دانشنامه

ویندوز اورجینال یا کرک شده؟

آیا استفاده از ویندوز قانونی ضروری است؟

آیا واقعا به ویندوز اصلی احتیاج داریم؟ نرم افزار های کرک شده چه اثرات زیان باری را برای کاربران دارند؟ مزایای استفاده از لایسنس های مایکروسافت برای اشخاص حقیقی و سازمان ها چیست؟ این ها سوالاتی است که در این مقاله به بررسی پاسخ آن ها خواهیم پرداخت. در واقع تمرکز این مطلب بر این است که استفاده از لایسنس های قانونی چه مزایا و معایبی دارد.

داشتن امنیت در دنیای دیجیتالی مقوله‌ای بسیار پیچیده است. نگهداری و حفظ از اسناد، عکس های شخصی و فایل‌های خصوصی برای افراد و همچنین محرمانه بودن اطلاعات برای شرکت ها و سازمان ها بسیار حائز اهمیت است. امروزه انجام اکثر امور بانکی و پرداخت های مالی توسط رایانه های شخصی انجام می شود و امنیت در فضای اینترنت امری ضروری است. هر چه تکنولوژی پیشرفت می کند خطرات و عوارض جانبی زندگی در دنیای دیجیتال نیز گسترش پیدا کرده و تعداد سودجویان و سارقین اطلاعات بیشتر می شود و ممکن است به هر طریقی بخواهند به ما آسیب بزنند. شاید شما هم فکر کنید که نصب یک آنتی ویروس امن می تواند کامپیوتر شما را از خطرات هکر ها و سود جویان مصون کند، اما نکته این جاست که وجود قوی ترین نرم افزارهای امنیتی در یک بستر نا امن چه فایده ای می تواند داشته باشد؟

معمولا سیستم عامل های ویندوزی که بر روی  اکثر رایانه‌ها استفاده می‌شود، از نسخه های غیر اصلی اند. این موضوع مشکلات امنیتی و آسیب پذیری زیادی را به‌ دلیل استفاده از کرک و دست کاری ویندوز ایجاد می کند. ضمن اینکه اکثر این نسخه ها امکان دریافت آپدیت ها و پشتیبانی مایکروسافت را ندارند، این مشکلات که حتی با استفاده از بهترین آنتی ویروس‌ها هم حل نمی‌شوند، به مرور زمان باعث افت سرعت، هنگ کردن های مکرر و ناپایداری سیستم می‌شوند. در ادامه به بررسی نکته به نکته این آسیب ها می پردازیم.

البته باید گفت که نسخه های اصلی مایکروسافت  لایسنس های قانونی اند و نباید تعریف اورجینال یا غیر اورجینال را برای این نسخه ها به کار برد.

تشخیص ویندوز اورجینال

امنیت

اولین و اساسی ترین نکته در هر کامپیوتر شخصی یا سازمانی حفظ ایمنی و حریم شخصی است. دسترسی به رمزهای عبور مربوط به سایت‌های مختلف، اطلاعات حساس بانکی و پست الکترونیکی، عکس‌های شخصی و فایل‌های محرمانه یا خصوصی، بخشی از خطری است که هر رایانه نا امنی را تهدید می‌کند. لازم است بدانید افرادی که وقت و انرژی زیادی را صرف می کنند تا فایل‌های Crack رایگان تولید کنند و محدودیت های نرم افزارها و سیستم عامل‌ها را از بین ببرند، قطعاً به دلایل مشخص و حساب شده‌ای اقدام به این کار کرده‌اند.

متاسفانه در ایران که اکثر کاربران رایانه‌های شخصی و سازمانی از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند، به دلیل تحریم ها، نبود امکانات برای تهیه نرم افزارهای اصل و عدم آگاهی موجب شده بخش کثیر کاربران از ویندوز‌های Crack شده و نسخه های غیراصلی استفاده کنند.

از جمله معضلاتی که برای شرکت هایی همچون مایکروسافت در ایران وجود دارد، فقدان یک نمایندگی رسمی برای فروش محصولات آن ها به شکل قانونی و رسمی است. این امر موجب آن شده که نه‌ تنها بازار محصولات این شرکت‌ها در ایران از دست برود، بلکه سالانه مبالغ بسیار زیادی را به دلیل استفاده غیرقانونی از محصولاتشان متضرر شوند.

رعایت قانون کپی رایت

قانونی بودن استفاده از نرم افزار خود به عنوان یک مسئله ی حیاتی برای سازمان ها و شرکت های معتبر محسوب می شود. این موضوع برای افرادی که مسافرت های خارجی دارند نیز یک نیاز به شمار می رود زیرا در کشور هایی که تحت قانون کپی رایت هستند استفاده از نسخه های رایگان جرم محسوب می شود و ممکن است مشکلاتی فراهم آورد. ویندوزهای غیر اصلی پر از ایراد ها و نواقص هستند و توسط مایکروسافت بروز رسانی نمی‌شوند. در صورت وقوع مشکل تنها راه‌حل نصب مجدد ویندوز و پذیرش خطر از دست دادن بخشی از فایل‌ها است. البته ویندوز غیرقانونی را هم می شود آپدیت کرد، ولی پیشنهاد نمی شود. پس پایداری بیشتر در مقایسه با نسخه‌ های جعلی یکی از مزیت های استفاده از نسخه های اصلی است.

پشتیبانی مایکروسافت

پشتیبانی در استفاده از یک نرم افزار امری بسیار مهم است تا آنجا که بخشی از هزینه های پرداخت شده مرتبط با این مسئله باشد. در کشور هایی که نسخه های اصلی ویندوز تحریم نیست، بعضی از کاربران به منظور استفاده از پشتیبانی مایکروسافت ، برای زمان هایی که برای ویندوزشان مشکلی پیش آمده می توانند از پشتیبانی فنی مایکروسافت استفاده کنند و تماس بگیرند و مشکل خود را به سادگی حل کنند. به دلیل گستردگی در کارایی سیستم عامل ، ممکن است همواره سوالات زیادی برای کاربران پیش آید که در لایسنس های قانونی با پشتیبانی قوی این امر قابل حل است و قطعا نسخه های کرک شده و غیر اصلی فاقد این خاصیت می باشند.

از دیگر مزایای استفاده از نسخه های اصل می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • دریافت نرم افزارهای کاربردی از مایکروسافت که نیاز به ویندوز اصلی  دارند
  • توانایی تشخیص و عیب یابی به وسیله مرکز اعمال Action Center
  • عدم نیاز به تعویض‌های مکرر سیستم عامل نسبت به نمونه کپی و غیر اورجینال
  • افزایش کارایی و سرعت رایانه
  •  امکان استفاده همیشگی از جواز ویندوز

نکته : یک نکته که از معایب نسخه های قانونی مایکروسافت شناخته می شود این است که شما با خرید یک نسخه از این ویندوز ها قادرید روی یک سیستم چند بار متوالی از آن استفاده کنید. مایکروسافت به شما یک license number می دهد که بعد از نصب ویندوز یا در فرایند نصب باید آن را برای فعال سازی ویندوز وارد کنید تا آن اکتیو شود .این لایسنس در بایوس سیستم شما ثبت می شود و از آن پس این لایسنس فقط روی همان سیستم کار می کند و می توانید به تعداد بی نهایت روی همان سیستم آن ویندوز را نصب کنید؛ اما دیگر نمی توانید در پی سی ها و لپتاپ های دیگر این نسخه را نصب کنید و هر سیستم نیازمند یک لایسنس جداگانه می باشد.

راه چاره چیست؟

از آن جا که این لایسنس ها در کشور ما ممنوع هستند و چاره ای جز استفاده از نسخه های کرک شده نمی باشد، باید گفت که این نسخه های کرک شده از لحاظ عملکرد تفاوتی با لایسنس های قانونی ندارند و حتی سرعت بالاتری دارند؛ زیرا مانند لایسنس های قانونی هر بار امنیت را بررسی نمی کند. همچنین نیازی به آپدیت مداوم ویندوز نیست و امری ضرروی نمی باشد. ولی اگر به آن نیاز پیدا کردید از آپدیت آن خودداری کنید و از نسخه جدید ویندوز که دارای تمامی بروزرسانی ها می باشد را استفاده کنید.

برای این امر حتما از نسخه های اورجینال موجود در بازار تهیه کنید و هر نسخه غیر معتبری را خریداری نکنید.

از آن جا که خرید لایسنس قانونی در ایران تقریبا محال است، پس مواظب باشید فریب سود جویانی که ادعا می کنند نسخه های معتبر می فروشند و آن را با قیمت های بالایی به فروش می رسانند نخورید. این شرکت ها به نحوی نسخه‌های کرک‌شده را در قالب جعبه‌های اصلی با حاشیه سود بسیار بالایی برای فروشگاه‌ها در بازار عرضه می‌کنند. در بخش زیرین، لیست ویندوز های اورجینال که در ایران به فروش می رسند قابل مشاهده است.

  • ویندوز ۷  (Ultimate)
  • ویندوز ۸٫۱ (professional)
  • ویندوز ۸٫۱ : (Enterprise)
  • ویندوز ۱۰ (Enterprise)
  • ویندوز ۱۰  (professional)
  • ویندوز ۱۰  (Home)
  • ویندوز سرور ۲۰۱۲

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. آیا آپدیت ویندوز غیر اصل که فعال سازی شده باعث خراب شدن ویندوز می شود!؟

    1. خیر، آپدیت هیچ مشکلی برای ویندوز کرک شده ایجاد نمی کنه و در بدترین شرایط فقط کافیه ویندوزتون رو دوباره کرک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا