کنسول و بازیدانشنامه

تکنیک DRS یا رزولوشن پویا چیست و چه تاثیری در اجرای بازی ها دارد؟

با پیشرفت سخت افزار کامپیوتر و قدرتمند شدن کارت های گرافیک، شاهد رشد کیفیت بصری و گرافیکی در انواع بازی ها هستیم و بازی ها اکنون با جزییات و رزولوشن های بالاتری اجرا می شوند. اما همه کارت گرافیک ها و کنسول های بازی نمی توانند صحنه های پر جزئیات را در رزولوشن های بالا مانند رزولوشن 4K کاملا روان اجرا کنند و امکان دارد بازی در برخی مواقع با لگ و تاخیر اجرا شود. شرکت های سازنده بازی برای رفع این مشکل از یک تکنیک یا مود گرافیکی با نام DRS یا رزولوشن پویا استفاده می کنند تا بازی ها روان تر اجرا شوند. اگر دوست دارید بیشتر درباره تکنیک DRS یا رزولوشن پویا بدانید و با نحوه کار آن آشنا شوید، این مقاله از مجله تکنوسان را تا انتها مطالعه کنید.

DRS یا Dynamic Resolution Scaling چیست؟

تکنیک DRS یا رزولوشن پویا چیست؟

کارت گرافیک ها و کنسول های نسل جدید برای اجرای بازی ها با حداکثر جزئیات بهینه می شوند و به همین دلیل بسیاری از بازی های جدید با هدف اجرا روی رزولوشن 4K ساخته شده و بازی سازان سعی می کنند که همه جزییات بازی را با بالاترین کیفیت ممکن خلق کنند. اما هنوز در برخی مواقع در رزولوشن های بالا خصوصا رزولوشن 4K که جزییات تصویر خیلی زیاد است، شاهد لگ و افت فریم در بازی هستیم که به تجربه کلی بازی و روان اجرا شدن آن لطمه می زند. به بیان دقیق تر، اگر فشار زیادی روی تراشه گرافیکی یا GPU در هنگام اجرای بازی باشد، کارت گرافیک از رندر برخی فریم ها عبور می کند. در نتیجه روی نمایشگر این فریم ها نمایش داده نمی شوند و ما این اتفاق را به صورت کند شدن یا حذف برخی صحنه ها در تصویر روی نمایشگر می بینیم.

برای کمک به کارت گرافیک در اجرای روان تر بازی ها و جلوگیری از این مشکل، شرکت های بازی سازی از تکنیکی به نام DRS (Dynamic Resolution Scaling) یا رزولوشن پویا در موتورهای بازی سازی خود استفاده می کنند. این فناوری باعث می شود در مواقعی که GPU برای رندر تصاویر تحت فشار است، رزولوشن تصویر پایین بیاید تا کارت گرافیک بتواند راحت تر تصاویر را نمایش دهد.

نحوه کار رزولوشن پویا چگونه است؟

اگر به طور ساده بخواهیم بگوییم، فناوری DRS یا رزولوشن پویا با کاهش رزولوشن تصویر باعث اجرای روان و بدون لگ بازی ها می شود و به کارت گرافیک کمک می کند تا بازی را در نرخ فریم هدف خود اجرا کند. به عنوان مثال وقتی بازی در حال اجرای روی رزولوشن مشخصی با نرخ فریم 60 است، در صحنه ای که جزییات بازی زیاد باشد و کارت گرافیک نتواند همه 60 فریم را رندر بگیرد، تکنیک DRS رزولوشن تصویر را کاهش می دهد تا نرخ فریم ثابت بماند و هیچ گونه لگی به وجود نیاید.

یک قابلیت ویژه این تکنیک جلوگیری از کاهش سایر عوامل گرافیکی مانند کیفیت سایه ها، کیفیت نورپردازی، سطح جزییات تصویر و… است و غیر از رزولوشن تصویر، عامل گرافیکی دیگری را کاهش نمی دهد. این یعنی به عنوان مثال کیفیت تصویر از 4K به Full HD کاهش می یابد اما سایر جزییات آن کم نمی شود که در نهایت منجر به نمایش تصویری با کیفیت در یک نرخ فریم ثابت می شود. در حال حاضر این تکنیک برای اجرای بازی ها با کیفیت تصویر بالایی مثل 4K در انواع کنسول های بازی و کامپیوتر ها مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود که خروجی نهایی کار با جزییات بالا در یک نرخ فریم ثابت دیده شود.

چرا DRS تکنیک موثری است؟

اکنون سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا تاثیر فناوری DRS یا رزولوشن پویا برای یک بازی در رزولوشن 4K برای کاربران قابل تشخیص است؟ پاسخ این سوال تقریبا منفی است. از آنجایی که میزان جزئیات در یک تصویر 4K بسیار زیاد است، از بین رفتن برخی جزئیات ریز برای چشم انسان تقریبا غیر قابل تشخیص است و در نتیجه کاربران اصلا متوجه از بین رفتن جزییات ریز و دقیق در بازی نخواهند شد. هرچند که در صورت مقایسه دقیق بین یک تصویر در حالت 4K و حالت DRS می توانیم ببینیم که میزان جزییات در تصاویر 4K اصلی بیشتر و با کیفیت تر اند، اما به صورت کلی می توان گفت که تکنیک DRS خدشه ای به کیفیت و تجربه کاربر از بازی وارد نمی کند.

جمع بندی

در این مطلب به تاثیر رزولوشن پویا یا DRS در بازی های ویدئویی پرداختیم و متوجه شدیم که این تکنیک باعث روان تر اجرا شدن بازی ها خواهد شد. البته فناوری DRS تنها عامل افزایش نرخ فریم در بازی ها نیست و در بازی های جدید فناوری های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند که حتی می توانند اثر بخشی بیشتری داشته باشند. با این حال می توان امیدوار بود که با پیشرفت DRS و استفاده آن در کنار فناوری های پیشرفته ای چون DLSS، در آینده تجربه بازی های کامپیوتری روان و جذاب تر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا