برق و ابزار آلات

انواع قفل درب و کاربردهای آنها

از گذشته‌های دور تاکنون انسان‌ها برای محافظت از منازل خود اقدام به استفاده از انواع قفل می‌کردند. استفاده از قفل می‌تواند منجر به افزایش امنیت خانه‌ها شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد عرضه مدل‌های بسیار متنوع و پیشرفته‌ای از انواع مختلف قفل به بازار هستیم که امنیت آنها نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر به مراتب افزایش پیدا کرده است. ما در این مقاله از تکنوسان مگ قصد داریم ابتدا نکات مهم در حین انتخاب قفل درب آپارتمان را بررسی کنیم و سپس انواع قفل درب و کاربردشان را مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید قفل درب دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم در حین انتخاب قفل درب آپارتمان

همانطور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، قفلی که برای درب ورودی منازل خود مورد استفاده قرار می‌دهید نقش مهمی در افزایش امنیت منزل شما ایفا نموده و هرچه این قفل شما با کیفیت‌تر باشد، بهتر می‌تواند اقدام به تامین امنیت ساختمان و جلوگیری از سرقت نماید. در نتیجه بهتر است به هنگام انتخاب قفل به یک سری نکات مهم و ضروری دقت کنید تا یک قفل خوب و با کیفیت که از امنیت بالایی برخوردار می‌باشد را برای استفاده در آپارتمان خود خریداری نمایید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم نمود:

  • اصلی‌ترین نکته‌ای که برای خرید قفل می‌بایست به آن توجه کنید، ایمنی بالای محصول می‌باشد تا بتواند امنیت شما را تضمین کند. علی الخصوص قفل‌هایی که برای درب ورودی منازل خود انتخاب می‌کنید بهتر است دارای زبانه مخفی و خارج از دید باشند.
  • برخی تولید کنندگان اقدام به تولید قفل‌های مقاوم در برابر ضربه و لرزش نموده‌اند و این قفل‌ها به هیچ عنوان در حالت‌های غیرمعمول باز نخواهند شد. بنابراین اگر می‌خواهید امنیت خود را به بیش از پیش افزایش دهید، بهتر است اقدام به خرید قفل‌های فوق نمایید.
  • سعی کنید خرید خود را از برندهایی انجام دهید که گارانتی‌های معتبر و خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه می‌دهند تا خیالتان از بابت کیفیت قفلی که خریداری می‌کنید راحت شود.
  • آخرین نکته‌ای که به هنگام خرید قفل می‌بایست با آن توجه کنید، در نظر گرفتن جنس آلیاژ به کار گرفته شده برای تولید این محصول می‌باشد. آلیاژه هایی که با کیفیت‌تر و مناسب‌تر می‌باشند، گزینه‌های مناسب‌تری برای خرید خواهند بود.

معرفی انواع قفل برای ساختمان

در این بخش از مقاله قصد معرفی انواع مختلف قفل موجود برای ساختمان‌ها به شما را داریم:

قفل پشتی شب بندی (درب حیاط و پارکینگ)

یکی از رایج‌ترین انواع قفل موجود در بازار که از آن در برخی درب‌ها مثل درب حیاط و پارکینگ استفاده می‌شود، درب  فل پشتی شب‌بندی می‌باشد. برای باز کردن این قفل باید اقدام به وارد کردن کلید از قسمت جلویی یا کشیدن دستگیره کوچک قفل از قسمت پشتی کنید. قفل‌های پشتی شب بندی درست مثل قفل‌های مغزی دارای دو گام و سه گام هستند.

قفل الکترونیکی یا برقی برای درب ورودی برقی

یکی دیگر از انواع قفل درب موجود در بازار قفل الکترونیکی می‌باشد که معمولاً از آنها در ساختمان‌های جدید که دارای سیستم درب ورودی برقی می‌باشند استفاده می‌شود. درب‌هایی که مجهز به این قفل‌ها هستند برای باز و بسته کردن قفل از جریان برق ۱۲ و ۲۴ ولت بهره می‌برند. معمولاً از قفل‌های برقی بر روی درب‌های ورودی ساختمان استفاده می‌شود. قفل‌های برقی جزو قفل‌های ضد سرقت به شمار می‌روند و امنیت آنها بسیار بالا می‌باشد.

قفل برقی (الکترونیکی)

یکی دیگر از انواع رایج قفلی که از آن بر روی درب‌های مختلف استفاده می‌شود، می‌توان به قفل برقی (الکترونیکی) اشاره نمود. قفل‌های فوق مجهز به سنسور تشخیص باز و بسته بودن درب هستند و با استفاده از آنها می‌توانید امنیت ساختمان خود را بسیار افزایش دهید. وزن تقریبی این قفل‌ها نزدیک به ۸۰۰ گرم بوده و باز و بسته کردن آنها توسط کلیدهای مخصوص و فرمان الکتریکی انجام می‌شود. این قفل‌ها دارای کلیدهای اختصاصی و توپی بوده و به سنسور آلارم مجهز هستند که در حین باز شدن غیر مجاز درب، شروع به آژیر زدن می‌کند.

شما می‌توانید این قفل‌ها را به انواع دستگاه‌های کنترل تردد متصل نمایید. علاوه بر این امکان تنظیم زمان باز شدن قفل به شکل تاخیری بین صفر تا ۹ ثانیه با استفاده از این قفل‌ها فراهم می‌باشد. قفل‌های برقی مناسب‌ترین گزینه جهت نصب بر روی درب‌های مختلف شیشه‌ای، فلزی، چوبی و سکوریت هستند. این قفل‌ها به یک کلید فرمان ساده متصل هستند که از ماندگاری و استحکام بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. در مکان‌هایی که امنیت حرف اول را می‌زند، معمولاً از قفل‌های برقی بر روی درب‌های ورودی استفاده می‌شود. از جمله این مکان‌ها می‌توانیم به طلا فروشی‌ها، عتیقه فروشی‌ها، صرافی‌ها، بانک‌ها، انبارها و گمرکات اشاره نماییم.

قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در ادارات و ساختمان‌هایی که تعداد واحدهای آنها زیاد است می‌باشد. این قفل‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نحوه استفاده از آنها بسیار آسان و راحت می‌باشد. این قفل‌ها دارای دو قسمت الکترونیکی و مکانیکی هستند. در قسمت الکترونیکی قفل هوشمند دکمه‌ای برای باز کردن درب مورد استفاده قرار گرفته است، ولی بخش مکانیکی این قفل‌ها، توسط کلید کامپیوتری باز می‌گردد. قفل‌های هوشمند یا دکمه‌ای را می‌توانید در ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری و دفاتر کاری مورد استفاده قرار دهید. بخش مکانیکی قفل‌های هوشمند در مواقع اضطراری نظیر بروز مشکل در برد الکترونیکی قفل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قفل درب ورودی ساختمان

قفل‌هایی که عموماً برای درب ورودی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای دو مدل زیر هستند:

  • قفل ساده سوئیچی
  • قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت

اگر فکر می کنید محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید زیاد امن نیست و فکر شما دائماً مشغول این است که ممکن است سارق به منزل شما حمله کند، پیشنهاد می‌کنیم قفل‌های ضد سرقت را برای خرید انتخاب نمایید. قفل‌های ضد سرقت جزو جدیدترین قفل‌های موجود در بازار هستند که پس از عرضه به بازار با استقبال فوق العاده ای از سوی مشتریان همراه بودند.

قفل ساده سوئیچی

یکی دیگر از بهترین قفل‌های موجود در بازار که برای افزایش امنیت ساختمان می‌توانید از آن استفاده کنید قفل‌های سوئیچی هستند. این قفل‌ها جزو جدیدترین قفل‌های عرضه شده به بازار به شمار می‌روند و پس از عرضه آنها به بازار شاهد استقبال فوق العاده‌ای از سوی مخاطبان از این قفل‌ها بودیم. نکته بسیار مهمی که در رابطه با این قفل‌ها می‌توانیم به آن اشاره نماییم این است که فروش آنها به صورت هماهنگ با درب و مدل صورت می‌پذیرد.

این قفل‌ها نسبت به قفل‌های ضد سرقت از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و امنیت آنها نیز پایین‌تر از آنها می‌باشد. در حین خرید قفل ورودی ساختمان حتماً به نوع دستگیره ای که برای درب شما مورد استفاده قرار گرفته دقت کنید. اگر می‌خواهید دستگیره درب سوئیچی را برای خرید انتخاب نمایید، حتماً باید این دستگیره را به همراه قفل، سیلندر یا توپی خریداری کنید. معمولاً برای اینکه امنیت آپارتمان‌هایی که از قفل ساده برای بر روی آنها استفاده شده است را افزایش دهند، از یک قفل درب کمکی نیز در کنار آنها استفاده می‌نمایند.

قفل درب های داخل ساختمان

همانطور که محافظت از بخش‌های بیرونی ساختمان اهمیت دارد، در داخل ساختمان هم باید با استفاده از قفل‌های مناسب استفاده کنید تا امنیت بخش‌های داخلی ساختمان را هم افزایش دهید. مثلاً برخی افراد دوست دارند که کودک آنها نتواند به وسایل موجود در بخش‌های مختلف خانه دسترسی پیدا کند. از جمله رایج‌ترین قفل‌های داخلی ساختمان می‌توانیم به قفل اتاق خواب، سرویس بهداشتی و غیره اشاره نماییم. هر یک از این قفل‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود:

قفل درب آهنی یا تراس

از آنجایی که امروزه در اغلب آپارتمان‌ها شاهد وجود تراس هستیم، تولید کنندگان قفل اقدام به تولید قفل‌های مخصوصی برای درب تراس نموده‌اند. قفلی که برای تراس تولید می‌شود معمولا از نوع سوئیچی بوده و می‌بایست از عرض کم و پهنای مناسبی برخوردار باشد. استفاده از قفل‌های شاخدار بر روی درب تراس به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

قفل درب سرویس

وجود این قفل در سرویس بهداشتی به شما کمک می‌کند تا از ورود ناخواسته افراد به داخل سرویس هنگامی که مشغول استفاده از آن هستید پیشگیری به عمل بیاورید. اگر درب سرویس بهداشتی شما دارای جنس آلومینیومی می‌باشد، بهتر است قفل‌هایی که پهنای آنها حدود 4.5 سانت می‌باشد را برای خرید انتخاب نمایید. اما اگر جنس درب سرویس بهداشتی شما چوبیست، پیشنهاد ما خرید قفل با پهنای بیشتر در حدود 6.5 سانت می‌باشد.

قفل برقی مگنت کوچک برای دکوراسیون ساختمان

از قفل‌های برقی مگنتی کوچک عموماً در دکوراسیون ساختمان استفاده می‌شود و می‌توانید آن را در بخش‌هایی نظیر کمد لباس، کشوی میز و انواع کابینت‌ها استفاده نمایید. عاملی که سبب متمایز شدن این قفل‌ها نسبت به دیگر قفل‌ها شده، مخفی بودن آنها می‌باشد.

قفل درب اتاق خواب

برخی افراد اشیای قیمتی خود را در اتاق خواب نگهداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند که درب اتاق خواب آنها از قفل خوب و مناسب برخوردار باشد تا هنگام ورود اشخاص غریبه به منازلشان، با قفل کردن اتاق خواب خیالشان از بابت امنیت این بخش از خانه راحت شود. در تعیین نوع قفلی که برای اتاق خواب مورد استفاده قرار می‌دهید، حتماً باید به جنس درب اتاق خواب توجه نمایید.

جمع ‌بندی

در این مقاله با ارائه یک راهنمای خرید جامع و کامل سعی کردیم به شما کمک کنیم تا در حین خرید قفل برای ساختمان، هوشمندانه‌تر عمل کنید و محصولی خوب و با کیفیت برای افزایش امنیت ساختمان خود خریداری نمایید. در ادامه به معرفی انواع قفل موجود در بازار پرداختیم و ویژگی‌ها و خصوصیات هر یک از این قفل‌ها را برای شما عنوان نمودیم. شناخت این قفل‌ها به شما کمک می‌کند تا با خصوصیات آنها بهتر آشنا شوید و به هنگام مراجعه برای خرید این محصول، قفلی را که با نیازتان هماهنگی بیشتری دارد را خریداری کنید. پیشنهاد ما به شما این است که خرید قفل ساختمان، علی الخصوص قفل درب ورودی ساختمان را از برندهای معتبر انجام دهید تا خیالتان از بابت کیفیت و امنیت محصولی که خریداری می‌نمایید راحت باشد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ شما از چه قفل‌هایی برای محافظت از ساختمان خود استفاده می‌نمایید؟ با در میان گذاشتن نظرات و تجربیات خود در این زمینه می‌توانید به کاربران دریافت بهترین قفل برای افزایش امنیت ساختمان‌هایشان کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا