واتساپ یکی از بزرگترین پیام رسانهای دنیاست که حدود ۲ میلیارد نفر در دنیا از آن برای ارسال و دریافت پیام به دوستان و آشنایان خود استفاده میکنند. اخیراً این پیام رسان توسط متا خریداری شده و شاهد عرضه آپدیتهای مختلفی از این برنامه با ویژگیهای جدید به بازار بوده ایم که سبب شده تا این برنامه نسبت به قبل بهبود چشمگیری پیدا کند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید واتساپ دارای نسخه عادی و نسخه بیزینس میباشد و اشخاصی که اقدام به نصب نسخه بیزینس واتساپ می کنند میتوانند به امکانات خاصی دسترسی پیدا کنند.
در واقع شما با نصب نسخه تجاری واتساپ میتوانید روابط تجاری خود با مشتریانتان را بهبود ببخشید و برای رونق کسب و کارتان از امکانات ویژه این نسخه از واتساپ استفاده نمایید. تکنوسان مگ در این مقاله قصد بررسی تفاوت واتساپ عادی با نسخه بیزینس را دارد تا شما را بیشتر با نسخه بیزینس این پیام رسان آشنا کند. پس اگر شما هم به دانستن اطلاعات بیشتر در این خصوص علاقمند شدهاید، پیشنهاد میکنیم خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.
فهرست مطالب
بررسی تفاوت واتساپ عادی با واتساپ بیزینس
به دلیل اینکه نحوه استفاده از پیام رسان واتساپ بسیار آسان و راحت میباشد، بسیاری از مشاغل کوچک ترجیح میدهند تا از آن برای ارتباط با مشتریانشان بهره بگیرند. هدف اولیه تولید این پلتفرم برای استفاده شخصی اشخاص بود. ولی بعدها واتساپ توسعه پیدا کرد و امروزه بسیاری از کسب و کارها از این پلتفرم میتوانند برای توسعه کسب و کارشان استفاده نمایند.
واتساپ بیزینس دارای ویژگیهای زیادی میباشد که میتواند به شما در رسیدن به اهدافتان یاری رساند. امروزه بسیاری از کسب و کارهای الکترونیکی روی به استفاده از واتساپ بیزینس آورده اند و با استفاده از آن بهتر میتوانند محصولات و خدماتشان را به مشتریانشان ارائه نمایند. افرادی که به قدرت بالای نسخه بیزینس واتساپ پی بردهاند و از آن استفاده میکنند توانستهاند با برقراری ارتباط سالم بین خود و مشتریان و جلب اعتماد آنها، کسب و کارشان را رونق و توسعه بیشتری ببخشند.
مثلاً بسیاری از صاحبین برندها و مشاغل با استفاده از قابلیتهای نسخه واتساپ بیزینس، در مناسبتها و اعیاد گوناگون اقدام به ارسال پیام تبریک برای مشتریانشان میکنند و بدین ترتیب مشتریان عادی را به مشتریان وفادار تبدیل مینمایند. علاوه بر این شما میتوانید در حین ارسال پیام به مشتریان، یک سری ریپلایهای سریع هم داشته باشید تا بهتر اقدام به تعامل با مشتریانتان کنید.
این ریپلایهای سریع در مواقعی که حجم پیامهای ارسالی از سوی شما زیاد است و امکان پاسخ دادن سریع به صورت دستی برای شما مقدور نیست، قابل استفاده خواهد بود. از دیگر امکانات نسخه واتساپ بیزینس میتوان به امکان ارسال پاسخ زمانبندی شده اشاره نمود. بنابراین شما در موقعیتهای مناسب میتوانید از این قابلیت برای ارسال پاسخ به مشتریانتان استفاده نمایید. در ادامه قصد داریم تفاوتهای مهمی که بین نسخه معمولی و بیزینس واتساپ وجود دارد را برای شما شرح دهیم.
تنظیم عکس پروفایل
کاربرانی که از واتساپ نسخه معمولی استفاده میکنند، تنها میتوانند اقدام به تنظیم عکس پروفایل برای خود نموده و نام و توضیحات خود را نیز در آن وارد کنند. ولی امکانات موجود در نسخه بیزینس واتساپ کاملاً متفاوت بوده و ویژگیهای اضافی دیگری نیز در دسترس شما قرار خواهد گرفت. مثلاً شما میتوانید مواردی مثل آدرس محل کار، ساعات کاری، مشخص کردن دسته بندی کسب و کار، لینک آدرس سایت، کاتالوگهای گوناگون از محصولات، پیامهای تجاری و غیره را در این نسحه از واتساپ تنظیم نموده و از امکانات ویژه آن نهایت استفاده را ببرید. امکانات فوق تنها در نسخه بیزینس واتساپ برای شما در دسترس خواهد بود.
قابلیت برچسب زدن
چنانچه کسب و کارها بتوانند اقدام به سازماندهی خوب محصولات خود نمایند، در بلند مدت میتوانند موفقیتهای چشمگیری به دست بیاورند. خوشبختانه در نسخه واتساپ بیزینس ویژگی لیبل وجود دارد و به صاحبین مشاغل و کسب و کارها کمک میکند تا بتوانند حساب خود را کاملاً منظم نگهداری نمایند. همچنین کاربران می توانند برای چتهای مختلف، لیبلهای گوناگونی تعریف کنند و رنگ آنها را متفاوت انتخاب نمایند.
شما حتی میتوانید به صورت سفارشی سازی شده اقدام به ساخت برچسب جدید برای کسب و کار خود نمایید و پس از مدتی با به خاطر با حفظ کردن رنگ لیبل ها در ذهنتان، خیلی سریع متوجه میشوید که کدام چت به کدام نوع از کسب و کار شما مربوط میشود. بنابراین با قابلیت برچسب گذاری واتساپ بیزینس شما میتوانید سفارشهای خود را سریعتر پیگیری کنید و کنترل بهتری روی حساب کاربری خود داشته باشید.
قابلیت Away Messages
در مواقعی که شما قابلیت دسترسی به واتساپ برای جواب دادن به سوالات مشتریان را ندارید، میتوانید یک سری پیامهای از پیش تعیین شده را تنظیم کنید تا از طریق آنها به مشتریان خود اطلاع دهید که فعلا در دسترس نیستید ولی بلافاصله بعد از دسترسی به واتساپ، برای پاسخ دادن به سوالات مشتریان با آنها تماس خواهید گرفت.
حتماً برای شما هم پیش آمده که در مواقعی با بروز یک اتفاق خاص در زندگی، شما برای چند روز از واتساپ دور شده اید و در طول این مدت زمان امکان پاسخ به سوالات مشتریان برای شما فراهم نبوده است. در چنین مواقعی وجود قابلیت Away Messages میتواند به شما کمک کند تا مشتریان خود را از عدم وجودتان آگاه سازید و به آنها اطلاع دهید که در اولین فرصت مناسب برای برقراری ارتباط با مشتریان، اقدام خواهید کرد.
آمارگیری در واتساپ
اگر صاحبین مشاغل و کسب و کارها بتوانند میزان تعاملات اکانت با مخاطبین را به دست بیاورند، میتوانند بازدهی و عملکرد کسب و کارشان را نسبت به قبل بهبود دهند و با آمار دقیقی که به دست آوردهاند به توسعه کسب و کارشان بپردازندو خوشبختانه امکان آمارگیری در واتساپ نسخه بیزینس فراهم است و کاربران قادر به آمارگیری در این نسخه از واتساپ خواهند بود. از جمله آمارهایی که از واتساپ بیزینس میتوانید به دست بیاورید میتوانیم به مواردی مثل تعداد پیامهای ارسال شده، تعداد پیامهای تحویل داده شده، تعداد پیامهای خوانده شده و تعداد پیامهایی که توسط مخاطبان دریافت شدهاند اشاره نماییم.
ریپلای سریع
مشتریانی که برای خرید محصول به پیجهای مختلف مراجعه میکنند، سوالهای خاصی را از صاحبین کسب و کارها ممکن است بپرسند که به احتمال زیاد این سوالها تکراری بوده و در بین همه مشتریان مشترک میباشد. مثلاً اگر شما پیج فروش لباس دارید، به احتمال زیاد مشتریان سوالاتی در خصوص رنگ بندی، سایزبندی و اطلاعاتی از این دست درباره محصول از شما خواهند پرسید. بهتر است شما پاسخ مناسبی برای سوالات پر تکرار خود آماده کنید و هنگامی که کاربر از شما این سوالات را پرسید، پاسخ مناسب در کوتاهترین زمان ممکن برای مشتری ارسال نمایید. علاوه بر این شما میتوانید یک سری ریپلای آماده برای شمارههای ذخیره نشده در واتساپ آماده کنید تا بهتر بتوانید مشتریان جدیدتان را هندل نمایید.
انجام این کار باعث میشود که شما وقت خود را صرف جواب دادن به سوالهای تکراری نکنید و از پاسخ دادن به سوالات تکراری رها شوید. خوشبختانه قابلیت Quick Replies که در نسخه واتساپ بیزینس وجود دارد، به کاربران امکان انجام تمامی موارد بالا را میدهد و نحوه تنظیم و استفاده از آن بسیار آسان میباشد.
برای انجام این کار کافی است به بخش تنظیمات واتس اپ بروید و از بخش Quick Replies اقدام به تنظیم سوالها و جوابهای پرتکرار نمایید. هنگامی که تنظیمات مورد نظر خود را اعمال نمودید، میتوانید برای امتحان چندین سوال متداول را به همین روش پاسخ دهید تا از کارایی آن مطمئن شوید. خوب است بدانید که مشتریان دوست ندارند زمان زیادی را معطل دریافت پاسخ از شما بمانند و گرفتن سریع جواب سوال میتواند آنها را به یک خریدار واقعی تبدیل کند.
جمع بندی
در این مقاله با بررسی تفاوتهای موجود بین واتساپ عادی با نسخه بیزینس آن سعی کردیم به شما کمک کنیم تا بیشتر با واتساپ بیزینس آشنا شوید تا بتوانید از آن برای توسعه کسب و کارتان استفاده نمایید. با وجود اینکه تفاوتهای بین این دو نسخه از واتساپ بسیار کم میباشد، اما عمق آن به قدری زیاد است که بسیاری از کسب و کارها را به فکر استفاده از نسخه تجاری واتساپ انداخته است. اگر شما هم یک کسب و کار الکترونیکی دارید پیشنهاد میکنیم با ایجاد یک حساب کاربری در واتساپ بیزینس، کسب و کار خود را توسعه دهید و مدیریت بهتری بر روی کسب و کار خود داشته باشید.
قابلیتهای واتساپ بیزنس روز به روز در حال افزایش است و طراحان و توسعه دهندگان این برنامه همواره در تلاش برای ارائه قابلیتهای جدید و کاربردی به کاربران هستند تا آنها با استفاده از این پیام رسان بتوانند به صورت حرفهای اقدام به مدیریت کسب و کار خود کنند.
آیا شما هم از واتساپ بیزینس برای توسعه کسب و کارتان استفاده میکنید؟ وجود چه ویژگی در نسخه واتساپ بیزینس شما را ترغیب استفاده از آن نموده است؟ با در میان گذاشتن نظرات و تجربیات خود در رابطه با نسخه تجاری واتساپ میتوانید دید کاربران در رابطه با این پیام رسان را افزایش دهید تا آنها هم در صورت لزوم با نصب این نسخه از واتساپ، اقدام به مدیریت کسب و کار خود کنند.