استریم بازی و استریمر شدن امروزه یکی از پرطرفدار ترین شغل های اینترنتی است و به خاطر جذب مخاطب بالای خود می تواند درآمد خوبی هم برای افراد داشته باشد. به همین دلیل افراد زیادی علاقه مند به استریم شده اند و در فکر استریمر شدن هستند. اگر دوست دارید بیشتر با استریم بازی و نحوه استریمر شدن در بازی های ویدئویی آشنا شوید، این مقاله از مجله تکنوسان را از دست ندهید.
فهرست مطالب
استریم چیست؟
برای آشنایی بهتر با مبحث استریمینگ بهتر است ابتدا با مفهوم و ساختار استریم (Stream) به صورت کلی آشنا شویم. استریم کردن به طور کلی به پروسه پخش مداوم یک محتوا روی بستر اینترنت گفته می شود. به عنوان مثال پخش یک فیلم بدون دانلود کردن آن مانند سرویس های فیلیمو و نماوا بر روی بستر اینترنت یک نوع استریم محتوا محسوب می شود. همچنین یک نوع دیگر از استریم وجود دارد که پخش زنده یا لایو استریم (Live Stream) نام دارد و به پخش زنده یک محتوا به صورت آنلاین گفته می شود. در فرهنگ عامه مفهوم لایو استریمینگ شناخته شده تر است؛ به عبارت دیگر منظور افراد از استریم دیدن یا استریم کردن همان “لایو استریم” است و به جای این کلمه از کلمه “استریم” بیشتر استفاده می شود. همچنین به شخصی که در حال استریم کردن است “استریمر” گفته می شود.
در چندسال اخیر استریم محتوا به شدت محبوب شده است و افراد زیادی این حرفه و سرگرمی را برای خود به عنوان یک شغل انتخاب کرده و از این راه کسب درآمد می کنند. با فراگیر شدن استریم در بین مردم، چند پلتفرم استریم مختلف (مثل توییچ) به وجود آمدند که بستری مناسب را برای استریم کردن محتوای مختلفی چون بازی موسیقی، ویدئو، سبک زندگی، آشپزی و… را فراهم کرده اند و افراد می توانند با یک سری تجهیزات اولیه و ثبت نام در این پلتفرم ها استریم کردن را شروع کنند. اما ما در این مقاله با انواع مختلف محتواهای تولید شده برای استریم کاری نداریم و قصد داریم که به صورت تخصصی به معروف ترین حالت استریم یعنی استریم بازی اشاره کنیم. در ادامه به شرح موضوع استریم کردن بازی می پردازیم.
استریم بازی چیست؟
تا چند سال قبل بازی کردن برای گیمرها بیشتر برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت خود بود و اکثر گیمر ها هدفی جز این نداشتند. در آن زمان امکانات زیادی برای به اشتراک گذاری و کسب درآمد از بازی کردن وجود نداشت و تنها گیمر ها می توانستند ویدئوهای بازی خود را در یوتیوب و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارند یا اینکه در تورنمنت های بازی حضوری و آنلاین شرکت کنند. اما با به وجود آمدن پلتفرم توییچ و سایر پلتفرم های مشابه برای استریم، یک فرصت بسیار عالی برای گیمرها فراهم شد که در آن می توانستند از بازی کردن خود پخش زنده داشته باشند و مهارت های خود را به سایر گیمر ها نشان دهند، با جامعه گیمرها ارتباط بسیار نزدیک تری داشته باشند و از همه مهم تر از مهارت خود در بازی کردن و استریم آن درآمد کسب کنند.
اکنون استریمرهای بازی های ویدئویی جامعه بزرگی را تشکیل می دهند و این جامعه کاربری پیوسته در حال گسترش و بزرگ تر شدن است. بنابراین از اینجا بود که استریم بازی شکل گرفت و گیمرها نیز به جامعه استریمرها اضافه شدند و اتفاقا توانستند در این زمینه بسیار موفق ظاهر شوند. در حال حاضر اکثر استریم هایی که در پلتفرم های معتبر اجرا می شوند مربوط به استریم بازی هستند و این نوع تولید محتوای آنلاین توانسته طرفداران بسیار زیادی را کسب کند.
چگونه یک استریمر موفق شویم؟
در حال حاضر استریم کردن بازی و پخش زنده بازی های ویدئویی بسیار آسان شده است و با کمی صرف وقت می توانید استریم خود را استارت بزنید. علاوه بر اینها یک سری نکات وجود دارند که یادگیری و کسب مهارت در آنها باعث افزایش جذابیت استریم، جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه کسب درآمد بالاتر خواهد شد. در این بخش می خواهیم به شما بگوییم که به چه امکانات و مهارت هایی نیاز دارید تا بتوانید یک استریمر موفق در زمینه بازی های ویدئویی شوید.
هدف خود را مشخص کنید
اولین سوالی که قبل از استریمر شدن و شروع استریم باید به آن پاسخ دهید این است که هدف شما از شروع این فعالیت چیست؟ آیا استریم کردن را به عنوان یک تفریح می بینید یا اینکه می خواهید واقعا یک استریمر شوید و این حرفه را به عنوان شغل خود انتخاب کنید؟ اگر تصمیم دارید که وارد حرفه استریم شوید باید این موضوع را در نظر بگیرید که تقریبا هر روز یک یا چند بازه زمانی مختلف 3 تا 4 ساعتی را به استریم کردن اختصاص دهید و برای ساعات استریم خود برنامه مشخص داشته و قبل از شروع پخش زنده نیز از طریق شبکه های اجتماعی به کاربران مختلف و دنبال کنندگان خود اطلاع رسانی کنید.
مهارت در بازی، تنها عامل موفقیت نیست
شاید در وهله اول تصور کنید که برای داشتن یک استریم خوب و جذاب، مهارت و تسلط در بازی نتیجه بخش است و مخاطب زیادی جذب می کند، اما برای داشتن یک استریم خوب علاوه بر تسلط بر بازی در حال استریم باید بتوانید محیط استریم خود را شاد و جذاب کنید و تعامل خوبی با تماشاکنندگان خود داشته باشید. فضای استریم یک فضای تعاملی است و کاربران دوست دارند در حالی که ویدئوی بازی کردن شما را تماشا می کنند، واکنش های شما به اتفاقات بازی را ببینند و با آن هیجان زده شوند.
باید این را در خاطر داشته باشید که مخاطبان به دنبال یک گیم پلی خشک و بدون روح از یک بازی نیستند. در نتیجه باید کمی روی فن بیان خود کار کنید و حتی اگر می توانید قبل از شروع استریم ایده ها جذاب و هیجان انگیزی را در ذهن خود آماده داشته باشید و در حین استریم آنها را بگویید یا انجام دهید. همچنین کاربرها دوست دارند که به پیام ها،سوال و خواسته هایشان توجه کنید و به آنها واکنش نشان دهید. این کار را می توانید در چند بازه زمانی بین لود شدن قسمت های بازی انجام دهید تا در بازی کردن شما نیز اختلالی پیش نیاید.
ابزار اولیه استریم را تهیه کنید
مانند هر حرفه دیگر، آغاز یک کسب و کار نیاز به هزینه کردن و خرید امکانات دارد و برای استریمر شدن هم شما به یک سری ابزار نیاز خواهید داشت و در صورتی که آنها را ندارید باید اقدام به تهیه آنها کنید. این ابزار شامل یک سخت افزار کامپیوتری متوسط برای اجرای همزمان بازی و استریم محتوا است که برای این سیستم در حال حاضر باید چیزی در حدود 20 تا 30 میلیون تومان خرج کنید تا بتوانید بازی خود را بدون افت فریم روی سیستم همزمان با استریم آن اجرا کنید. در ادامه شما نیاز به خرید یک وب کم، میکروفون و از همه مهم تر یک سرویس اینترنت خوب خواهید داشت که بتوانید پخش زنده خود را با کیفیتی مطلوب و بدون قطعی و تاخیر در اختیار کاربر قرار دهید. برای آشنایی کامل با ابزار لازم برای استریم می توانید به این مقاله از مجله تکنوسان مراجعه کنید.
به طراحی محیط استریم اهمیت دهید
یکی از موارد دیگری که در جذب مخاطب برای استریم تاثیر دارد، طراحی بک گراند و محیط پیرامون اتاق استریم است. اگر به وب سایت توییچ سری بزنید خواهید دید که اکثر استریمرها یک اتاق مخصوص استریم و گیم دارند که آن را با نورپردازی و المان های جذاب طراحی کرده اند و به وسیله آن سعی می کنند برای مخاطبانی که در حال مشاهده آنها هستند، محیطی جذاب را به وجود آورند. بنابراین توجه به طراحی بصری مکانی که در آن استریم می کنید نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در جذب و همراه کردن مخاطب با شما خواهد بود. البته شما می توانید چهره خود را در استریم نشان ندهید و تنها صفحه بازی خود را استریم کنید که در این حالت دیگر نیازی به موارد گفته شده نخواهید داشت.
چه پلتفرم هایی برای استریم وجود دارند؟
پلتفرم استریم به زبان ساده همان وبسایت یا اپلیکیشنی است که می خواهید در آن استریم کنید. پلتفرم توییچ (Twitch) که در طول مقاله چند بار به آن اشاره شد معروف ترین و پر مخاطب ترین بستر استریم است و تقریبا همه مخاطبانی که به دنبال دیدن استریم هستند به این وب سایت مراجعه می کنند. شما در توییچ می توانید ویدئوها و پخش زنده خود را به اشتراک گذارید، با مخاطبان در ارتباط باشید و از استریم خود کسب درآمد کنید. بعد از توییچ، در رتبه دوم پخش زنده یوتیوب (YouTube Live) قرار می گیرد که آن هم ساز و کار تقریبا مشابهی با توییچ دارد و امکانات خوبی را در زمینه چت گروهی در اختیار کاربران قرار می دهد، اما اگر صادقانه بگوییم تعداد طرفداران توییچ خیلی بیشتر از طرفداران سرویس استریم یوتیوب هستند.
علاوه بر این سرویس های دیگری نیز مانند پخش زنده فیس بوک (Facebook Live)، سرویس YouNow و … برای پخش زنده ویدئویی شما وجود دارند که در آن می توانید به استریم کردن بپردازید. همچنین اگر مشکلاتی در استریم کردن در وب سایت های نام برده شده دارید می توانید از وب سایت آپارات به استریم کردن بازی بپردازید که به دلیل داخلی بودن این وب سایت مشکلاتی نظیر قطع شدن ارتباط و تاخیر در استریم بازی کمتر خواهد بود. در نهایت برای اینکه مخاطبان بیشتری داشته باشید می توانید همزمان استریم خود را در دو پلتفرم مختلف مثل توییچ و آپارات پخش کنید تا مخاطبان شما در هر کجا که راحت تر هستند به دیدن استریم بازی شما بپردازند.
کسب درآمد از استریم بازی چگونه است؟
اکنون تقریبا همه استریم را به عنوان یک شغل درآمد زا می شناسند و اکثر علاقه مندان عقیده دارند که با استریم کردن می توانند پول خوبی را کسب کنند، بنابراین باید بعد از اینکه فهمیدیم که چگونه استریمر شویم، بدانیم که چه راه هایی برای کسب درآمد از استریم وجود دارند.
به طور کلی از موارد زیر می توانیم به عنوان راه های جذب درآمد از استریم نام برد که عبارتند از:
- اهدای کمک مالی (Donate)
- فروش اشتراک
- تبلیغات تصویری و ویدئویی
- جذب اسپانسر
- فروش محصولات اختصاصی
احتمالا در ابتدای حرفه استریم تنها مسیر کسب درآمد برای استریمرهای تازه وارد کمک های مالی مخاطبان و تماشاکنندگان استریم است، به این صورت که مخاطب با میل قلبی خود مبلغی را به استریمر اهدا می کند. همچنین پلتفرم هایی مثل توییچ برای شما راه هایی از قبیل فروش اشتراک ویژه و نمایش تبلیغات تصویری و ویدئویی را نیز فراهم می کنند که به وسیله آن می توانید علاوه بر دونیت ها درآمد دیگری هم داشته باشید.
اما رفته رفته با افزایش ساعت های استریم کردن و جذب مخاطب بیشتر می توانید برای پخش زنده خود اسپانسر پیدا کنید و با قرارداد های اسپانسری برای خود درآمد کسب کنید یا اینکه حتی محصولات اختصاصی خود را مثل تیشرت، کلاه و… را با آرم و لوگو کانال خودتان در همکاری با یک تولیدی لباس تولید کنید و آنها را در دسترس طرفداران برای خریدن قرار دهید. البته باید این نکته را متذکر شویم که در اوایل شروع استریم احتمالا درآمد چندانی نخواهید داشت و باید مدتی برای دریافت مبلغی قابل توجه صبر کنید. همچنین موفق شدن در استریم نیازمند تلاش و پشتکار فراوان است که در نهایت ثمره آن درآمد مالی خوبی خواهد شد.
سوالات متداول درباره استریم بازی
به چه سیستمی برای استریم کردن نیاز دارم؟
بزرگترین پلتفرم استریم بازی چیست؟
آیا استریم کردن در توییچ رایگان است؟
جمع بندی
بعد از آشنایی با مباحث اولیه استریمری و استریمر شدن، وقت آن است که تصمیم به برداشتن گام های اولیه شروع استریم خود بگیرید و پخش زنده خود را در یکی از پلتفرم های معرفی شده آغاز کنید. مهم ترین نکته در آغاز کار این است که سعی کنید با امکانات حداقلی در دسترس خود پروسه استریم را شروع کنید و اگر امکانات خوبی ندارید و توانایی مالی برای خرید امکاناتی مثل میکروفون، وب کم، سخت افزار و.. را ندارید، می توانید بعدا با درآمدی که از استریم کردن کسب می کنید اقدام به خرید ابزار بهتر کنید. آیا سوال دیگری در زمینه استریم بازی و چگونه استریمر شدن دارید؟ شما می توانید سوالات و همچنین نظرات خود را درباره موضوع مقاله با ما به اشتراک گذارید.
سلام.
میشه بدون دیدن چهره استریمر شد؟؟
یا ماسکی خاص طراحی کنیم بهتره؟؟
اره ولی برای جذب مخاطب باید چهرتو نشون بدی