایوس که یکی از اجزای تشکیل دهنده مادربرد است بر روی مادربرد به صورت یک تراشه نصب می شود و فرآیند بوت، تنظیمات سخت افزاری و پیکربندی سیستم کامپیوتر را کنترل می کند. ویژگی های BIOS به شما این امکان را می دهد که جنبه های مختلف سیستم را با توجه به نیازها و ترجیحات خود تغییر دهید. همچنین نحوه کار و ارتباط اجزای سخت افزاری کامپیوتر با یکدیگر را کنترل می کند.

گیگابایت برای اکثر مادربردهای خود از UEFI BIOS استفاده می کند. در حالی که ایسوس از UEFI BIOS برای تمام مادربردهای خود استفاده می کند. مادربرد های گیگابایت دارای ویژگی Q-Flash Plus است که به کاربران امکان می دهد بایوس را بدون وارد کردن ابزار نصب یا بوت شدن در یک سیستم عامل به روز کنند. اما مادربرد های ایسوس ویژگی EZ Mode دارند که رابط کاربری ساده و بصری را برای تنظیمات و عملکردهای اولیه ارائه می دهد.

تفاوت فرم فاکتور مادربرد ها

فاکتور فرم مادربرد مشخصات شکل، اندازه، طرح و ویژگی های آن است. چندین فرم فاکتور وجود دارد که عبارتند از: ATX، Micro-ATX، Nano-ITX ،Mini-ITX هستند.

مادربرد های گیگابایت در فرم فاکتورهای مختلفی، متناسب با نیازهای کاربران تولید می شود. برخی از فرم فاکتورهایی که مادربردهای گیگابایت پشتیبانی ATX، Micro-ATX، Mini-ITX است. همچنین مدل هایی را نیز به صورت انحصاری تولید می کند.

فرم Thin Mini-ITX یکی از آنهاست که نسخه نازک‌تر Mini-ITX، با ابعاد ۱۷۰ میلی‌متر در ۱۷۰ میلی‌متر بت ۲۰ میلی‌متر ارتفاع است. این فرم فاکتور برای کامپیوتر های شخصی بسیار باریک طراحی شده است و مصرف انرژی پایینی دارد.

مادربرد های ایسوس هم همانند گیگابایت از مدل های رایج فرم فاکتور ATX، Micro-ATX، Mini-ITX تولید می‌کند. به علاوه اینکه مدل انحصاری EEB / CEB را نیز تولید می‌کند. این مدل که برای مادربردهای سرور و work station طراحی شده‌اند، با ابعاد ۳۰۵ میلی‌متر در ۳۳۰ میلی‌متر یا بیشتر. آنها هم از چندین CPU، کارت های گرافیکی سطح بالا و مقدار زیادی رم پشتیبانی می کنند.

مقایسه مادربرد های ایسوس و گیگابایت

تفاوت طراحی VRM مادربرد ها

VRM مداری است که ولتاژ را از منبع تغذیه در سطح مناسبی برای پردازنده و سایر قطعات مادربرد تبدیل می کند. موضوع طراحی VRM از این جهت مهم است که تعیین می‌کند مادربرد تا چه اندازه می‌تواند انرژی را به پردازنده و سایر اجزای آن برساند. طراحی VRM خوب می تواند قدرت ثابت و روانی را برای پردازنده فراهم کند.

فاز که توان واحدی برای VRM است، در مادربرد های ایسوس و گیگابایت به دو صورت متفاوت از آن استفاده می شود. کمپانی گیگابایت از فازهای توان بیشتری نسبت به ایسوس در مادربردهای جدید و پیشرفته خود استفاده کند. این کار منجر به دماهای پایین تر و فضای بالای اورکلاک برای بردهای گیگابایت می شود. در مقابل، کمپانی ایسوس از VRM قوی تری در مادربردهای پایین رده خود نسبت به گیگابایت استفاده کند. در نتیجه مادربرد های ایسوس اورکلاک پایدارتر و سیستم های انتقال نیرو قویتری را نسبت به مادربرد های گیگابایت در مادربرد های پایین رده دارد.

تفاوت سوکت cpu مادربرد ها

سوکت CPU بخشی از مادربرد است که CPU در آن نصب شده است و شکل، اندازه و طرح پین خاصی دارد که تعیین می کند کدام CPU می تواند در آن جا شود. سازگاری سوکت با مادربرد مهم است زیرا بر عملکرد کامپیوتر تأثیر مستقیم می گذارد. هر دو کمپانی گیگابایت و ایسوس از طیف گسترده مدل ها با ویژگی ها، عملکرد و قیمت های متفاوت ارائه می دهند. با این حال، آنها از نظر سازگاری سوکتی که پشتیبانی می کنند شباهت هایی به یکدیگر دارند.

سوکت 1700 اینتل یکی از سوکت‌های مدل LGA است که توسط شرکت اینتل تولید شده است و جدیدترین نوع برای CPUهای نسل دوازدهم Alder Lake و نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل است. هم گیگابایت و هم ایسوس چندین مادربرد را معرفی کرده اند که از این نوع پشتیبانی می کنند. سوکت 1200 LGA که یکی از انواع سوکت مادربرد intel است و برای CPUهای نسل دهم Comet Lake و ۱۱th Gen Rocket Lake اینتل است. هر دو شرکت گیگابایت و ایسوس دارای مادربردهای زیادی هستند که از این نوع پشتیبانی می کنند.

از دیگر سوکت هایی که هر دو مادربرد پشتیبانی می کنند AMD AM4 و AMD AM5 هستند. به طور کلی می توان گفت هر دو کمپانی تولید کننده مادربرد، از تمام سوکت های جدید پیشرفته پشتیبانی می کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله از تکنوسان مگ به مقایسه مادربردهای ایسوس و گیگابایت پرداختیم. بررسی سری های مختلف مادربردهای ایسوس و گیگابایت نشان می دهد که این دو برند تفاوت خاصی در زمینه عملکردی ندارند اما اگر کاربر گیمر هستید، مادربردهای گیگابایت برای اجرای بازی های کامپیوتری سنگین بهتر خواهند بود زیرا در فشار زیاد، عملکرد بهتری دارند. همچنین این مادربردها اگر در شرایط ویژه استفاده شوند انتظار می رود طول عمر بالایی داشته باشند. چنانچه قیمت برای شما زیاد اهمیت نداشته باشد بهتر است که یک مادربرد از محصولات برند گیگابایت خریداری کند. مادربرد با قیمت مناسب که با کیفیت و عملکرد خوبی داشته باشد، می تواند از مادربردهای Asus باشد. مادربردهای ایسوس با قیمت مناسب تری عرضه می شوند و از نظر عملکرد و دوام نیز کیفیت مناسبی دارند با این حال مادربردهای برند گیگابایت در زمینه عملکرد از مادربردهای ایسوس تا حدی بهتر هستند. در نهایت هم اگر شما تجربه استفاده از مادربرد های گیگابایت و ایسوس را دارید ، می توانید تجربیات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا