دسته‌بندی نشده

دلایل کار نکردن پورت لپ تاپ + آموزش تعمیر

اگر به صورت روزانه استفاده زیادی از لپ تاپ خود داشته باشید، می دانید که بدون پورت های ورودی آن کارکرد با لپ تاپ سخت خواهد شد.  لپ تاپ ها برخلاف کامپیوتر ها دارای پورت های معدودی هستند که از آن ها برای اتصال کیبورد، موس، هارد اکسترنال، فلش، گوشی و سایر وسایل استفاده می شود. با این وجود به دلایل مختل سخت افزاری یا نرم افزاری ممکن است شاهد از کار افتادن پورت های لپ تاپ باشید. از این رو در این مقاله از تکنوسان مگ قصد داریم دلایل کار نکردن پورت در لپ تاپ را بررسی و نحوه تعمیر آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با راهکارهای برطرف نمودن مشکل کار نکردن پورت در لپ تاپ

کار نکردن پورت های لپ تاپ

عموما دلایل مختلفی ممکن است موجب شود پورت لپ تاپ به درستی کار نکند. همانطور که اشاره کردیم این دلایل ممکن است سخت افزاری یا نرم افزاری باشند. از این رو برای رفع شکل بهتر است به صورت گام به گام به بررسی علل های موجود بپردازید تا بتوانید بفهمید دقیقا مشکل از چیست و چطور می شود آن را برطرف کرد. در ادامه دلایل احتمالی کار نکردن پورت در لپ تاپ را بررسی می کنیم.

Restart نمودن لپ تاپ برای رفع مشکل کار نکردن پورت در لپ تاپ

حل مشکل کار نکردن پورت لپ تاپ

در صورتی که پورت لپ تاپ شما به دلیل وجود یک مشکل نرم افزاری از کار می افتد بهترین راه Restart یا روشن و خاموش کردن لپ تاپ می باشد. ممکن است پورت لپ تاپ به صورت ناگهانی متوقف شده و نتوانید با آن کاری انجام دهید. اگر پس از روشن و خاموش نمودن مشکل برطرف گردد به این معنی است که پورت دچار مشکل جزئی شده و دیگر جای نگرانی نیست. دقت کنید که بعد از روشن شدن لپ تاپ تمامی برنامه ها رفرش شده و بسیاری از مشکلات و ایرادات خود به خود برطرف خواهند شد.

علت قطع و وصل شدن پورت لپ تاپ

بررسی پورت USB برای رفع مشکل کار نکردن پورت در لپ تاپ

پورت های USB دارای حساسیت زیادی هستند و در صورتی که از این پورت ها استفاده نمی کنید، به دلیل باز بودن آن ها این امکان وجود دارد که گرد و خاک به آسانی وارد آن ها شده و این مسئله می تواند منجر به عدم اتصال USB به لپ تاپ شود. برای برطرف نمودن این مشکل می بایست قبل از آن که از این پورت ها استفاده نمایید، پورت USB لپ تاپ خود را مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار ابتدا باید دستگاه را خاموش نموده و سپس با استفاده از یک پارچه که باید خیلی نازک و نرم باشد و ابزاری همچون خلال دندان محل مسدود شدن پورت را تمیز و پاک نمایید تا بدین ترتیب مشکل به آسانی برطرف گردد.

این احتمال نیز ممکن است وجود داشته باشد که چیزی در داخل پورت شکسته شده و مانع اتصال شود که در چنین مواقعی باید دستگاه USB خودتان را وارد نموده و بعد به آرامی آن را تکان دهید. در صورت قطع و وصل شدن می بایست نسبت به تعمیر پورت و اجزای داخلی آن اقدام کنید. شما می توانید با یک بررسی ساده این مشکل را متوجه شده و آن را به دست یک تعمیرکار بسپارید.

اتصال به پورت دیگر برای رفع مشکل کار نکردن پورت در لپ تاپ

مشکل عدم شناسایی پورت USB لپ تاپ

اگر از یکی از پورت های USB استفاده کردید و این پورت کار نکرد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از یکی دیگر از پورت ها استفاده کنید. در صورتی که با انجام این کار مشکل شما برطرف شد متوجه می شوید که آن پورت دچار مشکل شده است. همچنین می توانید سیم رابط را نیز تعویض کنید و مطمئن شوید که خرابی مربوط به پورت است و در اولین فرصت اقدامی برای رفع مشکل انجام دهید.

آپدیت کردن سیستم برای رفع مشکل کار نکردن پورت در لپ تاپ

دلایل کار نکردن پورت در لپ تاپ

یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکل کار نکردن پورت در لپ تاپ به روز رسانی سیستم می باشد. برای آپدیت کردن سیستم باید توجه داشته باشید که از کدام سیستم عامل استفاده می کنید. در ادامه آپدیت کردن سیستم عامل های مختلف را توضیح می دهیم:

در صورتی که از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید می بایست وارد قسمت تنظیمات شوید و بعد از آن به بخش Update & Security رفته و Windows Update را بزنید. اگر از ویندوز ۱۱ استفاده می کنید می بایست به قسمت تنظیمات رفته و گزینه Windows Update را انتخاب کرده و install now را بزنید. در صورتی که از سیستم عامل مک استفاده می کنید نیز باید به قسمت System Preferences رفته و به روی Software Updates کلیک نمایید. در صورتی که از سیستم عامل مک او اس Ventura یا جدیدتر استفاده می کنید نیز باید به System Settings رفته و از بخش General گزینه Software Update را انتخاب نمایید.

بررسی درایورها برای رفع مشکل کار نکردن پورت در لپ تاپ

حل مشکل کار نکردن پورت لپ تاپ

در برخی موارد ممکن است درایورهای پورت های USB دچار مشکل شده باشند و به همین دلیل پورت لپ تاپ از کار افتاده و کار نکند. برای آن که به درایورهای این بخش دسترسی پیدا کنید ابتدا باید بر روی منوی استارت راست کلیک کرده و بر روی گزینه Device Manager ضربه بزنید. سپس به سمت پایین اسکرول نموده و پس از مشاهده گزینه Universal Serial Bus controllers باید USB Host Controller را یافته و بر روی آن راست کلیک کرده و بر روی گزینه Uninstall device ضربه بزنید. در صورتی که چند Host Controller دارید می بایست کلیه این مراحل را برای همه ی آن ها انجام دهید. بعد از آن که Uninstall شدن کامل شد می بایست لپ تاپ خود را یک بار خاموش و روشن کنید که بعد از روشن شدن مجدد این قسمت به صورت اتوماتیک جایگزین گشته و مشکل رفع می گردد.

برای لپ تاپ های اپل نیز باید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا باید در بخش System Management Controller یا SMC را ریست نمایید. در صورتی که مک بوک شما دارای تراشه‌ خود اپل می باشد فقط باید آن را یک بار خاموش‌ و روشن نمایید. ولی در صورتی که از مک بوک با تراشه T2 اپل استفاده می نمایید مراحل زیر را برای ری‌استارت SMC انجام دهید.

  • ابتدا باید مک بوک خود را خاموش نمایید.
  • در این مرحله بایستی دکمه‌های Control و Option (Alt) و Shift  را به صورت همزمان فشرده و نگه دارید.
  • در ادامه باید سه دکمه ای را که در بالا گفته شد را برای ۷ ثانیه نگه داشته و پس از آن دکمه پاور را هم نگه دارید.
  • در ادامه باید ۴ دکمه را نیز برای ۷ ثانیه دیگر نگه دارید.
  • پس از چند ثانیه باید مک بوک خود را به صورت همیشگی روشن کنید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش نمودیم همه ی دلایلی را که باعث کار نکردن پورت لپ تاپ می شود را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه راهکارهایی را برای رفع مشکل کار نکردن پورت لپ تاپ ارائه کرده این تا با انجام آن ها بتوانید این مشکل را رفع کنید. اگر با انجام هر یک از این روش ها باز هم پورت لپ تاپ شما با مشکل روبرو می باشد نباید خودتان اقدامی را انجام دهید و باید این کار را به یک متخصص بسپارید تا بتواند مشکلی را که برای پورت لپ تاپ شما افتاده است را برطرف نموده و آن را تعمیر کند. در صورتی که شما نیز با این مشکل روبرو شده اید و قادر به حل کردن آن نبوده اید و یا از روش دیگری برای رفع مشکل استفاده نموده اید، خوشحال می شویم در بخش کامنت با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا