دانشنامه

فناوری VoIP چیست؟ + روش های ایجاد تکنولوژی VoIP برای کسب و کارها

امروزه با رشد ارتباطات و گسترش اینترنت و توسعه سرورها تبادل اطلاعات بسیار سریع، ارزان و گسترده شده است. از این رو برای استفاده از خدمات تلفنی از طریق اینترنت فناوری جدیدی موسوم به فناوری VoIP به وجود آمد. در چند سال گذشته، فناوری VoIP ثابت کرده که تحول عظیمی در حوزه تلفن و اینترنت ایجاد کرده است. با افزایش تکنولوژی VoIP در بین شرکت ها و افراد و محبوبیت این فناوری، بخش قابل توجهی از بازار تلفن نیز در اختیار آن قرار گرفته است. اما بسیاری از افراد هنوز نمی دانند که فناوری VoIP چیست و چگونه کار می کند. در این مقاله قصد داریم درباره این تکنولوژی جدید که چند سالی است در کشور ما، محبوبیت زیادی به دست آورده است؛ صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای مقاله با تکنوسان مگ همراه باشید.

فناوری VoIP چیست؟

فناوری VoIP چیست

فناوری VoIP مخفف Voice over Internet Protocol است که روش برقراری و دریافت تماس های تلفنی از طریق اینترنت را توضیح می دهد. ویپ یک فناوری کاربردی است که احتمالا آن را با نام های تلفن آی پی، تلفن اینترنتی، تلفن پهنای باند یا خدمات تلفن باند پهن نیز شنیده اید. این فناوری صدای شما را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند و به شما امکان می دهد مستقیماً از رایانه، تلفن VoIP یا سایر دستگاه های مبتنی بر داده، تماس برقرار کنید. به عبارت ساده تر، ویپ یک سرویس تلفنی است که از طریق اینترنت ارائه می شود. اکثر کسب و کارها به دلیل به صرفه بودن این تکنولوژی، در کنار روش سنتی و استفاده از تلفن های معمولی، از ویپ نیز استفاده می کنند تا بدون محدودیت مکان و زمان بتوانند ارتباطی بدون دخالت سیم داشته باشند. این فناوری می تواند با استفاده از اینترنت و فناوری دیجیتال، به برقراری تماس تلفنی بپردازد.

روش های ایجاد VoIP

نحوه ساخت VoIP

برای اینکه بتوانید از این فناوری کاربردی استفاده کنید، سه راه وجود دارد که در ادامه هر کدام را با جزییات برایتان شرح می دهیم.

روش استفاده از ATA

ساده ترین و رایج ترین راه، استفاده از دستگاهی به نام ATA یا Analog telephone adapter (آداپتور تلفن آنالوگ) است. این دستگاه به شما اجازه می دهد یک تلفن استاندارد را برای استفاده با VoIP به رایانه یا اتصال اینترنت خود متصل کنید. ATA یک مبدل آنالوگ به دیجیتال است که سیگنال آنالوگ را از تلفن سنتی شما می گیرد و آن را برای انتقال از طریق اینترنت به داده های دیجیتال تبدیل می کند. شما می توانید این دستگاه را از شرکت های ارائه دهنده خدمات VoIP تهیه کنید. پس از تهیه، فقط کافی است که کابل تلفن خود را به ATA وصل کنید و حالا آماده برقراری تماس VoIP هستید. برخی از دستگاه های ATA ممکن است با نرم افزار اضافی که برای پیکربندی آن بر روی رایانه میزبان بارگذاری شده است، در اختیار شما قرار گیرند که تنظیمات بسیار ساده ای دارند.

روش استفاده از تلفن های IP

این تلفن های تخصصی دقیقاً مانند تلفن های معمولی هستند اما به جای داشتن کانکتورهای استاندارد تلفن RJ-11، تلفن های IP دارای کانکتور اترنت RJ-45 هستند. تلفن‌های IP مستقیماً به روتر شما متصل می‌شوند و تمام سخت‌ افزار و نرم‌ افزار مورد نیاز را برای رسیدگی به تماس IP دارند. بنابراین با این روش به راحتی می توانید از هر نقطه، تماس اینترنتی برقرار کنید.

استفاده از روش کامپیوتر به کامپیوتر

این روش مطمئنا ساده ترین راه برای استفاده از فناوری VoIP است. چندین شرکت وجود دارند که نرم افزارهای رایگان یا بسیار کم هزینه ای را ارائه می دهند که می توانید برای این نوع VoIP از آن ها استفاده کنید. تنها چیزی که نیاز دارید نرم افزار مخصوص ویپ، یک میکروفون، بلندگو، یک کارت صدا و اتصال اینترنت است.

تکنولوژی VoIP چگونه کار می کند؟

نحوه کار تلفن های voip

حالا نوبت به آن رسیده است که بدانیم فناوری VoIP چگونه کار می کند. سیستم VoIP با استفاده از فناوری سوئیچینگ بسته کار می کند که این فناوری سیگنال های صوتی آنالوگ را به داده های دیجیتال تبدیل می کند. به عبارت ساده، این بدان معنی است که امواج صوتی (یعنی صدای شما) به داده های دیجیتال تبدیل می شود و افراد را قادر می سازد از اینترنت به عنوان یک روش ارتباطی برای تماس های تلفنی استفاده کنند.

یک سیستم تلفن VoIP، برقراری تماس بین تلفن های دیگر با یک شرکت را آسان می کند. همچنین عملکردهای مفید دیگری مانند پست صوتی، ارسال تماس، ضبط تماس و غیره را نیز ارائه می دهد. برای تماس های تلفنی، مکالمه با استفاده از بسته های داده کوچک، رد و بدل می شود که اینترنت می تواند این بسته های داده را در کمتر از یک ثانیه به سراسر جهان ارسال کند. برای تلفن اینترنتی، این بسته ها بین تلفن شما و یک ارائه دهنده VoIP حرکت می کنند.

اما بیایید مرحله به مرحله نحوه کار فناوری VoIP را بررسی کنیم؛ در وهله اول تلفن شما به سوئیچ یا روتر در شبکه محلی (LAN) متصل می شود. هنگامی که یک تلفن VoIP داده های دیجیتال را از دستگاه دیگری دریافت می کند، داده ها را به بسته های اطلاعاتی تقسیم کرده و یک آدرس مقصد را روی هر بسته قرار می دهد. سپس داده های تبدیل شده، از طریق خط پهنای باند به روتر شما ارسال می شود.

در واقع وقتی شماره تلفنی را شماره گیری می کنید، تلفن IP شما را به ارائه دهنده خدمات VoIP شما می گوید که با طرف مقابل تماس بگیرد. سرویس VoIP شما، تماس را برقرار می کند و بسته های داده را از تلفن IP شما مبادله می کند.

هنگامی که روتر، داده ها را دریافت کرد؛ کوتاه ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد پیدا می کند. بسته ممکن است از چند روتر عبور کند تا مسیر نهایی را بهینه کند.

پس از اینکه بسته در مقصد دریافت شد، سپس تلفن VoIP دریافت کننده از آدرس های مربوط به هر بسته استفاده می کند تا بسته ها را در ترتیب صحیح قرار دهد. در این وضعیت کاربر داده ها را به عنوان گفتار قابل تشخیص دریافت می کند. در واقع تلفن VoIP شما این سیگنال های دیجیتال را دوباره به صدایی که می توانید بشنوید یعنی سیگنال آنالوگ تبدیل می کند.

برخی از مزیت های برتر VoIP برای کسب و کارها

ویژگی های فناوری VOIP

فناوری VoIP در کسب و کارهایی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث شده تا ارتباطات تلفنی خوبی در بستر اینترنت برای کارکنان و مشتریان کسب و کارها فراهم شود. این فناوری مزیت های زیادی برای کسب و کارها دارد و به همین دلیل است که در حال حاضر، استفاده از فناوری ویپ، روند صعودی پیدا کرده است. در ادامه برخی از مهم ترین مزیت های فناوری VoIP برای کسب و کارهای مختلف را با یکدیگر مرور می کنیم.

هزینه های کمتر

صرفه جویی در هزینه، یکی از مزایای اصلی فناوری VoIP است که تقریباً هر کسب و کاری می تواند قدردان آن باشد. طبیعتا خرید خطوط مختلف تلفن، هزینه های زیادی را در پی خواهد داشت که به ضرر هر کسب و کاری است. در این راستا تکنولوژی ویپ، با تغییر داده‌های ارتباطی به بسته‌های داده و ارسال از طریق شبکه IP، مسئله این که یک خط تلفن تنها توسط دو تماس‌ گیرنده قابل استفاده باشد را حذف می‌ کند. شبکه آی پی می تواند یک اتصال IP مستقیم به ارائه دهنده خدمات تلفن شما یا اتصال اینترنتی فعلی شما (یا ترکیبی از هر دو) باشد.

کنفرانس ساده

یکی دیگر از مزایای VoIP، این است که می توانید به وسیله آن کنفرانس ویدیویی برگزار کنید. در واقع، می‌توانید فرمت‌های رسانه‌ ای مختلف (تصاویر، ویدیو، متن) را در طول تماس‌های تلفنی یا ویدیویی خود انتقال دهید. این ویژگی می تواند در هنگام برقراری ارتباط بین مشتریان و اپراتورهای پشتیبانی بسیار تاثیرگذار باشد.

دسترسی در سراسر جهان

قابلیت voip چیست

در جهان امروز که به علت شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مشاغل به دورکاری عادت کرده اند؛ فناوری VoIP می تواند فضایی را برای ارتباطات کارکنان ایجاد کند که به راحتی بتوانند در هر کجا که هستند، با خیال راحت کار کنند. VoIP به کارمندان این امکان را می دهد که از خدمات صوتی، فکس و داده های دفتر از طریق اینترانت شما استفاده کنند. این موضوع به صورت غیر مستقیم در کاهش هزینه برای کارفرمایان نیز تاثیر گذار است.

استفاده بهتر از پهنای باند

یکی از مزایای کمتر شناخته شده VoIP این است که باعث استفاده کارآمد تر از پهنای باند موجود می شود. از آنجایی که تقریباً نیمی از مکالمات صوتی را سکوت تشکیل می دهد؛ VoIP این شکاف های اطلاعاتی را با داده های دیگر مصرف کنندگان پهنای باند پر می کند تا از منابع شما استفاده بهینه کند.

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری یکی از مزایای VoIP است که از کارایی و بهره وری شما پشتیبانی می کند و در عین حال مقرون به صرفه است. سیستم‌های VoIP به شما این امکان را می‌دهند که هنگام استخدام یک کارمند جدید به راحتی بتوانید یک خط برای آن فرد اضافه کنید و در صورتی که اعضای تیم شما کم شد هم می توانید خطوط اضافه را حذف کنید.

سخن پایانی

به طور کلی فناوری VoIP، خدمات تلفن سنتی را قادر می سازد تا با استفاده از پروتکل های سوئیچ بسته بر روی شبکه های کامپیوتری کار کنند. در این مقاله ضمن تعریف تکنولوژی VoIP، درباره روش های ایجاد و ساخت ویپ و همچنین نحوه کارکرد آن صحبت کردیم. در انتها نیز به بررسی مزیت های این فناوری، درباره اهمیت آن در کسب و کارها پرداختیم. اگر تجربه استفاده از تکنولوژی ویپ را داشته اید، حتما در بخش دیدگاه ها، نظرات خود را در این باره برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا